Vanhan auto + moderni moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mokomakin, 20.10.2014.

  1. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Mun maalaisjärki taas sanoo ettei kauhean moni ala virittämään autoansa tehokkaammaksi jollei sitä tehoa meinaa käyttää, mitäs tolle jarrutestille tapahtuu jos sitä harrastaa jatkuvasti? Heikkeneekö vakiojarrujen teho?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Luulis niiden 400hp Bemarin jarrujen olevn riittävät, insinöörin on vaikea testata onko ne jarrut riittävän tehokkaat, muuten kuin omalla arviointikyvyllään.

    Jotain tekemistä tuolla jarruvoimalla on myös siinä, pysykö auto paikallaan jos jostain syystä jää lappu lattiaan ja tarvitsee jarrulla saada vauhti pois.
     
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tarkoittanet sitä, että häipyykö ne jarrut toistuvissa jarrutuksissa?

    Teoriassa kyllä - jossain vaiheessa, kun niitä oikein rääkkää. Käytännössä niitä tuskin saa kadulla häipymään, kunhan jarrut on ylipäätään auton painolle oikein mitoitettu. No, rumpujarruista en sano mitn... enkä rata-ajon vaatimuksista.

    Häipymisellekin on ihan oma testinsä. Siinä jarrutetaan 15 kertaa putkeen 120 -> 60 km/h niin, että jarrutusten välissä on 45 sekuntia ja jokaisessa jarrutuksessa hidastuvuus on vähintään 3 m/s2. Viimeisessä jarrutuksessa jarrutetaan "täysiä" ja hidastuvuuden pitää olla vähintään 60 % suorituskykytestissä mitatusta hidastuvuudesta (suuruusluokka yleensä 8-9 m/s2, josta 60 % = 4,8-5,4 m/s2). Ei ole levyjarruille kummoinen temppu tämä.
     
  4. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    Vanhan etuvetoisen auton muuttaminen takavetoiseksi päivitetyllä tekniikalla lienee kyllä sitten jo pykälien puolesta täysin mahdoton ajatus? Näitä ei ainakaan ole liikenteessä näkynyt, radoilla kylläkin.
    Onko syy siinä että koria muokataan niin voimakkaasti että se lasketaan uudeksi koriksi -> prosentit yli? Vai onko syynä pikemminkin jokin pykälä joka kieltää vetotavan muutoksen?
     

Kerro tästä muillekin!