Vanhan V8:n huono litra/teho

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 13.1.2013.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mistä johtuu näiden vanhojen V8 moottoreiden huono litrateho? Kannesta? Jos otetaan esimerkiksi mopen 318 ja verrataan vaikka nissan sunnyn 1,6 moottoriin niin ero on litra/teho suhteessa iso.
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Käyttötarkoituksesta (nynnyn koneella ei esim. vani liiku pitkälle), kevyempään autoon tarkoitetun 340:n todellinen litrateho oli jo 60-luvulla 80-luvun kaasarinynnyn tasolla.
    Teknisesti vähän kaikesta, vertaa 318 vs. 340.
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead


    Teho laskennallinen suure; väännön ja kierrosluvun tulo.

    Korkeaan tehoon tarvitaan siis joko paljon vääntöä tai paljon kierroksia.

    Euro/japanialaisen suunnittelijan tavoite on mahdollisimman pieni kulutus. Tähän päästään mm pienellä moottorilla, jossa pienemmät sisäiset häviöt. Toisaalta pienestä moottorista ei saa vääntöä paljoa, joten saadakseen tehoa, täytyy tehohuippu suunnittella korkeille kierrosluvuille, jotta vaunuun saa asiakkaan toivomaa ripeyttä.

    Amerikkalaisen suunnittelijan filosofia ei ole kulutuksen minimoiminen tai suuri huipputeho (käyttöautossa), vaan mahdollisimman suuri teho matalalla kierrosluvulla siten, että vääntökäyrä on tasainen. Tällainen auto on vaivaton ja mukava ajettava; moottoria ei tarvitse repiä eikä huudattaa. Isossa v8:ssa saattaa olla ilmoitettu huipputeho vaikka 250hp. Kuitenkin tässä moottorissa on ehkä heti tyhjäkäynnin jälkeen käytettävissä 100hp. Sen tuntee vaikka siten, että kumi palaa varomattomalla kaasun käytöllä.

    Tähän vielä lisättynä se, että perinteisesti, ainakin ennen uusia muuttuvia venttiiliajoituksia, kun moottori suunnitellaan huipputehoa varten, se tarkoittaa paljon kierroksia. Tällöin nokka-akseli ja muu hengitys valitaan tätä silmällä pitäen, mutta samalla menetetään alakierroksilla tehoa.

    Kuvassa on sinisellä 'huonon litratehon' jenkki ja punaisella euro-japani-sportti (kuva on täysin viitteellinen)
    .
    [​IMG]
    .

    Vaikka kummankin auton moottorissa näyttäisi olevan saman verran tehoa, vie sininen jenkki tuon punaisen sportin kebab-kioskille. Koska sinisellä on koko kiihdytyksen ajan huomattavasti enemmän tehoa jatkuvasti kierrosten noustessa ja vaihteen vaihtuessa. Punaisella on tuo 'sama teho' käytettävissään vain heteken piikkinä. Periaatteessa voit ajatella kuvaajan alle jäävän pinta-alan erotusta.

    Toisaalta nykyisin on noita 8-vaihteisia automaatteja, variaattoreita yms, jolla pyritään siihen, että tarvittaessa tuo punainenkin voisi toimia jatkuvasti huipputehon alueella.

    Yhteenvetona; kyseessä on siis amerikkalaisen erilainen suunnittelufilosofia. Ja samasta asiasta seuraa se, että tavallisessa suuritilavuuksisessa matalakierroksisessa jenkkimoottorissa on yleensä huima virityspotentiaali - yksinkertaistetusti nostamalla huipputehon kierroslukua.

    täältä tähän, muut jatkakoon :rotfl:
     
  4. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Jos verrataan jaappaninmäkeläistä pikkuautoa vanhaan kuorma-autoon niin onhan kuorma-autossa samalla logiikalla huono litrateho.

    Fysiikan lakien mukaan auto kuitenkin kulkee vääntömomentilla eikä hevoisilla.

    Tosin kysymys taisi olla "provosoiva" hupikysymys.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    teho määrää kulun
     
  6. ido59

    ido59 Gearhead

    Joo mutta jos on vitustitonnia vääntöä eikä yhtään kulmanopeutta, niin ei taida kuorma-auto liikahtaa.

    *hakee pop-cornia**
     
  7. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuo kirjoittamani lause ei ole fysiikan minkään tason oppikirjasta vaan sanonta tahikka kansanviisaus.

    *hakee alea**
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eliikäs nisun R4 DOHC 16V motissa 102hp. ja 136Nm. Versus -69 351w 290hp. ja 521.9Nm. Kumpi se sitten onkaan tehokkaampi? Nisu vie litra/hp. lukemissa voiton 12.85hp. Vääntö/litra sitten 351:nen vie 6.5Nm:llä. Tästä taas siihen et nisun väännöt on 4000rpm. ja hepat 6000rpm. kuin taas kasin lötkön väännöt 3200rpm. ja horset 4800rpm. Kumpi on sitten se suorituskykyisempi?
    Nisun vanhemmissa ei tainnut ihan noinkaan paljon hepuja ollut..
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    *lähtee tallille*
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Tuohon viimeiseen virkkeeseesi nojaten...täällä oli kerran provosoitu keskusteluketju jostain vitun jaappaninmäkeläisestä tunariturposta.
    Ketju poistettiin.
    Siihen ketjuun faktisesti tarkistin että eräässä -60 luvun autossa on litrateho sama kuin SAMANIKÄISESSÄ SAMANMERKKISESSÄ jaappaninmäkeläisessä.

    Makuja on monia sanoi kissa kun persettään nuoli, vai miten se oli, toiset tykkää kun lehtipuhallin parkuu ja röpöttää...muistakaa kuitenkin olla tässä ketjussa hupimiellä koska ketjun aloitus on provosoitu.
     
  11. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jep. Pilkesilmäkulmassa täällä ollaan all the time. Muuten pääkoppa prakais aika nopeesti.. :D
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin tarkoitus ei ollut epäillä jenkin suorituskykyä taikka vääntömomenttia tai syytä miksi on tehty alhaalta vääntävä moottori, vaan saada selvitys miksi vanhassa v8:ssa on huono litrateho. Teknisesti mikä aiheuttaa sen. Enkä trollaile vaan olen erittäin vakavissani. eikä tarkoitukseni ollut molata jenkkejä.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikös pienessä koneessa ole keskimäärin suurempi litrateho valmistusmaahan tai sylinterien lukumäärään/asetelmaan katsomatta?
     
  14. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jos unohdetaan ahtimet ja muut hifistelyt niin kyllä se litrateho on aika sama jos perus asiat on koneissa samalla tasolla. Tarkotan puristussuhdetta, nokkaa, venttiilien määrää, kierroslukua ym. Nää kyl on näitä asioita mistä voi voi väitellä loputtomiin. Paljonkohan tollanen esim. nisun 1.6 tuottas jos sen kasvattas fyysisesti johonkii 5 litran paikkeille. Siis suuhteessa iskua ja porausta lisää. Ja laittas sen vielä kiertämään sen 6000rpm.?
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vertailukohta on väärä. Nissanilla tai datsunilla ei tainnut olla 1.6 litraista työntötankomottoria. Kun verrokiksi otetaan samalta aikakaudelta datsunin työntötankomoottori (~40hp/litra) niin ei se litratehon ero olekkaan enää niin iso.

    Jos ohc konetta pitää verrata niin parempi vaihtoehto olis ottaa verrokiksi vaikka 4.7, sen teholukema vaihtelee jossain 236-300 hepan välillä.
     
  16. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ideana oli vaan et aika samoissa ne menee..
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Paljonko tehoa oli 60-luvun Kuplassa taikka pikku-Fiatissa? Taikkapa Rättärissä? Ei paljon, mutta kuitenkin liikaa suhteessa koneen kestävyyteen. Kaikkilla em. aikansa pikkuautoilla taisi olla ajettuna 100t. km/ moottori jo aika kova lukema. Jenkeillä päästeltiin jo siihen aikaan 200-300t. km, ennen koneremonttia.
     
  18. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Jooh. Mulla on moottorisahoissa suurempi litrateho kuin vaikkapas 403 Oldsissa.
    Mikä vikana...?
     
  19. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Oisko 2-tahtisuus ja kierrosluku? Mut jos laittaskii tarpeeks monta sahan konetta autoon.. Ei taitas tila riittää. :D
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    No sehän tässä nyt kiinostaakin että mikä vikana. Miksi pienemmässä moottorissa on parempi litrateho. Miks siina sunnyn moottorissa on parempi litrateho. Johtuuko se ohc:stä vai kaasuttimesta vai pakoputkesta vaiko siitä koosta vaan.
     

Kerro tästä muillekin!