Vanhat Hemi-autot, missä lienee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Fastback, 8.12.2002.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vielä yksi varma tieto.Aikoinaan iloisella 80-luvulla silloisessa kimppatallissa vaikutti paikallinen voima-auto.Plymouth Duster. Siinä oli vaihteistona omistajan kertoman mukaan superharvinainen poliisiauton 3-lovinen manuaalivaihteisto. Tämä vaihteisto oli kotoisin yhdesta 3sta poliisiautosta jotka Aro yhtymä oli saanut tilattua Suomeen kun joltain "väli-amerikan" banaani valtiolta oli rahat loppunut...

    Missä ovat nyt nämä erikoiset "policespecial" varusteiset kolme autoa?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    varmaan ajaa tänäkin iltana torin ympäri
    jossaipäisuamee, ja omistaja ei tiedä minkälaista "harvinaisuutta" ohjastaa
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ilmeisesti nyt puhutaan lattiamanuaalista. Kolmilovinen rattikarahka löytyy vieläkin aika monesta mopesta. Yhden ´67 Coronetin tiedän, missä oli 3-lovinen lattialla. Taitaa tosin olla sama loota, oli se keppi sitten lattialla tai ratissa? Synkronoimaton ykkönen ei minusta ole kovin police-henkinen.
    Olen nyt kuullut kahdesta orkkis-Dartista Suomessa 273 Commandolla ja nelilovisella. Ei liene kovin yleinen sekään?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli yx juttu mieleen tosta Hemi Belvederestä. Belve oli hukassa pitkän aikaa eikös vaan (80 luvulla). Edellinen omistaja päätti löytää kyseisen vehkeen tai ainakin ottaa selvää mitä sille kuuluu. ARK:een kysely ja runkonumerot kiitos. Jaha siinä se on. Lapissa siis(olikohan kemi). Numerotiedustelusta numero ja renkaat pohjoiseen. Auto ei ollu myynnissä mutta ku tyrkytetään rahanippu niin oli se sittenkin myynnissä. Myyjä ei kuulemma ollut tietoinen auton "arvosta". Ihmetteli kovasti poikien halua ostaa 318 Belve ja tulleet pohjamaalta asti
    Juttu saattaa olla väritetty mutta kuultu niiltä kahdelta jotka auton haki lapista tai sitten nöösipoikaa jymäytettiin hyvällä stoorilla.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Dartteja 273 cid ja manuaali...no Kuopiosta löytyy nykyään yksi -65 GT Dart 2DHT, missä on 273 cid ja 4 lovinen lattiamanuaali. Samassa tallissa majaili vähän aikaa se toisessa foorumissa ihmetelty turbo-Duster ja nyt myös 400 cid pölyttäjä..
    ..kunpa näkisi edes toisen liikenteessä? (vitsi, vitsi ja vihjaus)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös Almin auto ollut automaatilla ?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    On se automaatti. Sen vuotisia Max wedgejä sai kyllä manuaalillakin, mutta ne oli vaan kolmevaihteisia. Ei oo järin suosittuja kisakäytössä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko ollut niitä samoja kolumbialaisten poliisiautojen HD manuaaleja?
     
  9. Vämpylä

    Vämpylä 1st gear

    Ihan vaan itseäni sivistääkseni kysyn että; mihinköhän aikoihin tollaset ihan orkkis hemi autot menee vartin, suunnilleen.
    Mulla on tämmönen "Muskelikauden USA-autot" kirja, tosin se keskittyy GM:män vehkeisiin joten hemejä mainitaan harvoin.

    454 SS chevellen kerrottiin siinä menneen jossain testissä vartin 13.44 ja sanottiin että ainoat jotka pystyivät antamaan vastusta olivat hyvin viritetyt katu hemit ja jotkut foordit.

    On muuten aika hyvä kirja. Löytyy paljon asiaa ja kaikenlaisten autojen varttimaili aikoja vakioina.
    Challenger 440 six pack----14.6sek/98mph. aika hyvin. :smile:
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pienellä epäilyksellä suhtautuisin noihin ameriikan testiaikoihin. Eivät välttämättä edustaneet mitään tyypiillistä dealer hallista ulosajettua yksilöä. Käsittääkseni sellanen vakio hemi meni pääsääntöisesti 14-15 sekan aikoja. Sitä luokkaa noi on täällä kotomaassakin ajelleet. Toi 440 six packin aika muuten tais olla TM:n testistä, joten se vissiin ainakin on suht realistinen. Mitä tohon chevellen aikaan tulee, niin suomessa taitaa olla yks alkuperäinen LS6 camino nelilovisella joka on myös käynyt strippiä mittaamassa. Suorituskyky oli samaa luokkaa kun tolla challengerilla, mutta caminossa oli kyllä peltisarjat :smile:
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oli aikoja jolloin ajattelin että kyllä tuli synnyttyä täysin väärään aikaan kun ei saanut elää ajokortti ikäisenä tota "muskeli" aikakautta. Nyt ei voi kun kiitellä. Kaupoista löytyy n 4000 kertaa parempia autoja ,nopeampia ja aikaan sopeutettuna ehkä vielä paremman näköisiä. Nyt ei enää ole kuin 100-200tuh eurosta kiinni;)
     
  12. Vämpylä

    Vämpylä 1st gear

    Juu olen kuullut että testeihin lykättiin joskus tollasia "viimeisteltyjä" malleja.
    427 chevellen aika on 14.1/101mph, liekö se todellisuudessa sitte joku 14.9...?

    Kirjassa puhutaan myös -60 luvun alun super stockeista jotka lentää parhaillaan alle 13 siinä kunnossa "kun dealeri luovutti ne ostajalle" poikkeuksena alle asennetut 7" sliksit.
    No joo tää nyt ei liity vanhoihin HEmi autoihin mitenkään... älkää ampuko.
     
  13. Make2

    Make2 3rd gear

    Taisi ne 60-luvun alun Super Stokerit olla moottori tehoiltaan huomattavankin kovempia kun myöhemmät Street hemit. Parhaissa Max Wedge moottoreissa kun esimerkiksi puristussuhdekkin oli 13,5 tehtaan ilmoituksen mukaan. Street hemin puristushan ei ole kun 10,5 mitä tehdas ilmoittaa. Race hemi nyt on jo toinen juttu kun siinä noita puristuksia on jo 12,5 luokkaa ja nokka-akselikin on tehty vähemmän kaupassa käynti matkoille. Niitä vaan kun on valmistettu niin vähän että harvemmin niitä testeihin eksyi, kun lähes kaikki olivat kilpa-autoja. Toiaalta kyllä street hemikin on ihan kelpo laite kun sitä vertaa vastaavan viritysasteen moottoreihin tuolta aikakaudelta.
     
  14. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Tekniikan Maailma 14/70 "me ajoimme" R/T 440 six-pack Challenger artikkeli on jo legenda.
    Vielä kun olisivat päässeet talvikelillä kokeilemaan ominaisuuksia,soratiellähän sentään käytiin.
    Kiihtyvyyteen oltiin enemmän kuin tyytyväisiä vaikka tulokset ajettiin D:llä ilman pakko 1:stä ja 2:sta.0-100kmh 6.8 sek, 0-400m 14.8/156.6,0-1000m 26.8/199.7.
    Ajo ominaisuuksiin oltiin tyytyväisiä, jarruja,vaihdekeppiä ja työn laatua nyrpisteltiin,niin ja kulutusta,keskiarvolla 26.8 L/100km,soralla 37 L/100km.
    Tämä taitaa olla ainut koeajo 6-70 luvun muskelikaudelta Suomessa.Vielä kun tämä Challengeri olisi ollut Hemillä niin liittyisi paremmin tähän aiheeseen.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samalla laitteella on myös kunniakas kisahistoria, suomen mestaruus Modified Standard luokassa vuodelta '80. Silloisella omistajalla Ekulla oli ilmeisesti suhteet kromaamoon kunnossa, laitteessa nimittäin oli paljon alustan osiakin käynyt kromikylvyssä. Rallivaiheessa taka-akselina oli reilusti kavennettu Dana ja mottina heimo + lootana manuaali. Sittemmin tekniikka siirtyi Sompin hallussa olevaan 'cudaan. 383:llakin laite esiintyi jossain vaiheessa ja orkkiskone päätyi jo '70 luvun alkupuolella Leinon Pekan Polaraan.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    OFF-Topikkia...
    Luettiin joskus kirjastossa noita vanhoja TEE-ÄMMIÄ, niin siellä oli jossain 70 luvun lehdessä jenkki "edustus-laivat" testissä..

    Ne haukuttiin aika lyttyyn monessa asiassa, mm.ajo-ominausuudet soralla yms.yms. schaissea. Lisäksi suorituskyky oli huono.

    Ja samassa numerossa oli joku v*tun ankee kadett 1.4 "s" malli tai vastaava, suti kuvassa yhellä renkaalla märällä asvaltilla ja pyöri kallellaan rinkiä... Ja se kehuttiin maasta taivaaseen ja mm. suorituskyky oli mahtava! Vaikka oli tottakai täys lussu ku vertas niihin jenkkeihin.

    Uskomatonta jenkkiauto vastaisuutta oli noissa vanhoissa teknareissa.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En tiedä sitten onko niitä tekniikoita swappailtu myöhemmin lisää. Jo varsin varhaisessa vaiheessahan tosta challysta jäi kaasarit + imusarja ruotsiin kun omistaja oli vissiin lomareissulla valitellut huonoa käyntiä/kulutusta, niin ruotsipojat oli vaihtaneet siihen ihan ilmatteeks tavallisen imusarja/kaasari yhdistelmän. Leino hommas sen motin polaraansa ja siihen tuli joku vanha merimoottori imusarja kahdella nelikurkkusella carterilla, siinä vaiheessa kai polaran orkkis 383 laitettiin challengeriin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Amer. Car Life-lehdessäni 2/1968 on 7-siv. Plymouth GTX testi 440 vs. Hemi. Hemi oli avomalli ja 440 oli Ht. Avo painoi 80 lbs enemmän kuin Ht. Molemmissa TF727 ja perässä 3.23:1 välitys.

    440: O-60 mph 6.8s ; 1/4-mile 14.6s. Top speed: 121 mph. 426 Hemi: O-60 mph 6.3s ; 1/4-mile 14.0s. Top speed: 144 mph.

    "The Hemi is faster, but it requires higher engine speed to deliver its max power. It costs $604.75 more than the hi-perf 440. Seems a lot to pay for that half second.. The Hemi GTX will appeal to the acceleration enthusiast who wants the ultimate - the fastest standard car on the market."
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuolla aivan alussa kyseltiin Kajon camaron vaiheita. Mulla on world street finals video, jossa Hans Knutters ajaa sillä jenkeissä. vuotta en muista varmaksi 94-96
     
  20. SG480

    SG480 1st gear

    Kajon Camaro ei ole sama jolla Knuters ajoi. Knutersin auto oli ex-Rullakeppi Ronnien auto ja sen omisti muistaakseni silloin Mats Appelgren. Kajon autoa ajoivat nykyään mm. Håkan Nilssonin PM tiimissä toimivat ukot. Nykyään auto on pohjois-Ruotsissa Luleåssa Jan Brännvall nimisellä kaverilla ja sillhän ajettiin mm. Alastaron 2002 finaaleissa 6.8 aika PM-luokassa.
     

Kerro tästä muillekin!