Vanin etupää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kunkuri, 17.3.2005.

  1. kunkuri

    kunkuri 1st gear

    Mistäköhän mahtaa johtua. että apukuskin puoli on noin 5 cm alempana kuin kuskin puoli? Siis katsottuna paljonko jää renkaan ja lokasuojan väliin tilaa.
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    En oo vielä niin tutustunut vanin jousiin mutta sehän on (ainakin mulla) GM ja vanhoissa eurogeeämmissä meni aina sillointällöin jousesta pää poikki jolloin tulos oli sama eli kulma alhaalla, onhan noi vanin jouset vahvan näköiset mutta onhan siinä toisaalta hiukka enempi painoakin päällä kuin opelixissa :odroll:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin henkilö GM:ssä yleinen ongelma, ajat kovalla pakkasella kuoppaan ja tsäng, jousesta lähtee pala poies. Omaan Capriceen on uusittu molemmat etujouset, kun oli molemmat poikki.
     
  4. weripuo

    weripuo Gearhead

    joo poikki niitä menee silloin tällöin ei muutakuin otat toisestakin jousesta palan pois niin sittenhän se on tasoissa, eikö??
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Pyöräkulmien kannalta olisi hyvä alkuperäinen korkeus, tai pudotettuna uudelleensäätö.

    Jotkut ovat laittaneet G20:seen 30:sen etujouset, en muista pitikö lyhentää, mutta ajettavuus parani kuulemma kummasti, ei huojunut enää.
     
  6. Beauville

    Beauville 1st gear

    Siihen "huojumiseen" vaikuttaa myös se että minkä laatuiset iskarit sinne on laitettu.
     
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Hyvät iskarit vain tekevät sitä työtä, jonka oikean jousen kuuluisi tehdä. Kun jousitus on tasapainossa massan kanssa, se ottaa pois matalataajuisen kallistelun, iskarin merkitys kasvaa nopeataajuisessa joustossa, esim. montut ja ns. nimismiehenkihara.
     
  8. Beauville

    Beauville 1st gear

    No siellä lakeurella varmaankin luulis huomaavan sen huojumisen eron,
    auton jousituksen ollessa tasapainossa sen auton massan kanssa, kun vaihtaa tavalliset iskunvaimentimet ja sen jälkeen parempi laatuiset iskunvaimentimet.
    Vanissa ainakin on sitä massaa ja sivutuulikuormaa ihan riittävästi.
     
  9. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Mulla oli samalainen ilmiö eräässä pystylyhty mersussa joskus 10 vuotta sitten. Auton etupää kulki vähän "vinossa". Aikansa asiaa kun tutkittiin nii ilmeni että toisesta etujousesta oli katkennut 1 rinki pois.. (sitä ei aluksi meinattu millään huomata muutakun jouset mittamalla) Uusilla jousilla alkoi auto taas kulkea suorassa.
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    No mitä tuohon sanomaan? Mun G30:n kulkee vakaasti vaikka millaisella tiellä, tyhjänä jousitus on ehkä hieman kova, iskarien kunto on korkeintaan kohtuullinen. Eroa pakuun ei ole juuri muuta kuin kantavammat jouset.

    Monen G 20:n kulku muistuttaa vastaantullessaan erään presidentin kävelyä.

    Aika pieni toi Vani kuitenkin on kaikilta mitoiltaan, ehkä kulutus vain on kohtuullinen. :rotfl:
     
  11. akizone

    akizone 1st gear

    onko tietoja mahdollisesti mitä maksais kierros (kohtuullisia) iskareita vaniin ja kyseessä on g-20??
     
  12. Rokrami

    Rokrami Gearhead

    Gabrielin iskarit ostin tänään eteen US-partsista, ne oli siinä 60-70 egen paikkeilla kappale. Samoissa hinnoissa näyttää Rautakummulla olevan kappalehinta haarukka. Eli nopealla päässälaskulla iskari kierros siinä 250-300e hujakoilla. Eikä kannata murehtia sitä rahan menoa, se korvautuu äkkiä ajettavuudessa...
     

Kerro tästä muillekin!