Vanin jarruista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja K.Vainio, 13.5.2008.

  1. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Terve

    Rupesi ihmetyttämään että mikä on sellainen mötikkä sylinterin ala puolella siinä takajarruputkessa siihen menee sellainen lattaliitin.

    Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitin :D
     
  2. Mantariini

    Mantariini Gearhead

    Eikähän se oo sellanen mötikkä kun, jarru paineet häviää jommasta kummasta piiristä niin sytyttää valon. Putki tai joku muu rikkokun tulee niin hälyttää. Siinä kai voi olla sellanen suojaus joka sulkee vuotava piirin. Mutta ei ainakaan mulla toiminu. Valo kyl syttyy.
     
  3. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Se on tuon lisäksi oleva hässäkkä ja se on pelkässä takajarrulle menevässä putkessa.
     
  4. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Ensin olis hyvä tietää mistä autosta on kysymys...

    -90 bensa Chevy vanissa on tämmöinen lisäkappale (oikeanpuoleinen)
    Ei ole tietoa mikä se on mutta voisi liittyä etulokarissa olevaan boksiin.
    Ilmeisesti jonkinlainen säädin eli säätää takajarruja että ei mene lukkoon kun on kevyt kuorma. Mutta ei kuitenkaan ABS.
    ABS tuli vasta -93.
    Mika
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. K.Vainio

    K.Vainio 3rd gear

    Kiitos juuri tuota mötikkää tarkoitin.
    Unohtui se merkki laitaa, mutta kyse oli juuri 90 bensa chevy vanista.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä se takajarru ABS on myös abs, mutta toki rajallisempi. Toi kai tuli 80-luvun lopussa korvaamaan pikkareissa ja vaneissa sen takajarrujen paineenrajoitusventtiilin. Käsittääkseni ottaa ohjauksensa vss-sensorilta (Vehicle Speed sensor), eli perinteisen nopeusmittarin vaijerin paikalta. Ideana on se, että ei pääsytä takajarruja lukkoon ja autoa poikittain.

    Samoja purkkeja siis löytyy ainakin pikkareista myös.
     
  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Oliskohan tuosta systeemistä jotain kuvia / tarinoita, että miten toimii ?

    Ei ole oikein löytynyt mistään kirjoista...

    Mika
     
  8. human62

    human62 1st gear

    KIIRE KIIRE katsastus on aloitettava 10 pv sisällä joten huomenna pitäisi viedä leimalle.
    AUTO:CHEVY STW -72 samanlainen mötikkä eikä anna ilmata takajarruja.
    Autoon uusittu pääsylinteri ja kaikki pyöräsylkyt .
    Tämä BRAKE valo kyllä syttyi mutta miten sen jakotukin saa laukaistua??? vai onko se jumissa??
     
  9. toikka

    toikka 1st gear

    oletkos ilmannut pääjarru sylinterin? ja sitten vois koittaa isoo resettiä eli irrota akkujen kenkät 30min.capricessa täytyi ottaa jakotukista sähköliitin irti ennen ku valo sammu.
     
  10. human62

    human62 1st gear

    Just sain toimiin eli:jakotukin mäntä ilmeisesti "jumissa" ei auttanut jarrun nopea potkaisu vaan sattumalta: Aloin irroittamaan jakotutkia ja jouduin lämmittämään yhtä juntturia, ajattelin olisiko lämpö auttanut ja kokeilin vielä kerran potkaista poljinta :( se auttoi BRAKE valo sammui ja neste pääsi taas takajarruille.

    GM ohjeen mukaan BRAKE valo sammuu nopealla potkaisulla :eek:

    Brake valo kyllä syttyili mutta sammui aina jarrua nopeammin potkaistessa ei kuitenkaan niin että olisi jäänyt painetta pitämään jarruille vaan ihan nopea potkaisu eli jarrun paineistaminen ja vieläpä sammuksissa siten että ei ollut tehostimen paineita.

    Vielä koeajolle...ja huomenna konttorille 180 € rek. katsastus ja EU-ulkopuolelta tuleviin joku 20€ tarkistus sis tuohon 180 €....halpaa huvia vaan mikäpä harrastus (elämäntapa) ei olisi.
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Kyllä -90 vanissa on jo ABS takapyörissä (ainakin omassani oli 12 vuotta)..
    :p
    Tuo möykky liittyy nimenomaan ABS:n ja jos on vanhat nesteet niin saattaa alkaa poltaan "brake" valoa koska kerännyt ilmaa järjestelmään.
    Ilmaus sitten oikeassa järjestyksessä (olikohan takaa vas-oik.edestä-taka oik-vas edestä). Jos valo palaa vielä niin käytössä rajummin polkemalla pitäis normaalisti häipyä...
     
  12. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    mihin ne pyörien abs anturien johdot menee..
     

Kerro tästä muillekin!