vanin jarrujen tarkastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mainboard, 20.10.2010.

  1. mainboard

    mainboard 1st gear

    kyselläämpä taas hassuja :oops: kun mulla on tuo chevy van vm95/96 eli sitä perinteistä koppaa ja katastaakin pitäs lähiaikoina ja jarrut aattelin kattoo että toimii niin miten on hyvä testata ensinäki tuo seisontajarru ku seo tommonen poljettavaa mallia oleva ja miten käyttöjarrut kun siinon tuollaset abs:ät :oops:
     
  2. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    jarrut

    Jos ei ajossa tunnu selvää puoltamista niin viet konttorille vaan siellä ne kyllä kertoo jos on vikaa... Seisontajarrua voi tietty vähän käytellä niin herkistyy kun monestihan se tahtoo automaatissa olla vähällä käytöllä.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja tota sei-sontajarrua voit niin kokeilla että pistät vaihteen vapaalle (N -asentoon) ja nostat takapään (vaikka pyörä kerrallaan) ilmaan ja koitat kuinka herkästi rengas pyörii... Sen jälkeen polkaiset sei-sontajarrun pohjaan ja koitat saatko enää pyörimään. Jos rengas pyörii jarru poljettuna noin puolnmetrin jatkovarrella saattaa katsastusmies hylätä koska sei-sontajarru ei pidä riittävästi...
    Jos ei jarru pidä, nin todennäköisin syy vikaan on juurikin se vaijeri. Sen saa yleensä liuotettua toimivaksi polttoöljyä tai jotain muuta ruosteenirroitusainetta liruttamalla kuoren sisään.
    Onnistuu myös irroittamatta vaijeria, mutta silloin pitää varata aikaa muutama päivä jotta saa litkun valumaan koko kuoren matkan.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    mene konttorille mielellään kuivalla kelillä ja varmista, että takajarrurummut on varmasti sisältä kuivat ennen kuin annat autoa katsurille 8)
    (parasta olisi avata jarrut ja puhdistaa ne mekaanisesti paineilmaa ja harjaa sekä bräkleeniä käyttäen. lisäksi olisi hyvä viistää takajarrunauhojen päät viilalla sekä laittaa kuparitahnaa niihin kohtiin jarrukenkiä, jotka vastaavat liikkuessaan suojapeltiin ja puhdista myös rummut harjaamalla ja bräkleenillä.)
    jarrut saat kuivattua painamalla ajossa samanaikaisesti vasemmalla jalalla jarrua ja oikealla jalalla kaasua. seisontajarrun voit testata ja herkistää samalla tavalla katsastuskuntoon, muista kuitenkin samanaikaisesti vetää koko ajan seisontajarrun vapautuskahvasta. kun seisontajarru on oikein säädetty ja jarrut ovat kunnossa niin molemmat takapyörät saa lukkoon sitä käyttämällä asvaltillakin (kun ei polje samalla kaasua vaihde päällä :poff: ) ja molemmat mustat viivat ovat tasan yhtä pitkiä. katsastuksessa läpimenoon riittänee, että saat pyörät lukkoon hiekkapihalla ja jarrutusjäljet ovat suunnilleen yhtä pitkät. tee vielä katsastusaseman pihalla pari kertaa niin, että nitkautat jarrunauhat ”auki” jarruttamalla voimakkaasti lyhyen peruutuksen päätteeksi sekä käyttöjarrulla että erikseen seisontajarrulla.

    mukavaa reissua konttorille 8)
     

Kerro tästä muillekin!