Vanteiden putsaus maalista ja ruosteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Niepe, 28.3.2020.

  1. Niepe

    Niepe 1st gear

    Terve kaikille tasapuolisesti.
    Olen tässä ruvennut miettimään vaihtoehtoja vanteiden hiekkapuhaltamiselle.
    Käsin jynssääminen ja porakoneilla kikkailukaan ei maistu.
    Onko kukaan kokeillut tai onko tietoa edes teoriatasolla semmoisesta asiasta, että jos väsäis semmoisen "tärykiillottimen" niin onnistuisiko sillä maalin ja ruosteen poistaminen vanteista? Ilman että tarttee täryttää 1 vko/vanne.
    Kemikaalejahan on kainenlaisia eli kyllähän hiekkapuhallukselle on vaihtoehtoja, mutta kun olis niin kiva vaan painaa napista ja ottaa maalista ja ruosteesta riisuttu vanne jatkokäsittelyyn.
    Ja plussaa olisi sekin että pystyisi tekemään kaikki vanteen maalausvaiheet kotosalla.
    Ei ole isoa kompuraa eikä puhallusvehkeitä.

    Kiitos ja anteeks.
     
  2. xp

    xp Gearhead

    Minä lähestyisin asiaa ehkä kylvettämällä kuitenkin. Maalit pois vaikka jarrunesteellä. No pitäisi olla tuttu korjaamo joka toimittaisi vanhat vaihtonesteet tähän käyttöön. Sitten joku happo ruosteisiin.
    Vai lähteekö lipeällä kumpikin, maali ja ruoste.
    Eli lopulta hiekkapuhallus teetettynä. Nopein ja siistein jossain teetettynä.
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Lipeä paras maalinpoistoon, mutta ruosteet ei sillä lähe
     
  4. Koneviestissä poistettiin vanhoista vanteista ruosteet pois melassilla:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kruunusaari ja miguelo tykkäävät tästä.
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eilen hain chevy 8x15 rallyt paikalliselta hiekkapuhaltajalta ja pulverimaalaajalta 100€ ni en alkas ite kyllä rappaileen
     
    Seevu ja fenix tykkäävät tästä.
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tämähän se on hinta/laatu-suhteeltaan paras tapa. Mulla on kyllä puhallusvehkeet itselläni ja monet vanteet olen puhaltanut ja maalannut, mutta en kyllä enää viitsi tuolla rahalla vaivautua.
     
  7. Niepe

    Niepe 1st gear

    Juu kyllä mullakin on hiekkapuhaltamo ihan tuossa muutaman kilometrin päässä, eli sehän olisi se fiksu/helppo vaihtoehto. Mutta aina sinne se 50-60e vähintään heilahtaa. Eikä se rahakaan nyt ole mikään kynnyskysymys, tullut vaan mieleen että olisko siihen olemassa joku vaihtoehto jonka vois kotioloissa toteuttaa. Kauan sitten kun olin töissä firmassa jossa oli myös pulverimaalaamo niin siellä sai kaikki maalattavat kappaleet nimenomaan sen lipeäkylvyn. Sitten isot viisaat kieltivät sen aineen käyttämisen. Se kyllä oli hieno aine.
    Mutta joo, vissiin voi unohtaa sen tärystimen. Vaikka siihen tekisi lisäksi pyörittimen joka pyörittäisi vannetta väkisin siellä hiovassa aineessa niin tokkopa toimisi. Vai mitä olette mieltä?
     
  8. Niepe

    Niepe 1st gear

    Kertokaahan lisää tuosta lipeän käytöstä.
    Kattelin noita raepusseja niin ei olisi hinnan kirous. Tarteeko liuosta lämmittää? Muistaakseni ne altaat siellä maalaamossa oli aina lämmitettyjä.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Missä päin Niepe asuu?
    Mulla olisi mahdollisuus hiekkapuhaltaa duunissa Järvenpäässä.
    Teollisuuskone, niin ei tule käsisinko tarkkuutta, kun vanteet kulkee liukuhihnalla.
    Mutta muutaman kerran kun ajaa eri asennoissa niin melko hyvin puhallettu.

    Jälki tommosella menetelmällä on kuin hiekkapaperia.
    Korvausta en paljoa kaipaa... Omantunnon mukaan.

    http://m.fi.chinealuminium.com/cons...file/sandblasted-aluminum-finish-profile.html
     
    Muokattu: 28.3.2020
    isalmela tykkää tästä.
  10. Niepe

    Niepe 1st gear

    Kiitos tarjouksesta, mutta asustellaan täällä Jyväskylän kupeessa. Lisäksi kun noita harrastevehkeitä on jo liiaksi asti, niin tavoite olisi päästä omavaraiseksi monessa työvaiheessa. Sen takia tuli väsättyä tuo pulverimaalauskoppikin(toki on vähän turhan pieni), mutta kesällähän voi sumuttaa pulverin vaikka mattotelinettä hyödyntäen ja tuulensuojaa väsäten. Se koppi on lähinnä sisäkäyttöön. Siinä on sähköuuni integroituna eli on yhtä yksikköä ja pyörien päällä niin voi siirrellä. Ja nyt olisi tarkoitus tehdä isompi uuni isompien kappaleiden paistoa varten.
    Kyllähän se taitaa olla niin että jos ei huvita käsin poistaa ruosteita ja maaleja niin sit se on se hiekkapuhallus vaihtoehtona. Mutta pitää vanteisiin kokeilla sitä lipeää maaliin ja MC51:stä ruosteisiin.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Toimii se lipeä viileänäkin, mutta aika paljon kauemmin joutuu liottamaan. Useampia päiviä mahdollisesti
     
  12. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Lipeä ei oikein tehoa nykyajan maaleihin. Vanhat sellupohjaiset sulaa sekunneissa kuumaan lipeään. Ja lipeä on myöskin aika hintavaa 25kg säkeissä, n. 50€/sk.
     
  13. spike

    spike Gearhead

    Kyllä ruoste lähtee lipeällä. Pitää kuumentaa jonnakin about 60 asteeseen. Itse käytän pääasiassa lipeää. Autotallissa on tynnyri missä kylven osia. Hienosti lähtee maali ja ruoste. Monet nykymaalit vain ovat enemmän muovia kuin maalia eivätkä liukene vaan irtoavat. Lähtevät sitten pinnasta paloina mutta iroaa kuitenkin.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lipeä säilyy peltitynnyrissäkin, ilmeisesti? Siis lähinnä, että tynnyri ei syövy pikkuhiljaa puhki. Senkun vaan välillä tohottaa kuumaksi.
     

Kerro tästä muillekin!