VARO! Telia-Sonera kyttää.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja JKF, 29.9.2014.

  1. JKF

    JKF Gearhead

    http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pu ... jo/676987/

    Telia-Soneran asiakas, älä anna pirulle pikkusormeasia. Liittymät vaihtoon.
     
  2. palotila

    palotila Gearhead

    "Virastolle tiedon on myynyt puhelinoperaattori Telia-Sonera." Eli ajoneuvoverorahat sujahtaa Telia-Soneran laariin Tukholmaan. Eiku liittymä vaihtoon.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Liikennevirasto on eri asia kuin trafi ja poliisi.
    Tuo virasto on tehty liikennettä tutkimaan ja mm. noita ruuhkia ja pullonkauloja selvittämään.

    En vaihda liittymääni.

    A. Koska minulla ei ole mitään salattavaa.
    B. Liikenneviraston keräämällä tiedolla saadaan kodennettua parannukset oikeisiin paikkoihin.
    C. Viime kädessä tuo kehitystyä säästää autoilijan hermoja ja yhteisiä verovaroja.
    D. Järjestelmä ei tuon kuvauksen mukaan erittele missä ominaisuudessa se puhelin liikkuu ts. onko kyse matkustajasta vai auton kuljettajasta. Eli ihmisten liikkumista ja sen sujuvuutta tuossa seurataan.

    Ei sitä nyt joka paikassa tarvi niitä mörköjä nähdä, varsinkin jos on itsellä puhtaat jauhot pussissa.
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Pitää laittaa luuri linja auki tuommoiseen kauko-ohjattavaan kopteriin ja aapasoiden päälle lennättämään. Taivaanrannassa näkyy savupilvi kun liikenneviraston masiinat ylikuormittuu, kun koittavat funtsia että mitähän nyt tapahtuu :D :D :D
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tässähän vaan koitetaan kartoittaa paikkoja missä liikenne on vielä sujuvaa, että saadaan nekin pilattua
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kaikenlaista kyttäämistä näkee kaikkialla ja pelkää kai kaksi ihmiryhmää: Ne, joilla on jotain hämäräperäistä salattavaa touhua ja ne, jotka kuvittelevat itsensä niin tärkeiksi henkilöiksi, että heidän touhunsa muka kiinnostaisivat jotakin tahoa.
     
  7. timant

    timant 2nd gear

    Käytännön toteutuksesta olisi mielenkiintoista tietää hieman lisää, miten tuo erottaa sitten esim bussissa matkustavat..
    tuon perusteella ei varmaan aamu/iltapäiväruuhkan aikaan esim Helsingissä Mannerheimintiellä ole yhtään autoilijaa..? Kyllä varmasti tulee paljon dataa 2,5 miljoonasta liittymästä, mutta miten siitä saa jotain käytännön hyötyä :odroll:
     
  8. Erska

    Erska Gearhead

    Rikkoo yksilönvapautta.

    Onneksi ei moista liittymää ole. Vaihtaisin heti.
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    +1 Hahhaha,älkää nyt kaikesta vetäkö liikaa johtopäätöksiä. Tosiaan idea tässä on liikenteen sujuvuudenkin toiminta. Ja eikös kunnon kriminaalit käytä vaan prepaid-liittymiä ja halpoja puhelia mitkä dumpataan viikon välein?! :rotfl:
     
  10. onre

    onre 3rd gear

    Mutta missä se raja sitten menee? Onko OK jos joku käy pyörimässä tontilla tai vaikkapa talossa sisällä penkomassa kun et ole kotona, kun eihän sulla mitään salattavaa ole? Mua ärsyttää ihan periaatteesta kaikenlainen ylimääräinen kyttäys.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos anonyyminä haluaa pysytellä nykymaailmassa, niin kännyköitä ei parane käyttää ollenkaan ja kadulla kulkiessa tarvii pitää kokokasvomaskia. Tännekin jos kirjoittelee, eikä jaksa peitellä jälkiään, niin yllättävän paljon tietoa saa kerättyä. Minä en jaksa, kun ei sillä ole mitään väliä.

    Ja mikä tuossa nyt on ihmeellistä? Jokainen luottokorttimaksukin on kautta aikain tilastoitu ja mikään ei estä operaattoreitakaan keräämästä juuri sitä tietoa asiakkaistaan, mitä he haluvat kerätä. Se, että mitä sillä datalla tekevät, on sitten asia erikseen.
    Enempi mä olisin vainoharhaisena siitä kiinnostunut että mitä google tietää. Jokainen hakusana on varmasti hyvin tallessa ja jos on androidin erehtynyt ostamaan, niin kaikki muukin...
     
  12. onre

    onre 3rd gear

    Google ja kumppanit edustavat kyllä melkoista aidsia, samoin oikeastaan kaikki mainontalafkat. Jos jotain urlejakin johonkin linkittelen, tapaan poistaa kaikennäköiset ylimääräiset seurantatunnisteet osoitteesta ihan vain kiusan vuoksi. Selaimeen on toki asenneltu kaikennäköiset cookienhylkäysvehkeet ja adblockit, ja puhelin on ns. älytöntä mallia.

    Saa haukkua foliohatuksi, olen vain tehnyt alan töitä niin monta vuotta että etoo koko hiton kuvio.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Mainokset ovat pieni kiusa, silti.

    Niin, Telia-Sonerahan ilmoitti myyneensä datan Trafille. Mitä se Trafi sillä datalla sitten tekee? Ei toki kyse ole mistään satelliittipaikannuksen kokeilusta, ei suinkaan. Ei mitään syytä olla huolissaan. Eihän se seuraa henkilöitä, vaan ajoneuvoja...

    Miksei samantien Telia-Sonera myy tai ole jo myynyt dataa myös vakuutusyhtiöille?

    Minä ainakin eväisin Herra/Rouva Vakuutustarkastajana kaikki korvauspyynnöt ajoneuvolle ZZY-99, koska 29.9. tiellä numero 5 tämä ajoneuvo ajoi 90 km/h hetkeä ennen onnettomuutta ja tiellähän oli 80 km/h rajoitus. Voivoi, nyt sitten omistaja joutuu korvaamaan itse kaikki vahingot. Lisäksi jatkoa ajatellen huomattiin, että ajoneuvo kiihdytti voimakkaasti paikaltaan puolta tuntia ennen ja ohitti toisen ajoneuvon 20 min ennen onnettomuutta yli 20 km/h ylinopeudella, joten kertynyt "hyvä-kuski-kerroin" laski juuri 10% ja siten vakuutusmaksut tulevat ZZY-99 -omistajalla nousemaan seuraavana vuonna. Tiedot välitetään jokaiseen vakuutusyhtiöön, joten seuraukset ovat tuntuvat.

    Että tervetuloa vaan systeemit.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Laittaa sen luurin kiinni ennen kuin aikoo alkaa kaahailemaan tai kolaroimaan?

    Mutta se google on kyllä aika epeli. Ilmainen ja helvetin hyvä hakukone? Ilmainen navigaattori, ilmainen karttapalvelu, ilmainen street view ja kaikki ihan vaan siksi että ne haluavat pyyteettömästi tarjota ilmaisia palveluita :rotfl:

    Eipä siinä, ei mua haittaa. Jotain toista ehkä se fakta häiritsee että kaikki seksuaalisista mielihaluista pankkien tilitietoihin on varmasti jossain rekisterissa tallessa, jos on googlea käyttänyt tai chromellaan pankissa käynyt :lol:
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Tottakai voit laittaa luurin nyt kiinni, mutta tämähän on nyt koe. Saadaan systeemi pelaamaan ja kun se toimii, niin sen jälkeen todellakaan kukaan ei kytke laitteita pois. Tulee joku 20-30 -kertainen maksu, jos poliisi ajaa sinua vastaan ja "seurantalaitteesi" on poiskytketty. Eihän se sen vaikeampaa ole. Kun "päästään autoverosta eroon" ja saadaan oikeat kunnon km-maksut.

    Google kerää tietosi, mutta Trafi ja valtio voivat todella käyttää ne sinun kyykyttämiseesi, ihan täysin. Ajotavan valvonta on yksi askel, kokonainen reittisuunnittelu vaikka seuraava. Jätetään siis turhat ajot pois. Miksi ihmisen pitää edes pystyä liikkumaan vapaasti?
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eipä ole vak.yhtiöt kovin halukkaita edes eväämään korvauksia.. On niin nähty. Mua vituttaa maksaa toisten hölmöilystä mutta kyllä siitä toisaalta leipäkin irtoaa. :rotfl: On meinaan tapauksia että assu tössäyttää jo lumien ollessa kolme viikkoa maassa motarilla kesärenkailla kaiteeseen. Ja vakuutus korvaa tämän. Ei mitään kyselyä vaikka itse vak.tarkastaja kävi toteamaan rengasasian.. Ja loppuun kalutuilla kesäkumeilla vedetään monsuunisateessa kaiteeseen, ei mitään auto kuntoon vaan. :wc:
     
  17. JKF

    JKF Gearhead

    Naiivia ajattelua semmonen, että todetaan vaan hövelisti, "ei mulla mitään salattavaa ole, joo myykään vaan kaikki tieto mitä liikkeistäni on saatavilla".

    Tässä tietojen myynnissä on kyse vähän muustakin kuin pelkästä liikenteen seurannasta. Missä menee se raja mille taholle operaattorit myyvät tietonsa, onko ok tarjota niitä vaikka Romanialaisille keikkatyöntekijöille? Kuka määrittelee mitä saa myydä?

    Vaikkapa vähän vanhempikin data talouden kännyköiden sijainnista kuukauden ajalta on jo vaarallinen paukku vääriin käsiin joutuessaa. Helppo katsoa minä aikoina kämppä on varmasti tyhjillään etc.
    Helpottaa huomattavasti kun ei tarvi kyttäillä lentokentän kaukoparkissa matkoilla olevien rekisteritunnuksia ja selvitellä osoitteita keikkalistaa varten.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    HarriS ja Jza - viisaita sanoja nykymaailmasta, olen ihan samaa mieltä.
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Google yms. Facebookit myyvät ilmaispalveluiden käyttäjien tietoja asiakkailleen (ja tämä on kaikkien tiedossa), mutta Telia-Sonera myy maksavan asiakkaan tiedot kysymättä asiakkaalta mitään :eek:

    Toivottavasti ne jotka jostain käsittämättömästä syystä ovat vielä tämän ruotsiin myydyn ex-valtionyhtiön asiakkaita ottaisivat mahdollisimman suurin joukoin kantaa Telia-Soneran toimintaan vaihtamalla jompaan kumpaan kotimaiseen operaattoriin.

    Tämä on ainoa keino pysäyttää tietojen myyminen: Ainakin omien tietojen myynti loppuu, mutta jos joukkopako aiheuttaa tarpeeksi tappiota firmalle, niin saattaa loppua toistenkin tietojen myyminen :poff: :poff:
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ne joilla ei ole mitään salattavaa voivat laittaa luotto-ja pankkikortti numeronsa ja salasanansa mulle,vaikka YV:llä. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!