Varoitus: Bilteman hallinosturi saattaa romahtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja veskola, 1.3.2011.

  1. veskola

    veskola 1st gear

    Näinkin voi käydä aivan yllättäen.

    [​IMG]

    Tuo osa on pelkästään onnettomilla lukkoprikoilla kiinni, jotka jossakin vaiheessa pettävät ja nostoaisat irtoavat, jonka jälkeen tunkki tulee rytinällä ala-asentoonsa. Korjauksena hitsasin tukevat prikat lukkoprikkojen tilalle. Tällä kertaa mitään haaveria ei tapahtunut vaan tuo pamahti alas kun nostin autoa keskeltä keulaa ylös.

    Kannattaa tarkistaa missä kunnossa prikat ovat.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikki nuo ton näköset tunkit mulla pannassa nykyään. 10-30e pitkin poikin. Itellä petti kahdesti, öljyt sieltä sun täältä ulos ja kerran mekaanisesti väsähti. Nuo ei ole hyviä !
     
  3. veskola

    veskola 1st gear

    No on tuo ollut ihan hyvä, hintansa väärti, ikää on jo 10-15 vuotta ja nuo prikat on sieltä äkkiä vahvistettu. Pumppauksessa ja missään muussakaan ei ole ollut ongelmia, t-haarankun kahvaan hitsasi niin käyttömukavuus kasvoi kummasti. On tuolla talon kantavaa palkkiakiin joskus nosteltu tukipalkin asennuksen vuoksi. Monesti on nosteltu myös sorapihalla ja vinosti.

    Tosiaan tuo yksilö on 1990 luvun lopulta, sen tarkemmin en muista mistä mutta jos jollain on ihan viime vuosina ostettu malli, niin olisi mukava tietää onko niissä vielä tuo sama heikko kohta ?
     
  4. tw

    tw 1st gear

    Täytyypä vilkaista, mulla on noin vuoden vanha tuollainen.
     
  5. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Mitä on huono laatu?
    => Se on uskomattoman paljon huonompaa mitä voit ikinä edes kuvitella ja ennakoida!
    - Saksinosturi (7€) soljuu hitaasti vääntyen sivulle eikä jaksa edes 1/4 luvatusta 2000kg nostosta.
    Kuka maksaa hautauskulut (tietysti ohjeessa lukee "turvalausekkeet")?
    - Porakone (10€) ei tee iskuasennolla edes yhtä 4mm reikää Merihaan kerrostalon parvekkeen betoniin.
    - Pyöröhiomakone (15€) lopettaa tehokkaan pyörimisen 2t käytössä.
    - Painepesurin muovisylinteri (150€) halkeaa käytössä.

    Nykyisessä "kiinalaisessa kilpailussa" laatu menee ehdottomasti ja ainoastaan ALASPÄIN!
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Meidän kimppatallilla hallitunkin keski-ikä on varmaan 2-3vuotta. On ollu monen merkkistä ja käyttöäkin monenlaista. Semmonen alumiininen racing tunkki oli mun mielestä huonoin, purkautu vähän jokapuolelta.
     
  7. olle

    olle 3rd gear

    Tunkkien ja nosto apu välineiden kanssa näin:Halvin hinta kertokaa kolmella niin saatte pätevää tavaraa,uskomatonta shittiä nykyään tarjolla.Turha luottaa CE merkintöihin,se on pelkkä tarra jonka kuka tahansa voi liimata mihin tahansa.Vielä yksi asia:Älä ikinä koskaan korjaa nostovälineitä hitsaamalla.Pätevienkin välineiden seostus,Cr,Ni,Mo rakenne hajoaa ja muuttuu romuraudaksi lämpökäsitellessä.
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mitäs sitä parempaa tekemään kun mikä kaupaksi käy. Porakone 10€...
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiinalaiset liimasi yhdessä tehtaassa CE-merkkiä tuotteiden kylkeen ja se tarkoitti siellä "China Engineering". Ei se niiden tekemä roska mitään CE-luokituksia täytä.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hallitunkkien kanssa työskennellessä kannattaa muistaa se että ne on tarkoitettu nimenomaan tasaisella kovalla alustalla (lattialla) käytettäviksi.

    CE-merkkiä ei saa kuka tahansa liimailla tuotteeseen, sen saa liimata ainoastaan silloin kun tuote on tarkastettu ja sen on todettu täyttävän ko. asiaa määrittelevän EY-direktiivin. Jos niitä liimaillaan ilman lupaa niin vahingon tapahtuessa liimailija on aikamoisessa lirissä.

    Jos epäilyttää että CE-merkki on tuotteeseen laitettu asiattomasti, niin yhteyttä myyjää/valmistajaan ja kysely vaatimustenmukaisuuden täyttymisestä, eli siitä että mihin CE-merkki perustuu ja seuraavaksi yhteyttä kuluttajaviranomaisiin jos selvitystä ei valmistajalta saa.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei niitä kaikkia tuotteita tarkasteta, valmistajan vakuutus riittää. Ja valmistaja ei kyllä näytä olevan yhtään missään lirissä, esim se italialaisen CE hyväksytyn autonostin rottelon vaarallisuus joka kääntyi vain oikeusjutuksi suomalaisia vastaan kun haukkuivat huonoks. Mitään merkitystä ei tollasella CE merkinnällä ole.


    Teksti lainattu tuolta:
    http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/10779_fi.htm
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Hallitunkeissa raskaassa ammattikäytössä parhaaksi todettu: NIKE. Vanhin 6t. n.30 v vanha, tiivisteet joskus uusittu. 2 t kestänyt 20v. ja tuo 3t. jo yli 5v. Ja osia saa. Ei loppujen lopuksi kalliita , jos ei ikinä tarvii enää muita ostaa.

    Oli meillä tuommonen italialainen 2 pilarinosturikin. Nostokelkan laakerit petti 2v. käytön jälkeen ja MENI silti arkastuksesta läpi. Että niitäkin tekee kaiken maailman puusilmät. Mainitsi toki että niissä on ollut ongelmia. Ei vaan osannut työtänsä.
    Purin sen ja teimme neulalaakeroidut rullat itse. Nyt sekin on heivattu kuuseen ja vaihdettu stenhoj:n 5t kaksipilariin. On ihan eri planeetalta.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se Italialainen autonostin varmaan täytti sen CE-hyväksynnän vaatimukset, tarkoitan tuossa sitä että ilman hyväksyntää niitä merkkejä ei saa liimailla.
    Jos nosturia ei olisi ollut hyväskytty ja siinä olisi siitä huolimatta CE-merkki ollut, niin se olisi ollut eri asia.
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Monella tuotteelta ei vaadita mitään hyväksyntöjä.
    CE-merkinnän saa (monessa tuotteessa) valmistaja liimata tuotteeseen omalla vastuulla.
    Käytännössä valmistajan on tehtävä riskianalyysi ja analyysissä todeta tuote riittävän turvalliseksi.
    Analyysiä aletaan sitten viranomaisen toimesta kysymään, kun jotain on sattunut. Rohkeasti ilman harkintaa liimattu CE-merkki tuo vaikeuksia valmistajalle (jos jotain sattuu ja viranomainen herää asiaan), mutta ei siis ole mahdotonta.
    Yhden tuotteen CE-merkintää varten riskianalyysin laatineena.
     
  15. v 100

    v 100 1st gear

    Itellä 2T Niken hallitunkki pian 20v vanha ja koskaan ei mitää oo
    tarvinnu siitä korjata edes nesteitä tarkistaa no ei oo kyllä missään
    ammattikäytössa mutta muistan ku sitä ostin että tähän voi jo
    vähä sijoittaakkin onhan siinä monet vaaratilanteet vältettykkin,
    ei kunnon nostimeen sijoitettu raha mee koskaan hukkaan vaikka
    maksaiski vaikka satasen tai kaks enempi kiinan tekeleeseen
    verrattuna.

    Kiinan pommit on tarkotettu paukuteltaviksi, ei ne tänä
    päivänäkää vielä muuta osaa teherä jos nuota oikeeta
    paukkujakaa.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juuei. Mä olen itsekin omin kätösin rakennellut laitteita joissa on CE -"hyväksyntä"

    http://fi.wikipedia.org/wiki/CE-merkint%C3%A4

    "Minä valmistan, minä vakuutan kautta kiven ja kannon ja mörökölli minut vieköön jos sanani syön". Se on tietysti eri asia, että auttaako tämä tarra sinua jos olet hengetön sen auton alla.

    Varsinkin kiinantuonnissa tuolla tarralla ei ole mitään virkaa minkään kanssa. Se on vaan tarra.
     
  17. bp74

    bp74 1st gear

    Ja minä ku oon aina luullu että se meinaa "China Export" :rotfl:

    Ei vainenkaan, vakava asia. Osa noista kinkkivehkeistä on tosiaankin henkenvaarallisia, loput sitten muuten ala-arvoisia.
    Muistattehan sen kiinalaisen Opel Frontera-kopion, jolle sakemannit teki törmäystestejä ja mannekiinit sai kerätä palasina sisältä. Niitäkin kikottimia oli myyty euroopassa... :odroll:

    Sori OT, törmäysviteoo:
    http://www.liveleak.com/view?i=8a5_1187787236&c=1
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vähän penkasin tuota CE-merkki asiaa, onko tosiaan niin että tunkkeja yms. nostotyökaluja ei koske mikään direktiivi jos ne eivät ole konekäyttöisiä eivätkä nosta yli 0,5m jolloin niitä koskisi konedirektiivi?
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Direktiivin ja CE-merkinnän idea on, niin kuin tuolla ylempänä mainittiin, että valmistaja itse vakuuttaa laitteensa olevan direktiivin mukainen ja sitten lätkäistään tarra kylkeen. Ei niitä mikään kolmas osapuoli tarkasta tai testaa. Sitä en nyt osaa sanoa tekeekö käsikäyttöisyys laitteesta vähemmän konedirektiiviä vaativia, mulla on kiinalainen käsikäyttöinen prässi jossa on CE-tarra joten tuskin sitä siihen turhan takia on liimattu 8)
     
  20. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Itsellä käytössä pari vanhaa nikeä, ja pari uudempaa ac:tä, molemmat tosi hyviä ja nostaa tommosen jenkin turvan kevyesti ja pitää sen myös ylhäällä, noi kiinan paskat rupee tiputtaamaan alas jo tunnissa.
     

Kerro tästä muillekin!