Verhoilun hinnoista mielipiteitä (verhoilija kyselee)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Katri Mikaela, 20.3.2013.

  1. SAlkio

    SAlkio 1st gear

    Tämä on aihe, jota ei voi oikein vertailla. Todella harvoin se on pelkkää ompelua ajoneuvoverhoilussa ellei tee uusien autojen uudelleen verhoiluja. Ne ois muuten helpommat hinnotella :lol:
    Olet varmaan valmistunut hämeenlinnan koulusta? Kuullostaa hieman siltä :)
    Muutama vuosi sitten hintataso oli perinteinenverhoilu 30-50e ja ajoneuvo 55e -> tuntitasolla noin suurinpiirtein...varmasti on joitakin jotka pyytävät enemmän ja on silti niitä asiakkaitakin :)
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ei liity suoranaisesti aiheeseen, mutta muistetaanpa olla sitten varovaisia uudempien autojen kanssa, noita airbagien kohtia kun ei (ainakaan kaikissa merkeissä) saa mennä uudelleenverhoilemaan eikä varsinkaan korjaamaan. Voi tehä kipeetä jos kolarin sattuessa bägi pamahtaakin kuskin selkään kun ei pääse sivusta ulos.
    Aiheeseen jouduin aikanaan työn kautta tutustumaan, kun asiakas halusi ompeluttaa kolariauton penkkiä. Eipä herunut lupaa vaan uusi penkki bägeineen (= maksaa hunajaa) olisi pitänyt vaihtaa, asiakas aikoi sitten viedä jollekin tutulle autotalli-ompelijalle.
    Toivotin turvallista matkaa :odroll:
     
  3. sirppi&vasara

    sirppi&vasara 2nd gear

    850e 61 chryslerin etu ja takasohvat materiaaleineen täälä pohjoisessa paikallisen mestarin tekemänä mareriaali jäykkä ja aiheutti hieman lisävaivaa,kuitin sain ja jälki mielestäni moitteeton.
     
  4. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    kyllä toi viro on sellanen käsityöläisten tuhoaja :) ei niille pysty kilpaileen millään hinnassa.
    mutta kukin hommaa penkkiinsä verhoilun mistä tykkää.
    suomessa saa sohvapenkin verhoiltua 500e-1000 e välillä keinarista, tuo kalliimpi hinta jos virallista piiputusta yms kikkailua. kyllä ne virossa nättiä jölkee tekee mutta ihmettelen vaan mistä ne materiaalit hommaa, saksan putinkeista ei ainakaan kun ei noihin hintoihin pysty vaikka mitä tekis.
    kiinastahan saa nahkavuotaa alle 10e vuota :) laatu on varmasti hintaan sidottu :) saksassa vuota noin 350e perusnahkaa.
    tietty useasti ymmärretään siskon kumminkaiman verhoilema penkki nahkapenkiksi ja että oli halpa vaan onkin tehty sitten marketti nahasta joka on huonekalunahkaa, kuten useassa oppilaitoksessa/ aikuiskoulutuskeskuksessa.. kyllä tuo laadukas nahka se vaan ottaa euroja alleen. itse tottunut hinnoittelussa tyytymään siihen että osuuspankki saa omansa :)
    koko sisusta jos tekee niin menee välille 1000-3500e tosiaan on yksilöhinnoittelu, kaikki kohteet kun on aina erilaisia ja vaatimukset ja toiveet aina erilaisia :)
    kyllä jos tuntipalkkaa pitäis saada menisin palkolliseksi, niissä sentään työntekijällä edut ja tessi :) joskus kun alkaa penkki vastustamaan ja löytyy ylläreitä niin tunnille jää se euro tai 2 hyvällä lykyllä. onneksi on autoliikkeillä nyt sesonkia niin sieltä tulee nopeita pikkuhommia joilla saa oopeen tädin tyytyväiseksi...
    isommat projektit menee melkein harrastuksena, kyllä käsityöläisten kulta-aika on ohitte näin laman myllerryksessä..
    meni vähän ohi aiheen mutta pikkasen selvitystä jos joskus tuntuu kamalalta ryöstöltä joku penkin verhoiluhinta ;)
     
  5. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    eiköhän ammattinsa osaava verhoilija tuon osaa ottaa huomioon. itse ainakin temmon airpäkin kohdat singerillä neula punasena :) onhan ne tehtaallakin ommeltu, miten se sitten eroo korjaus tikkaukseen.

    se jos ei ymmärrä tikkaaja tehdä tota asiaa kuten se on pakko tehdä että turvallisuus ja päkkien käyttäytyminen ei muutu niin sitten airpäkit laukee reisille :)
    onhan tuossa parit asiat otettava huomioon kun mällipenkkejä korjailee että vastaa tehtaalta lähtenyttä tuotetta.
    onhan noista korjauksista jotain juttujakin tehty kun ne alko yleistymään ja tutkittu pitkin poikin. vakuutusyhtiöt jotkut ei hyväksy korjattua, mutta itse oon verhoillu 2 kertaa saman kuskin penkin kun oli lävähtäny uudelleen ja kyllä se ihan oikeesta kohden oli pihalle tullu. aaveekoolta hommattu auto ja olikiohan korjavaksi -nimikkeellä.siinähän ei tartte lupaasioiden kanssa pelata.
     
  6. Roju

    Roju 3rd gear

    Joo harvoin on vironreissulla tarvinu käsitöitä tehdä.. :poff:
     
  7. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    joo käsityö kun käsityö, virolaisset aina riistää hyvän yrkän keinoja kaihtamatta 8)
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä tuo mun tuntema verhoilija sanoi saaneensa koulutuksen airbag -penkkien korjaamista varten. Se bägin kohta ommellaan ilmeisesti erillaisella langalla tms.

    Mokasihan Volvokin muutama vuosi sitten, kun se siirsi penkkien valmistuksen Ruotsista Taiwaniin (tai sinnepäin). Joku Volvon vanha penkintekijä oli sitten tutkinut niitä hyviä ja ennen kaikkea halpoja penkkejä ja niistähän oli sitten löytynyt vikaa juurikin airbagin kohdasta. :rotfl:
     
  9. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    SPINNERIKIN vaahtoo virolaisten puolesta ku on niin halpaa. tarttee muuttaa viroon kun siellä elää herroiksi niillä hinnoilla jos foorumien ja juttujen hintoja uskoo...
    tarttis spinnerin muuttaa toi spinneri.fi niin spinneri.ee kun ei suomalaista työtä mainostele prkle :-?
    vaihtuu just lehtitilaus tuohon toiseen amerikka-autolehteen 8)
    no olipahan taas avautumista kerrakseen nou haart fiilinks :lol:
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    No mut....

    Jatkoosa ei varmaan kannata enää tilata kotimaisia lehtiä, vaan aletaan tilaamaan Virolaisia kun sekin on varmaan halvempaa.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eikös Spinneriä joskus kokeiluluontoisesti painettu Virossa?
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Me ollaan nyt parikymmentä vuotta kuuluttu Euroopan Talousalueeseen, tässä ajassa meidän päättäjillämme ja heidän sidosryhmillä on ollut, ei vain mahdollisuus, mutta "velvollisuus" koettaa ajaa Suomen sisällä asioihin muutoksia - sillä onhan se päivänselvä, että käsityötä tulee valumaan väistämättä vapaa-kauppaliitossa maihin, joissa kustannusrakenne on kotimaata halvempi. Mitä minä olen seurannut, niin Suomi on ja pysyy edelleen kustannustasoltaan niin kalliina maana, että ihan oikeasti tilanne alkaa olla se, ettei täällä ole hirveästi varaa teettää juuri mitään - kuriositeettina mainittakoon, että oli PRKL viimiset parkkipolttimot, mitkä vaihdatin autooni merkkiliikkeessä kuukausi sitten ja rahaa siihen paloi 100€, eikä tuo sisällä vielä polttimoita.

    Toki valtio koettaa laittaa tee-se-itse -miehille kapuloita rattaisiin (erityisesti rakennuspuolella) valvonta/nysväys-määräyksillään, mutta eipä sekään ihmisten rahamäärää lisää. Ei sitten tehdä mitään tai vaihtoehtoisesti, jos mahdollista, se työ teetetään toisessa maassa.

    Sekin on jalo ajatus, että kotimaista suosii vaikka kalliimmalla hinnalla - vaikka olenkin kuuluvinani mukamas johonkin "suurituloisten" luokkaan, niin silti verokortillisena (ja nykyisellä ennakonpidätyksellä) minulla ei ainakaan ole millään varaa kannattaa kotimaisia yrityksiä vain ja ainoastaan tukemisen ilosta. Se vaan on niinkin, että mun lompakko ei paksune siitä yhtään, että mulle kerrotaan se, mistä ne käsityön kustannukset koostuu (ja vaikka se onkin asia, jonka tiedän paremmin kuin hyvin) - jos mulla on 100€, niin se ei muutu tonniksi vain siksi, että joku kertoo sosialistimaksujen olevan Suomessa korkeita. Ja jos saan satasella toisesta maasta sen, mitä haluan, niin totta kai otan sen silloin sieltä.

    Tarkoittaako tämä kotimaisen käsityön näivettymistä, todennäköisesti ja todella valitettavasti kyllä. Asiaa ei silti voi muuttaa syyllistämällä yrittäjiä riistosta tai syyllistämällä kuluttajia "liian halvan vaatimisesta" - ainut instanssi, joka voi edes etäisesti jotain koettaa tehdä, olisi päättäjämme mutta toimet on olleet koko minun elinaikana ylipäänsä tuolla arkadianmäellä puhdasta lillukanvarsien näppäilyä. Äsken puhuttiin rakennemuutoksesta?...mikä vi*un rakennemuutos on sellainen, missä neppaillaan parin pikkuasian parissa. Ei autonkaan rakenne siitä muutu, jos vaihtaa pirssiin uudet jarrupalat...

    Maantieteellinen sijainti on se, mikä se on (lähellä Eestiä) ja tosiasiat on ne, mitä ne on (kustannusrakenne- ja palkkatasoerot maiden välillä). Näillä mennään, vaikkei se kivaa olisikaan.

    -JJ-
     
  13. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ei Suomessa kyllä saa edes tarjouksia, tai tekijä muuten sössii homman. Esimerkkejä: tunnettu koneistamo lupasi kuukauden toimitusajan, puolen vuoden päästä se oli edelleen kuukauden päässä; verhoomon kanssa sovittiin päivämäärä jolloin vien auton sinne ja kun ajoin pihaan se oli että " ai niin tämä, no en oo kyllä muistanut hankkia niitä materiaaleja; hiekkapuhallustyöstä viidestä firmasta johon laitoin tarjouskyselyn niin yksi vastasi ja sillä hinnalla sai ostettua kolme toimivaa hiekkapuhalluskello- vaunukompressoripakettia ja maalit päälle. Että ei se hinta ainut tekijä ole, vaan nyt vaikkapa semmoinen asia että tekijä on kiinnostunut asiakkaan palvelemisesta vaikuttaa melkoisen paljon.
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Mitenkäs tämä kommentti liittyy verhoilun hintaan?

    Mielestäni en ole "vaahdonnut" millään tapaa virolaisten puolesta - jos en vastaankaan. Lehden ns. apinalaatikossa painopaikka mainitaan, se on totta. Muualla siitä ei puhuta mitään...

    Eikä Spinneri ole todellakaan ainoa (harrasteauto)lehti, joka painetaan Virossa. Pienen pienillä lehdillä eurot ovat tiukassa, mikä pakottaa tekemään kotimaantuotannon vastaisia ratkaisuja.

    P.S. Ethän vain tilaa ulkomaisia alan lehtiä..? Tai juo "Etelä-Helsingistä" noudettua olutta?
    P.P.S. Taisitkin viitata erääseen lehdessä esiteltyyn autoon, joka oli käyty läpi Tallinnassa. Mutta miksi syyllistät Spinneriä - minähän vain tein jutun autosta?


    Sattumalta tähän topiciin eksyi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. stailaaja

    stailaaja 1st gear




    en juo etelähelsinkiläisiä alvittomia :)

    suattaapi olla hiukan avautumista ja ulkopolitiikkaan viittaavaa jutustelua, ei taaskaan tartte vetää hernareita nenäonteloon, mutta joku taas vetää purkillisen kuitennii..

    toi virolais vaahtoominen on ruodittu spinnerin sällin kanssa jo tovi sitten. lähinnä toi spinnerin mainitseminen siitä kun oli taannoin juttua jossa auton sisusta oli tehty etelähelsingissä , vieläpä puoleenhintaan kuin suomessa ja melki suositeltin etelähelsinkiä ja hiukan tuli jutun muodossa vielä spinneriltä mainosta samalla virolaisille jotka ei varmaan osallistu esim kenenkään meidän lasten koulutuksen maksuun ja terveydenhuoltoon minkäänmoisen verotulojen muodossa, vai tä ?

    virolaisten invaasio vaan kaikkiin mahdollisiin hommiin hiukan harmittaa yrittäjän näkökulmasta. valtion pakolliset maksut kun ei lopu vaikka laittais viestiä että virolaisilta saa puoleen hintaan hommat, jos sit ne ottais sieltä puolet suomimaksuista sieltä ..

    no joo ei se mitään tässä autohommien mittakaavassa kun valtion intrat yms ostopäälliköt ja osastot ja muut kevat tekee samaa miljoonaluokassa ja kaikki maholliset verojen muodossa saatavat massit menee johonkin muuhun paikkaan kun suomen hoitamiseen.

    sitten valitetaan kun kaikki kallistuu ja palvelut huononee suomessa kun pikkusetkin hommat hoitaa joku tiitus villu ja taido kuukap..

    yrityksiä lopettaa ennätysmäärät per vuosi, aina rikotaan enkat seuraavana vuonna.
    suattaapi olla että joku yrittäjäparka jossainpäin suomee on senverran kettuuntunu töiden vähenemiseen että joku on saanut huonoo palvelua ja jotkut yrittäjät on kyllästynyt hintaspostikyselyihin kun lopulta viidennen tinkausviestin jälkeen hommat hoitaa kuitenniin voimistelemisen kärpsed tiituksen johdolla.


    ite joudun pakostakin ostaan sakemanneista tukkureilta materiaaleja hommiin kun suomesta on aikalailla kaikki tukkurit jo loppunu, tekstiiliteollisuuden siirtyessä puolaan jo 90 luvulla. lobbarithan alko tempoon koiviston aikaan jo suomee ulkomaisille omistajille :) no ny taitaa mennä jo liian diippiin shittiin...

    byy the wäy, käyntikortit, tulosteet, flaijerit yms painotuotteet hommaan mahd läheltä yrityksiltä, jolloin ainakin omalta osaltani laitan sentit likoon suomen sisäpuolelle. se mihin valtio ne käyttää en perhana voi vaikuttaa, olis kyllä muutama vallan hyväkin käyttökohde mielessä..

    ja kuten tossa jo aikasemmassa viestissä laittelin että nou hard fiilinks ja jos lohduttaa, spinnerikin kolahtelee edelleen postiluukusta ;)

    ja kyllä, edelleenkään en arvostele etelähelsingissä tehtyjä verhoilutöitten laatua millään lailla, käteviä ovat käsistään .
    sais vaan toi valtio jotenkin herätä huomaamaan että pikkusetkin roposet menee kohta muualle kun kotimainen työ maksaa niin paljo enempi, kun ne ei jelppaa millään tapaa tätä hinnoittelua nostamalla kokoajan pakollisia maksuja , ei oikein suomipojaat pysty kilpaileen virolaisille , ainakaan hinnoissa :)

    nonnii, jätän tän topikin rauhaan ettei tule kellekkään paha mieli jos avautuu .

    ps. laitellaan autot kuntoon kesäkauteen ja kukin tekee rojektinsa miten parhaaksi näkee :)

    pps. autojen/ ajoneuvojen ropaaminen on parasta mitä voi tehdä sukat jalassa :lol:
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Samaa mieltä. Suomalainen maineikas verhoilija lupasi tehdä Contiaiseeni nahkaverhoilun. Hinnasta ei puhuttu, halusin parasta. Verhoilun osien toimittaminen verhoomoon siirtyi ja siirtyi sovitusta.

    Noin viiden kuukauden jälkeen mittani oli täysi. Selasin Googlen tarjontaa ja kiitos oivan nimivalinnan, eteeni sattui Virolaisen verhoomon sivut. Laitoin kyselyn ja siitä se sitten lähti. Verhous tehtiin Virossa. Aikataulu kusi mutta työ tuli tehtyä ja jälki ei voisi olla hienompi. Uskon, että säästin myös rahaa, vaikka asiakaspalvelu oli ratkaiseva tekijä.

    Vinkiksi yrittäjille: Hyvä asiakaspalvelu ei maksa mitään. Tapauksessani en saanut Suomesta minkäänlaista palvelua mutta Virosta sentään välttävää.
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Viitaten Mercakungenin kokemukseen; Viime kesänä tein aika isoa taloremppaa. Paikallinen rännifirma lupasi käydä kuusi (6) kertaa ja terassin lasituksia tekevä yritys kolme (3) kertaa. Ei näkynyt, ei kuulunut. Mikä lama?

    Sorry tuo OT. Asiaan, GTX:n penkit tulee Legendaryn kamoista. Siis vastaava homma kuin nimimerkille "fordgranada" oli tehty Challengerin penkeille. Rungot on valmiiksi puhallettu ja maalattu. Itse toimitan merkkikohtaiset foamit + päälliset. Mitä työ maksaa?
     
  18. M

    M Gearhead

    kyllä tohon suomalaisen työn hintaan voisin oman kokemukseni laittaa, vaikka meneekin topikin ohi.

    suomalainen firma, joka tekee auton laseja mallin mukaan. soittelin ja kyselin alustavaa hinta-arviota. auto on sellainen, että lähimaista ei valmiita laseja saa. vanhan mallin mukaan tehtynä, siis ensin muotti ja sitten 2-osainen lasi yli 4000 euroa. jenkeistä tilasin rahteineen alle 1500 taalaa + tietty tullit ja verot. että näin...
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Aikas kova hinta, tonni varmaan menettelisi, mutta neljä..

    Olettaisin että on kyseessä tuo lähes ainoa laseja tekevä firma?
    Muotista taitaa suurin kuluerä tulla?
     
  20. M

    M Gearhead

    Jep jep molempiin.
     

Kerro tästä muillekin!