Vesi/metanoli ruiskutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jukka63, 19.3.2010.

  1. sbc350

    sbc350 Gearhead

    nuo seosmäärät kiinnostais että kuinka paljon sitä pitää sinne ruutata? olis tarkoitus asentaa ahtimen jälkeen kun tuon eatonin läpi ei vissii sais mitää nestemäistä pahemmin syöttää..

    toimisko liian kulmikkaasti jos painekytkimellä kytkeytyis ruiskutus päälle kun on ennalta säädetty max ahto saavutettu ?
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mullahan on tollanen,oikein tehdastekoinen propumpulla.Ei hirveesti hymyilyttänyt kun keväällä mottia vietiin dynoon,dynottaja totes,ei noilla tee mitään.Mieli muuttu kuitenkin kun saatiin 5% lisää tehoo.Ihan hyvä tulos,toi pumppu(250 psi) vissiin aiheuttaa sen.Ite yllätyin kuinka vähän sitä 50/50 litkua menee.Liikaa syöttöö tehot hävii.Mielenkiintoista tossa oli,ei näy lamdoissa,ei näy pakolämmöissä mikä on oikee syöttö.Tai itseasiassa pakolämmöistä näki aavistuksen verran,mikä on vaikeeta todeta kotioloissa.Tulihan toi kokeiltua normi roots kaasarikoneessa.Hot Rodin testeissä on saatu ahdinkoneista parhaimmillaan 10% lisää paukkua.Noi on kyllä ollut nykymoottoreita kunnollisella moottorinohjauksella.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos en ihan väärin muista niin oli omassa viritelmässä vettä n20% käytettyyn bensamäärään nähden. Yhdellä painekatkaisijalla niin että ruiskutti vakiomäärää heti 0,1:n ahdosta ylöspäin. Ei se niin tarkkaa ole, ajetaanhan sitä välillä sateellakin, välillä paisteella. Äkkiseltään kuullostais 5-10%:n tehon nousut aika vaisuilta. Sisälsikö vesiruiskun asennus myös ahtopaineen noston?
     
  4. sbc350

    sbc350 Gearhead

    itse katselin samanlaista sarjaa. ihan pätevän oloinen. noita sarjojahan on vissiin eri mallisia aplikaatiosta riippuen? tuossa ilmeisesti mappi säätää progressiivisesti ruiskutuksen määrää..
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    Kyllä painetta nostettiin ja kokeiltiin.0.9 bar ilman ruiskua ja 0.8 bar ruiskun kanssa,elikkä ruisku kyllä toimii.Tossa mun bds:n 8/71 ahtimen kanssa ei kannata yrittää mennä yli 0,9 barin,tulee ns.lämpöpumppu ilmiö vastaan :eek:
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mulla just toi ja samasta paikasta ostettuna.Suuttimet arpoi myyjä,osu kuitenkin hyvin alueelle.Tossa on hyvä säätö systeemi.Voit valita mistä ahtopaineesta ruiskutus alkaa ja missä ahtopaineessa on täysillä.Ihan vaan kahdesta pikku mutikasta säätimestä.Pumppu on portaaton jota ohjaa painetieto.Pumpusta löytyy tehoja 250 psi,kaikki muut tarjolla olevat on 150 psi pumppuja.Toi teho tarkoittaa sitä,että vesi/meta seos tulee hienona sumuna ja sekoittuu seokseen.Käsittääkseni dynottajaguru Santala dumas noi muut vehkeet sen takia sumutus on heikkoa 150psin pumpulla ja pisaroituu=ei tehoa.Ihan tyytyväinen vehkeeseen,ei kyllä tuottanut mainosprosenntien 10 pinnaa vaan piti tyytyä 5 prossaan.Onhan sekin jotain, 44 hp :D
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

  8. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Tuossa ylempänä vipottajan laittamassa kuvissa on suuttimet sijoitettu korotus paloihin. Eli onko kaasareitten alkuperäinen kiinnityslevy niin ohut ettei saa siihen laitettua ?? ?? Vai minne ootte suuttimet laittanu?? ei muuten kiinnostas laittaa mitään korotuspaloja tuohon väliin joka nostaaa pakettia ylemmäs. ! Oisko muita ratkaisuja suuttimien sijoitteluun ??
     
  9. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Hmm, mitäänhän en koneenrakentelusta tiedä, mutta kyllä mua vähän kummastuttaa työntää tuo vesi-metskulitku ton pumpun läpi, siinähän se taas sopivasti kuumenee vaikka metsku kuinka jäähdyttäis.

    Itse fundeerasin, että laittais 1-2 suutinta imusarjan molempiin päihin tuolla korkeapainepumpulla, näin olisi kummatkin päädyt ns." covered" eli about tasainen suihkutus imukanaviin.

    No mikälie sitten käytännössä viilennyksen hyötysuhde vs. sijoittaa kuvan kaltaisesti ne kaasarin laippoihin ja työntää pumpun läpi.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Noin vertailuna, miten mahtaisi toimia ilokaasusatsi bensasuuttimineen samassa paikassa?
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jostakin muistan lukeneeni että ilokaasun jäähdytyshyöty olis parempi jos suuttimet on blowerin painepuolella perustuukohan tämä väite siihen että kaasu ei ime lämpöä ahtimen kuoresta ja roottoreista.
     
  12. jukka63

    jukka63 1st gear

    Ei se kyllä noin mene.Amerikan äijät laittaa aina kaasut välilaippoihin tai ostaa sikakalliin blowereihin tarkoitetun platen.Hot rod lehdessä oli aikoinaan testi.Blower+nos,käytössä oli Blower plate (on muuten hieno,lisää katu uskottavuutta)luulis,että ne tietää jotain.Yllätys oli,150 hepan suutimet tuotti 200 heppaa,johtuen kaasun viilentävästä vaikutuksesta.Normi kaasari koneessa tuskin bensapumpussa riittää ruuti jos yritetään ruiskia kaasun kanssa painepuolelle. Esim.Ahtoa 1 bar+tarvittava ylipaine.
     
  13. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mun oli pakko kanssa siirtyä välilaippojen käyttöön.Ahtimen ja kaasareiden välissä olevaan käikäleeseen sai hyvin suuttimet sijoitettua.Ei tolla tavalla vaan vaakasuoraan.Ongelma tuli,kun tajus lyödä kaasarin siihen päälle ja avata läpät levälleen.Läpät on suoraan ruiskun sumun edessä :rotfl: Pakko laittaa tuumanen välilevy,todennäköisesti korkeempi ois parempi.Ruiskun sumu on aikalailla kartion muotoinen,tokkää johonkin,pisaroituu,ei tehoa :eek:
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Riippuu varmaan ahtimesta ja niitten "siipien" pinnoituksesta ja monesta muustakin asiasta, miten metanolin kanssa pärjää. Tää allaoleva kuva on ilmeisesti aika äärimmäinen tapaus. No, jokatapauksessa ahtimen "siipien" pinnoitus on kärsinyt. Ja se taas ei ole tälle kyseiselle ahdimallille kovin hyvä asia:

    [​IMG]

    "I spoke with a Magnuson engineer sometime ago about this issue as well. The coating is what Eaton calls a APC coating otherwise known as a "abradable powder coating". The exact compound of the coating is some company secret as he wouldn't tell me what it was he did tell me that it was a patented process. What he told me was that their rotors are a very tight and precise fit within the case and the coating is sacraficial as it wears into the case. So its not recommended to spray anything before the rotors as it may damage the coating."

    http://forums.corvetteforum.com/c6-forc ... aggie.html

    Allaolevan linkin ketjussa suosittelivat metskusuuttimia mahdollisimman kauas ahtimesta eli heti MAffin jälkeen (MAF rikkoutuu helposti metskusta). Kaasutinmoottoreissa ei tietysti mitään maffeja ole.

    http://www.camaro5.com/forums/showthread.php?t=107842

    Veikkaisin että jollain muulla jenkkifoorumilla on enemmän ja painavampaa asiaa metskuruutan käytöstä 6-71 -ahtimien kanssa. Joten tästä viestistä ei kannata ottaa sen suurempaa stressiä.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    ^Tossa kuvassa näyttäis toi potkureitten pinnote olevan tummuusasteesta päätellen sitä vanhempaa matskua, eli täyttä paskaa. Henk.koht. pesisin liuottimella sen pois ihan suosiolla. Tehdasasennuksissa moottorin huohotus(pcv, yms) kierrätetään tonne ahtimen imupuolelle ja lopputulos on ihan tota samaa kuin tossa kuvassa, eli pinnotus lähtee irti jo pelkistä huohotushuuruista. Pinnotteet tuli noihin muistaakseni vasta `94 ja sitä edeltävät mallit on silti ihan yhtälailla käyttökelpoisia. Tai kelvottomia. Ja kun se vesi työnnetään sen ahtimen läpi se jäähdyttää myös sitä ahdinta. Mikä tarkottaa käytännössä sitä että pumppu voidaan kasata pienemmillä välyksillä. Lisäksi koska vesi on ilmaa paksumpaa se toimii ahtimen sisällä eräänlaisena tiivisteenä.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eatonin patentti tauhkaan on vuodelta 2001 eli ei toi kuvan tavara voi kovin wanhaa olla. Itse ahdin lienee Cadillacin CTS-V:n LSA-moottorista en nyt muista mikä se vuosimalli oli, kuitenkin 2006 tms. tai uudempi.
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    No sitte ton pitää olla sitä uudempaa vaalemman harmaata pinnotetta. Mä pidin sitä paljon parempana..
     
  18. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    tuosta suuttimien sijoittelusta vielä,.. jos ne nyt sittenkin laittaa imusarjaan eli niitten pitäis toimia ihan ookoo ? eli ei muuta eroa ylä puolisiin kuin ei jäähdytä ahdinta ? niin montako suutinta pitäis olla ? päätyihin yhdet ? sivulta 1 vai 2 puoleltaan ? niin ja jos mahdollista niin suuntaus ? ylöskö, ahtimeen päin ? mites onko mahdollista imusarjan altapäin pohjasta läpi ylöspäin ?
     
  19. niilo

    niilo 3rd gear

    Mulla tossa Dusterin koneessa yks suutin imusarjan takapäässä
    vähän yläviistoon ahdinta kohti.

    Ja hyvin on toiminu. Dynossa imusarjassa mitattu lämpö tippui,vääntö nousi
    ja ahtopaine nousi vaikka hihnapyöriä ei muutettu.
    Eli välitys oli sama koko ajan
     
  20. shr1

    shr1 Gearhead

    Sopinee tähän vanhan ketjun jatkoksi: Onko kaikilla jotka tota vesimetskusotkua on sekotellu, kaikki sormet ja silmät vielä tallella...?

    Metanolitonkan kyljessä lukee "ei saa joutua kosketuksiin veden kanssa voimakkaan reaktion ja mahdollisen leimahduksen takia".

    Että mitenkä sekotellaan, heh...

    Terveisin Noob.
     

Kerro tästä muillekin!