Vesi suodatuksella oleva imuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja manun, 29.11.2023.

  1. manun

    manun Gearhead

    Tilasin auton pohjatyö hommiin netistä pela toolsin imuri plus hiomakone paketin. Tämmönen imuri on mulle uusi tuttavuus. Imurissa on kaksi paikkaa imuletkulle. Toinen imee pussiin suoraan ja toinen on se vesi puolen imuri. Kumpaa käytän pakkelin hionnassa?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kärcherin imurista otetaan pölypussi pois silloin kun on aie vesi-imuroida. Ja se vesi-imurointi tarkoittaa vesipitoisen materiaalin imemistä. Käytän itse tuota esimerkiksi silloin, kun pesen auton penkit autossa. Imen pesu- ja huuhteluvettä pois penkistä.

    Hiomapöly tukkii tavallisen imurin pölypussin nopeasti. Pussi ei oikeastaan ehdi täyttyä ennen kuin imutuotto jo loppuu. Mutta vesi-imurina imiessä kuivaa pölyä se pöly lentää imurin poistopuolelta ulos, koska ei ole pussia, mihin kerää.

    Käyttö kuin vesi-imurina, mutta vetää sen poistoputken jonnekin "ulos"?

    No ehkä se imuri on tehty nimenomaan pölyn imemiseen ja homma on jotenkin toisin kuin tavallisessa vesi-imurissa.
     
  3. manun

    manun Gearhead

    Ohjevihko oli aika suppea, illalla sitä tutkin. Yhdessä kohdassa maininta että ala imuria käytetään jos imuroidaan vettä ja yläimuria jossa pussi käytetään muuhun. Sitten meni yli hilseen kun oli ohje että täytä imurin säiliö vedellä. No, pitää tutustua laitteeseen kun pääsen tallille.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuulostaa että pölyn olis tarkoitus tarttua veteen, vähän niinkuin vanhojen autojen öljykylpy ilmansuodattimissa?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen nähnyt erillisiä tuhkan imurointiin olevia kannuja imurin ja letkun väliin. Siellä on arvaten vettä välissä, johon tuhka liukenee. Olisko tuossakin aie täyttää laitteen säiliö vedellä jonka kautta pöly sitten kulkee? Melkein siellä pitäisi olla sitten sellainen putki, että imu ohjataan veden pinnan alle ja imu jatkuu veden pinnan päältä.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä joskus meinasin tehä tollasen vesipulputus pölynerottimen hiekkapuhalluskaapin imurin letkun väliin, mut sitten tein vaan sellasen syklonimallisen. Joka toimii hyvin kunhan imurissa on tarpeeksi tehoa. Oon kuvitellut että tuhkaimuritkin on syklonimallisia, ilman vettä.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joskus toistakymmentä vuotta sitten ostin Lidlin raksaimurin, jota on tullut käytettyä hiomatyössäkin. Olen käyttänyt vieläpä niin, että suodattimen parina on myös pölypussi - pelkkä suodatin tukkeutuu samantien. Välillä (ehkä 10min-vartti?) sammuttaa imurin ja koputtelee, niin pölyt tippuu pussin sisällä ja taas kulkee ilma läpi. Suodattimeenkin jää pölyä, eli pelkkä pussi ei riittäisi hienon pölyn kanssa.

    Kunnon vehkeissähän on systeemi, mikä välillä tussauttaa suodattimeen hetken puhalluksen jolloin se putsautuu automaattisesti.
     

Kerro tästä muillekin!