Vetarista vaiko jarrulevystä pala sorvilla pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lutra, 12.12.2009.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    takajarrujen muutos rummuista levyiksi menossa. Ostin valmiin sarjan. Jarrulevyt eivät sopineet vaan jäivät kanittamaan vetarien päähän, kaulus ei mennyt jaerrulevyjen sisälle (renkaiden pultit tässä kauluksessa kiinni).

    uskaltaako vetarin kauluksesta ottaa pari milliä sorvilla pois jotta jarrulevyn saa paikalleen, karkaisu tai tasapainoitus ongelmia? Otattanen sorvilla, rälläkkä ja hiomalaikka brutaali tässä.

    1967 firebird
     
  2. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ota vetoakselin laipasta. Helpompi saada sorvissa suoraan kiinni
    kuin jarrulevy. Vetari kyllä kestää, jarrulaikan ohentelu sisäpuolelta
    voi olla vähän kyseenalaista.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vetarista ottaisin kans. Ja jos mahdollista niin sorvaa siitä vetarista jämpti sinne jarrulevyyn siten että se nojaa myös ulkokehältään levyyn.
    Muutaman millin sorvausta ulkomitasta en pidä kyllä pahana, aika erikoinen rasitus saa laipalle tulla että se poksahtaa säteittäin?
     
  4. Lutra

    Lutra 1st gear

    Vetarin laipasta lähti palanen. Nyt istuu jarrulevyt tarkalla sovitteella.

    Kun sorvaa niin kannattaa muistaa viistää/pyöristää laippaa jarrulevynpuolelta tarpeeksi. Ainakin mun jarrulevyissä oli pyöristystä sisäreinoissa suht runsaasti ja levy jää helposti kanittamaan.

    Koneistus Pollari Hervannan teollisuusalueella sorvas ja sovitti tänään laipat samoin tein kun sinne ne vein ja hinta oli "tarkoitus ei ole rikastua harrastajien töistä, kyllä bisnesksen pitää tulla jostain muualta"-periaatteella.

    Iso kiitos Pollarille! Taasen jytkähti projekti palasen eteenpäin.

    Kännykällä napsin pari kuvaa...

    [​IMG]

    Sorvaus:
    [​IMG]

    Pyöristelyä, tarpeeksi r:ää ettei levy jää kanittamaan.
    [​IMG]
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jaloa.
    Tällaisina aikoina saa varmasti kivaa palvelua, mutta kun kädet on täynnä sitä oikeaa bisnestä niin se hiukan tihkaisee kuluttaa kallista aikaansa harrastelijoiden puoli-ilmaiseen palveluun... Tosin harrastajien töistä ei rikastumaan pääse, sai niistä mitä hintaa hyvänsä. Niihin kulutettu aika tuottaa tappiota jos sen ajan voisi tehdä sitä bisnestä. Itse olen ottanut tavaksi ilmoittaa tuntemattomille sen verran suolaisia hintoja ettei tarvitse ainakaan jatkossa palvella, tuttujen työt on sitten asia erikseen.

    Mutta Pollarille two thumbs up!
     
  6. Lutra

    Lutra 1st gear

    Jarrut istuivat vanteen sisälle!!

    (Kännykkäkuvia, edelliset sorvikuvat Maemo N900, nämä Nokia N95 8GB)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hienot tuli.
    Vaikka valmissarja onkin niin onko tietoo minkä puristin toi on alunperin?
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    '79-'85 Cadillac Eldorado, Buick Riviera, Olds Toronado
    '80-'85 Cadillac Seville

    Tehdään Kiinassa uustuotantona
     
  9. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    Hyvä että harrastajia palvelevia koneistamoita vielä löytyy.
    Se ettei ole valmis muutaman tunnin kuukaudessa olemaan ystävällinen ja hoitamaan homman tuntemattomalle/puolitutulle kertoo tavasta nimeltä ahneus... Tietenkin järki täytyy pitää matkassa mukana kuten sanoit bisneksen hoitamisesta ja työstä pitää saada korvaus joka on molemmin puolin kohtuullinen.
    Itse kun olen jostain pyytänyt erikoispalvelusta olen sanonut että asialla ei ole kiire, tehkää se silloin kun muita hommia ei ole, näin bisnes tulee hoidettua ensin ja palvelut erikseen.

    Mielestäni jos ei jostain syystä pysty hoitamaan asiakkaan toivetta se täytyy aina perustella ystävällisesti, ei niin veemäisesti kuten joskus suomalaisilla on tapana... Yrittäjän täytyisi/täytyy pitää kaikki asiakkaat kokea mahdollisina asiakkaina, oli homma iso tai pieni, hoitamisen arvoinen tai ei. Ikinä ei voi tietää kuka homman tilaaja on, kenties tulevaisuudessa hän on päättämässä missä se miljoonaluokan tilaus hoidetaan...
     
  10. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Muutama tunti kuukaudessa harrastajien palvelua ei tunnu vielä missään. Se palvelun määrä saattaa näyttää ehkä muutamalta tunnilta yhden harrastajan näkökantilta. Mutta kun niitä harrastajia lappaa ovesta sisään 50 kuussa ja jokaista pitäisi palvella se muutama tunti, siitä voi lähteä laskemaan sitä työtuntien määrää/päivä. Ja niinkuin sanoin, harrastelijoiden yksittäistyöstä ei niin suurta summaa saa että sitä kannattaisi tehdä. Että jos pitää hinta saada jommalle kummalle kohtuulliseksi niin se on kyllä sille harrastajalle. Sekin riippuu tietysti siitä mitä tekee työkseen mutta asia on näin ainakin tässä konepajatoiminnassa mitä minä teen, joka hetki pois tuotannosta on hyväntekeväisyyttä. Eri asia jos tuotanto on seis kuten se tällä hetkellä on melkein joka paikassa, tottakai kannattaa tehdä pikkutyötkin eikä seistä tumput suorina. Mutta ahneudella ole mitään tekemistä sen kanssa että priorisoi työnsä ja aikansa sillä tavoin että jatkossakin tulee tilauksia niiltä asiakkailta jotka sen toiminnan oikeasti tekee mahdolliseksi.

    Kyllähän minäkin teen paljon niitä hommia kun tuodaan joku kikkare hallin nurkkaan että tee kun kerkeät, ei mitään kiirettä. Näinhän se yleensä harrastajilla onkin jos osaa tarvitaan seuraavan kerran silloin kun lumet sulaa. Ja tarpeen vaatiessa olen aina ystävällisesti esittänyt asian että nyt ei kyllä ehdi, tai että jos haluat homman nopeaan tehdyksi niin rahapussin naruja on löysytettävä. Mutta sitten on näitä asiakkaita jotka tulee ovesta sisään kuin omaan taloonsa, ja käskien antavat rikkinäisiä kikottimia että korjaappa tuo niin minä odotan sillä aikaa. Sanot niille että tänään ei ehdi niin alkaa kauhea räkätys että se pitäisi heti saada mukaan kun oma kone seisoo sen aikaa! Tai tuodaan joku järjettömän suuri työmaa johon uppoaisi kaikki vapaa-aika seuraavien viikkojen ajaksi ja jos kohteliaasti kieltäytyy ottamasta hommaa niin seuraa tunnin vänkääminen että eikö sitä nyt voisi äkkiä tehdä.
     
  11. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    juu, asiaa puhut, ymmärrän.
     

Kerro tästä muillekin!