vetiset jarrunesteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 11.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitä muuta "vaikutusta" on erittäin vesipitoisilla jarrunesteillä kuin että ne menee talvella jäähän?
     
  2. ZipZap

    ZipZap 1st gear

    Eiköhän vesi kiehu kovaa jarruttaessa ja vaikuta jarrutus tehoon negattivisesti.
     
  3. fisu

    fisu Gearhead

    syövyttävät jarruputket sisältä, fitti homma kun aamuruuhkassa lopsahtaa poljin lattiaan.
     
  4. Duster

    Duster 1st gear

    Edellä kirjoittajat täysin oikeassa.
     
  5. tlento

    tlento 1st gear

    Joo, se vesipitoisen nesteen kiehumispiste alenee. Kiehuessaan vedestä erottuu kaasua (happea) ja tekee ilmaa järjestelmään, jolloin jarrut häviää! Jos ne jäähän menee, ni silloin sitä vettä on aikast paljon!!
     
  6. pannupää

    pannupää Gearhead

    Jarrusylinterit tuppaa myös syöpymään veden vaikutuksesta, ilmiö tuntuu korostuvan harrastevaunussa talvisäilytyksen aikana. Jotkut sanovat, että vedestä muodostuu "helmiä", jotka aiheuttavat pistemäisiä syöpymiä - mene ja tiedä, mutta tämmöisiä on sylkyissä näkynyt. Omissa harrastevempuloissa olen todennut vaivattomammaksi ja kokonaistaloudellisemmaksi vaihtaa nesteet syksyisin. Vaihtoehtona jarruremppa, ja työsylinteristä vuotava neste kun tahtoo rumpujarrullisessa turmella jarrukengätkin..
    Silikonineste olisi ilmeisesti viisas vaihtoehto (ei absorboi vettä itteensä). Tässä on ropleemina vaan vaihtotyö, DOT 4 ja DOT 5 kun eivät kuulemma saisi sekoittua ollenkaan, muuten menee tiivisteet muhjuksi. Baarin nurkkapöydässä sanotaan, että muutos silikoninesteille vaatisi jopa koko putkiston vaihdon, koska vanhoja nesteitä ei millään saa kyllin tarkasti pois. Looshissa istuvat väittävät, että pieni sekoittuminen ei haittaisi mitään. Onkos kenelläkään käytännön kokemuksia?
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Oikein, ei kaikki kumiosat pelaa silikonilla. Vanhoissa jenkeissä tyytyisin suoraan perinteiseen niin ei tuu vahinkoa ja sitten aivan oikein vuosittainen vaihto. Silikonilla kun menee sitten pedaalifiilis kans aika joustavaksi. Silloin kannattaa myös laittaa teräspunosletkut, mutta nythän menee ihan raceksi...
    Mielestäni se on vähän niinkuin öljyasia; jos sekoittaa niin menettää ominaisuuksia. En vaan löydä mitään syytä käyttää silikonia.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kerran eräs henkilö täytti jarrunestesäiliön vedellä... huoh..
     

Kerro tästä muillekin!