Vette '62 takajarru jumittaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja max, 18.8.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Katsastuksessa ilmeni, että oikea takajarru jää jumiin. Kotona avasin savuavat takajarrut (ilmeisesti katsastusmies sai vasemmankin jarrun jumiin tai sitten käsijarru oli jäänyt osittain päälle).

    Autolla ei oltu ajettu kahteen vuoteen, joten aluksi oletin jonkin osan hiukan korrosioituneen, mutta tarkemman tutkimuksen mukaan mikään vipu ei ainakaan tunnu olevan nihkeä liikkumaan.

    Kuitenkin koekäytössä (rumpu paikallaan, moottori päällä ja jarrupolkimen painaminen) aiheuttaa molempien jarrujen jumiutumisen. Ruuvimeisselillä saan rummut kangettua pois joka samalla laukaisee jumiutumisen. Olen toistanut saman kolme kertaa, mutta jarrut jäävät aina jumiin.

    '62- mallisessa Vettessä on kaikki jarrut rumpujarruja eivätkä ole itsesäätyviä. Hihnat ovat ainakin 20 vuotta vanhat, mutta pintaa on vielä paljon (tänä aikana ajettu korkeintaan 10tkm).

    Mistä pitäisi alkaa etsiä vikaa? Pitääkö vaihtaa hihnat, vai nesteet, vai sylinterit? Tai jotain muuta?

    Vastauksista kiitollinen.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lähes varmasti jarruletku on mennyt vanhuuttaan turvoksiin eli ei päästä painetta pois takajarruilta. Helppo testata siten että painaa jarrua ja käy sitten avaamassa ilmausnipan takaa. Jos letku sökö niin purskauttaa nestettä, jos ei purskahda niin pyörän-/pääsylkky ym. voi jumittaa?

    Yksi vaihtoehto on myös pääsylkky joka ei jostain syystä päästä mäntää tulemaan aivan lukkorenkaalle asti jolloin männän tiiviste jää sylkyssä olevan paluukanavan tielle. Kuitenkin epätodennäköistä...
     

Kerro tästä muillekin!