Vikaa eberissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jordan, 16.2.2011.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nooh, eihän se sitten kuitenkaan lähtenyt toimimaan, kun vesipumppu oli jumissa. Kyselin uuden pumpun hintaa ja hinnat alkoi jostain 300€ ylöspäin, ei kiitos! Kyselin yhdestä puljusta sitten tarvikepumppuja ja sieltä ehdotettiin, että laita kiertovesipumppu vaan letkujen väliin ja jätä vanha pumppu sinne jos se kerran ei vuoda. Muuten ihan hyvä idea, mutta ei kelpaa mulle.

    Hetken aikaa sitten hypistelin Boschin pumppua ja sellanen jäikin sitten kouraan, 80€ siitä joutusin köyhtymään. Kattelin sitten netistä, että jotakin pumppuja ois saanu 50€ ylöspäin hintaluokasta. Meinasin kuitenkin, että Bosch olis lähempänä alkuperäistä pumppua.

    Kotiin päästyäni tulikin sitten mieleen, että voikohan vanhan pumpun pumppupesää käyttää uudessa pumpussa. Eipä muuta kuin molemmat pumput atomeiksi. Uuden Boschin ruuvit oli samoissa kohdissa kuin vanhassa, mutta vanhan pesä ei mennyt heittämällä uuteen pesään. Hieman hiekkapaperia kehiin niin johan vanha ja uusi sopii keskenään yhteen!

    Bada bing bada boom, eberi pöhisee taas iloisesti ja pumppu näyttää alkuperäiseltä 8)

    Pistetääs vähän viel kuvei jos jotain kiinnostaa.
    Eli Eberspächer B5W vesipumpun korjaus:

    Uusi ja vanha pumppu. Vanhaa alettu jo purkamaan.
    [​IMG]

    Uusi pumppu josta käytetään vaan moottoriosa magneettikytkimen kera.
    [​IMG]

    Uuden pumpun tiedot
    [​IMG]

    Vanha imu ja painepuoli.
    [​IMG]

    Vanhat sisuskalut.
    [​IMG]

    Vähän trimmataan pois...
    [​IMG]

    Uusi pumppu kiiltää wanhan Eberin vieressä.
    [​IMG]
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ongelmat jatkuu...Eberi pelitti tossa kesällä ihan hyvin, ne muutamat kerrat, kun sitä välillä kokeilin. Päätin taas kokeilla eberiä, mutta eipäs se sanonut yhtään mitään. Yleensä kuuluu ohjauspurkista naksahdus ja sitten lähtee palokammion puhallin päälle, nyt se on ihan hiljaa.

    Palokammion puhallin toimii, vesipumppu toimii, ylilämpösulake on ehjä, hehkutulppa ehjä, lämpötila antura näytti päälle kilo ohmin 15 asteen lämpötilassa eli on varmaan ehjä, sähköö tulee ja käynnistys signaali tulee ohjauspurkille saakka kellokytkimeltä.

    Avoin sen ohjauspurkinkin, mutta ei siellä mitään kosahtaneita komponentteja eikä kylmäjuotoksia näkynyt. Mahtaakohan olla ohjauspurkki entinen?
     
  3. rengaw

    rengaw 1st gear

    Vikakoodit! minikellolla ei pysty kattomaan mut sillä toisella ajastimella pitäis onnistua.
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pitää koittaa lampulla vilkutella koodeja...
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ompas taas outoa vikaa. Vikakoodi kertoi, että valoantura ois sökö. Noh, mä otin sitten sen valoanturan pois ja mittasin sen. Näytti olevan ehjä. Sitten mittasin piuhan siihen purkille saakka ja sekin näytti samoja arvoja kuin valoanturan päässäkin.

    Sitten tein pienen testin ja otin valoanturan piuhan irti sieltä purkin päästä. Eberi lähti tohottamaan ihan normaalisti kunnes sammui. Tämä oli ihan odotettavaa, kun ei valoanturan piuha ollut paikoillaan. Laitin sitten piuhan paikalleen ja pistin Eberin uudestaan päälle, mutta ei se lähtenyt ja vilkutteli vaan sitä valoanturan oikosulkuu.

    Löin romut taas kasaan ja päätin, että haen viikolla uuden anturan. Päätin kuitenkin vielä kerran kokeilla lähteekö Eberi päälle, no lähtihän se ja tohotti sen tunnin verran ihan normaalisti niinkuin ei mitään vikaa olisi ollutkaan.

    Saas nähdä nyt kuinka kauan se taas toimii... :-?
     
  6. ManseRAM

    ManseRAM 1st gear

    Kuinkas Eberistä sais vikakoodit esille pienellä ajastimella ?

    Oma eberi ei lähde käyntiin.
    Kytkennät ok ja sähkö + käynnistys signaali menee mötikälle.

    Ei elo bensapumpussa.
    Ei eloa kiertovesi pumpusssa.
    Mutta se antaa puhaltimen releelle 4.5v ulos.

    Lukemastani päätellen kannattaa hommata hehku ja sukka.
    Mahtaisko eberin ohjeissa mainitut lämpötila anturit kannattaa vaihtaa samalla ?

    Mittailen noi tänään josko selviäis mikä on possahtanut.

    Aleksi
     
  7. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ei mitenkään,,,,, mikä lämmitin on kysessä? hydronic?
     
  8. ManseRAM

    ManseRAM 1st gear

    Hydronic on. B5W.

    Availin vekottimen. Tuli taas harjoteltua ruuvien porausta. Olivat muuten piukassa. Alumiini kotelo ja teräsruuvi ne yhteen soppii. Aina valkosta oksidoitumis moskaa jumittamassa.

    Mittaihin Anturit Eberin Pdf dokumentin mukaan ja kokeilin moottorit ja hehkun laturilla.

    Lämpötila ja Overheat anturit (punaiset ja siniset johdot) on ainakin sökönä. ko. antureissa ääretön vastus.

    Muuten sain dokkarin mukaisia tuloksia.
    Joten eikun anturi kauppaan.

    On muuten hyvä toi Eberin pdf dokkari. Kaikista laitteista pitäs olla samanlaiset kuluttajille. :)

    Aleksi
     
  9. ManseRAM

    ManseRAM 1st gear

  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Vielä tuli vastaan yksi ylläri. Auton sisäpuhallin lähti puhaltamaan silloin tällöin ja huomasin, että Eberissä puhallinta ohjaava rele oli 24V. Ei oikeen toimi kunnolla 12V järjestelmässä :D Muutenkin pitää vetää toi puhaltimen piuha uusiksi. Nyt se antaa sähköä koko piirille mikä on puhaltimen sulakkeen takana. Ei ole kytketty ihan niinkuin pitäisi...
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Nyt B5W Eberi ei lähde ollenkaan käymään, valittaa "Flame sensor short circuit". Kun liekkivahdin anturin piuhan ottaa pois niin eberi hörähtää normaalisti käymään, mutta sammuu hetken päästä, koska ei näe liekkiä.

    Eberi toimii kuitenkin normaalisti jos eberin käynnistää anturin piuha irti ja heti kun eberi lähtee starttaamaan niin lyö piuhan kiinni. Kun eberin taas sammuttaa ja koittaa uudestaan niin se valittaa taas liekkivahdin oikosulkua.

    Liekkivahdin yli jännite on noin 0,5V, kun liekki palaa ja kun liekki ei pala niin jännite on 1,4V.

    Taitaa olla noi liekkivahdit näin vanhaan laitteeseen kiven alla ja himohintaisia. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
     
  12. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Onko tuo hydronic mallia?
    Mulla saattaa olla noihin jotain käytettyjä osia kun on muutama purettu lämmitin kotona.. paiskaa viestiä jos kiinnostaa.

    Kantsii myös tarkistaa ne lämpöantureiden piuhat vesipumpun alta tai matalassa mallissa sen muovikopan alta. joskus sulaneet koppurat ja piuhat poikki..
     
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei oo Hydronic, tää on wanhempaa mallia. Kaikki muut anturat ja vermeet on kyllä kunnossa. YV:tä pistetty.
     
  14. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Noihin uudempiin on liekkivahdit 30-50 ekuu, tuskin on hinnan kiroissa tohon vanhempaakaan!
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tähän vanhempaan hintaa liekkivahdille oli noin 160€. Aparaatti lähti kuitenkin toimimaan ihan ittestään. Käynnistelin sitä aikani liekkivahdin piuha irti ja käynnistys vaiheessa löin liekkivahdin piuhan kiinni. Nyt toimii taas normaalisti, mutta katsotaan kuinka kauan...
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Hetken huumaa, sama vika jatkuu. Ei auta muu kuin pistää uutta anturaa kiinni.
     
  17. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Saiko tämä ongelma jo ratkaisun?? Joissakin eberin kellosarjoissa on jänniterajoitin akkua suojaamassa. Kovemmilla pakkasilla akun jännite laskee tämän suoja rajan alle eikä eberi lähde edes yrittämään.
    Jos laite yrittää muttei syty kovemmalla pakkasella, niin kannattaa kiinnittää huomiota polttoaineen laatuun ja mahdollisesti polttoainelinjaan. Se olematon syöttölinja ei ihmeellistä vesihelmeä tarvii jäätyäkseen tukkoon.
    Joskus integroidulla kiertovesipumpulla varustetun Hydronikin O-renkaat sieltä päältä vuotaa. Neste jää lillimään sinne laitteen rungon päälle pumpun kuoren alle ja pitkässä juoksussa tekee lämpöanturiparin johtoeristeistä entiset. Vuotoa ei yleensä alkuun edes huomaa. Ja kaikkihan tietää miten sähkö ja vesi sopii yhteen.
    Hehkutulppa jos pimenee, niin ei tee eberi yleensä enää mitään. Uudemmissa hydronikeissa on joko metallinen- tai keraaminen puikko hehku niin kuin kiisseli koneessa. Riippuen vähän mallista on hehkun päällä sukka tai sitten ei. Nämä sukalliset versiot on siitä inhottavia, et se sukka tuppaa karppaantumaan tukkoon ja palamaan siihen hehkuun kiinni. Seurauksena ihan hiton moinen valkonen savu. Ja mahdollisesti sammutin kourassa juokseva naapuri.
    Kiertovesipumpun tilttaaminen johtaa yleensä siihen, että laite menee hetkeksi päälle mutta sammuu kohta lämmettyään riittävästi. Eli ei toimi kellolla mutta auton käydessä toimii. Ja taas puhutaan nimenomaan hydronikista.
    Laitetta huoltaessa kannattaa tarkastaa myös palopesän kunto. Haljennut pesä saattaa aiheuttaa myös kaikenlaisia toimintahäiriöitä.

    Siinä nyt mitä tähän hätään tuli mieleen......näitä kun on tuossa työn puolesta joskus joutunut ihmettelemään.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Nyt tuo Eberi pukkaa alvariinsa koodia F14
    Hydronic siis kyseessä. D4WS tms.

    Soppalinja kunnossa, pumppu pumppaa.
    Vesipumppua varmaan seuraavaksi. Herjasi kerran toistakin lämpökoodia, F3?
    Pitää testata ulkoisella vesipumpulla, josko se ei vaan jaksa oma pumppu pumpata tarpeeksi.
     
  19. konty

    konty 3rd gear

    Jos löytyy hydronic D5WS 12V malliin ohjainlaitetta niin saa tarjota
     

Kerro tästä muillekin!