Vinkkejä aloittelijalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja jankku, 23.10.2008.

  1. jankku

    jankku 1st gear

    kiitos neuvoista
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Street ja bracket ryhmissä osallistuminen on ollut tähän saakka edullisinta. Edullisinta se on varmaan ET Bracketissa, jossa auton ei tarvitse pärjätäkseenkään olla vielä erityisen nopea, ja sen ansiosta selviää myös vähäisin turvavaruste investoinnein.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän toi Sportsman ET on helpoin ja halvin tapa tulla mukaan, jopa vaikka ihan vakioautolla.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mitähän kokoluokkaa budjetti on 1000? 5000? 10000? 20000? Enemmän?
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Jos haluaa säästää niin kannattaa todellakin ostaa edes jonkinlainen valmis aihio. Esim meillä oli kaaret, taka-akseli, alusta ja kevennysosat kaikki valmiina. Niihinkin saa menemään hurjasti aikaa ja rahaa. Alkuun tuntu kalliilta ostaa monen tonnin rullaava valiantti mutta jälkeenpäin ajatellen siinä on säästänyt aivan pirusti rahaa. Ja käytännössä yhden talven kori/pelti/alustatyöt.

    Ja vaikka se valmis olikin, niin yhtään vapaata viikonloppua ei alkuvuonna ennen kisoja ollut. Hommaa riitti varmasti. :rotfl:
     
  6. vinkkejä

    dirty old man on the line.tossa et bracetissa on ihan tarpeeks ihkuu alotus,ainakin mulle,kisoja on tullu seurattuu jo räyskälän ekasta lähtien ja ja jokunen kymmenen katuautokisa lähtö takana.nyt ens kauten isolohko mussella bracettiin varusteet hankittu,autoon vielä muutos parannuksia talven aikana .
     
  7. jone2006

    jone2006 1st gear

    melkeinpä kannattaa ostaa valmis tai rullaava auto.esim.elukka teamin vanha volvo ois hyvin edullinen ja toimiva ratkaisu.sillä helppoa ajaa jo 9 sekunnin aikoja.itse auton rakentaminen on aika vaativa ja stressaava homma(kokemusta on) ja sitte pitäis olla vielä joku joka osaa säätää uuden auton alustan.sportsman ET,pro ET tai SPET hyviä ryhmiä jossa voi pärjättäkkin pienellä panostuksella.sulla kuitenki hieno tapa lähestyä lajia ja "vanhoilta" ketuilta saat varmasti hyviäkin vinkkejä kun eihän kysyvä stripiltä eksy...
     
  8. Eli tämä: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=149878

    Ollut meilläkin aloitusautona, valmiit kiinnitykset SBC/BBC moottorille, PG/TH350 laatikolle, muutenkin kohtuu hyvässä kunnossa. Soittamalla saat kyllä lisätietoa, jos kyseinen härveli kiinnostaa.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Toi Volvo on kyllä yks parhaimmista värkeistä aloitteijoille jos vaan korimalli miellyttää. Ja jos ja kun nälkä kasvaa, niin vauhtipotentiaalia riittää ainakin ysin aikoihin. Pakosarjatkin tais löytyä SBC ja BBC, oliko bensalinjatkin vielä paikallaan? Todellinen bolt-on rojekti. Joku puolivakio 200-500hp kone ja loota kiinni, kabiiniin penkki ja vyöt, kuskille potta ja ajoasu ja eikun kovaa ajoa. Luokaksi Sportsman ET, Pro ET tai Super Pro ET kulun mukaan. Ton halvemmalla ja helpommalla ei yksinkertasesti mitenkään pääse oikeeseen kiihdytyskilpuriin kiinni

    Mut oikeesti, mitä kokoluokkaa se budjetti on? Speed costs money. Helpottaa kummasti suositusten antoa kun tietää suositteleeko 16 sekan sportsman ET-autoa vai kahdeksan sekunnin dragsteria. Yks vaihtoehto on vuokrata kilpuri, Holmin Jaffulla on pitkä kokemus auton tai vaikka pelkän moottorinkin vuokraajana, hintakin oli mun mielestä ihan kohtuullinen.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meille oli jostain kulkeutunu tollanen tarra joka oli ihan pakko laittaa kilpuriin muistuttamaan noista tosiasioista:
    http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... 0.jpg/full :poff:

    Mut tosiaan varmasti edullisin ratkaisu on hommata omaan budjettiin sopiva enempi tai vähempi valmis auto vaikkapa sit rullaavana niin ettei heti tarvi rakentaa ihan koko keksintöä. Se nimittäin vie tosiaan todella paljon aikaa ja rahaakin aina vähintään sen verran millä saa jo ihan hyvän laitteen valmiiks rakennettuna eli vaikka toi tuntuu ihmeelliseltä niin näin se vaan menee kun kattelee millä hinnoilla noita valmiita autoja on sit saatu myytyä :-?
    Mutta toinen ton suhteen oleellinen asiahan on myös se mitä haluaa harrastaa ja kuinka paljon eli haluaako enemmän nimenomaan lähinnä ajaa vai kuinka isoa osaa omasta harrastuksesta näyttelee toi auton rakentamispuoli :wink:

    Tuollahan on kuvasarja tosta meidän toissatalvisesta hullusta urakasta missä lähtökohtana oli juuri leimattu katuraaseri josta sit ton auton myyjä otti tekniikan itelleen ja loppuauto tuli meille kilpuriprojektiks:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5
    Eli tollasiahan noi vanhat aihioiks kohtuuhintaset vessat on kun niitä aletaan oikein kunnolla tutkia ja tehdä sit kauttaaltaan sellaseks että auto kestääkin ton kisarääkin joten melko varmasti voin luvata että jos autoa tosiaan alkaa tehdä tavallisesta katuautosta niin sen projektin edetessä kannattaa varautua moneen yllätykseen ja kulujakin lisäävään juttuun.
    Mut toisaalta, onhan tollanen sit ihan oma luomus ja sen puoleen kaikki sillä saavutetut jutut ehkä vieläkin mukavampia tavoitella :D

    Ja tuollahan jone2006 kirjoittikin jo osuvasti topikin aloittaneelle jotta "sulla kuitenki hieno tapa lähestyä lajia ja "vanhoilta" ketuilta saat varmasti hyviäkin vinkkejä kun eihän kysyvä stripiltä eksy..."
    Eli ei kun rohkeesti kyselemään vaan kaikilta vanhemmilta harrastajilta kun sulla on vielä silleen hyvä tilanne että täältä Kouvolan nurkiltahan niitäkin löytyy aika mukavissa määrin :wink:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kumpikin noista tarjotuista on kyllä todella edullisia, hänmästyttää ja kunmastuttaa, etteivät ole vielä menneet kaupaksi. Ainakin tässä maassa on aina edullisempaa ostaa valmista vähän käytettyä, kuin tehdä itse uusista. Etenkin paikoissa, joissa ei ole "kuluvia" osia. Ja niissäkin, vaikkapa moottoreissa täysremontti käytettyyn maksaa yleensä sotohintoineen selvästi vähemmän kuin itse tekeminen uusista kamoista.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    On. Ovat suorastaan ilmaisia. Vaikka ton dragsteri tarjottaisiin ilmatteeksi, niin siihenkin pitäs varmaan tarjota vähintään kisabensat ja kuljetuskalusto kaupan päälle :rotfl:

    Mä ostin ns. valmiin paketin viime vuonna ja ajelin ihan tyytyväisenä sillä tän kesän. Pientä viilausta, bensaa tankkiin, napista käyntiin ja radalle.
    Jos en olis ostanut, niin toi dragsteri seisoisi nyt mun tallissa.

    Itte olen sen verran laiska rassaamaan, että nostan kyllä hattua niille jotka tekee hommat alusta loppuun pitkälti itte, kuten nää tässä turinoineet konkarit. Mutta helpompia ja kenties halvempiakin teitä on.
     
  14. jankku

    jankku 1st gear

    SUURI Kiitoksia vinkeistä....Budjetti olisi varmaan juuri jotain 5000e luokkaa...on kyllä pirun hieno volvo. Ite olen ajellut juuri muita lajeja peevee volvoilla ja amazoneilla, eli malli kyllä miellyttää. :)
    Pitänee TODELLA harkita tuota Peevee Volvon hankintaa, koska jos Itse aloittaisin alusta loppuun rakentamaan, niin se olisi varmaankin valmis vasta vuonna 2030. :lol:
    Taidan tästä lähtä samantien perheen kanssa neuvottelemaan...tosiaan, jos Kouvolan suunnalla on joitakin harrastajia, niin tulisin mielelläni katsomaan kilpuria ja kuuntelemaan neuvoja. :)
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ton kaltanen koppa kulkee jo ihan vakiokasimoottorilla ja laatikollakin sen verran, että sillä pääsee hyvin opettelemaan tota kiihdytysautoilua, eikä tarvi keskittyä pelkkään huoltamiseen.
     
  16. alotus

    juu kannattaa ilman muuta,tossa mahtava hinta laatu/kulku suhde,jollei tartu voipi alkaa ketuttaa jälki kätteen,
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Täältä sun kotikulmilta löytyy tosiaan ihan mukavasti alan harrastajia eli meidän lisäks paljon meitä vielä kokeneempia ja osaavampia kuten Sokka (nimimerkki jone2006), Suuntala (nimimerkki SC264), Hema (nimimerkki SS-454) ynnä muita jotka ei niinkään paljoa kirjoittele täällä OD:llä.
    Ja tuolla samassa luokassa eli Street D:ssä meidän kanssa kilvoittelee myös paikallinen varaosakauppias eli Kolin Kari Myllykoskelta (nimimerkki osaase) jolta saa myös sit tekniikkaneuvojen lisäks osaavaa apua tarvittavissa myös hankinnoissa.
    Eli ei kunhan kehittelet vaan asiaa mielessäs eteenpäin niin jos tulee mitä vaan kysyttävää niin vaikkapa sit viestiä tän OD:n kautta privana ja toki noita autoja ja muita juttuja pääsee ihmettelemään halutessaan ihan livenäkin vaikka tässä syksyn ja talven mittaan 8)
    Ainakin tota meidän katuvessaa ja varmasti noita muitakin kunhan vaan rohkeesti kysäset :wink:
     
  18. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tervetuloa vaan mukaan, oli luokka mikä tahansa :rotfl:

    Varikolla on aina tilaa uusille kasvoille :rotfl:
     
  19. osaase

    osaase 3rd gear

    Moro,tosiaan meidänkin kalustoon pääsee tutustumaan helposti ja mieluusti esittelen. ja muutenkin mielelläni autan jos osaan,jos jotain ei tiedetä niin varmasti löytyy vinkki keltä kysyä. jos osia tai työkaluja tarvitset niin niitä pystytään varmasti järjestään kohtuu hintaan. kysele ihmeessä,rumiahan täs ollaan mut karun kuoren alla jalo sydän :D ,johan meni :rotfl: :rotfl:
     
  20. hejo

    hejo 1st gear

    Kannattaa myös huomioida että tällä pääsisit ajamaan jo ennen sitä "maagista"18 vuoden ikää,ihan aikuisten sarjassa...Siis Super Compissa ikäraja on 16v.
     

Kerro tästä muillekin!