Vinyylikatto huolettaa (Lincoln Mark V)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Ekomies, 28.6.2014.

  1. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

    Mieleen aina nousee epäilys, jos vinyylin alle olisi päässyt vettä. Vinyylin pinnassakin on pieniä halkeaman alkuja. Kuinkahan alttiita nämä nahkakatot ovat kosteusvaurioille?

    1) Onko kukaan keksinyt keinoa, kuinka kosteustilannetta voisi tutkia tuhoamatta koko kattoa. Rakenne vaikuttaa jotenkin sellaiselta että kerran alle päässyt ei tule koskaan ulos.

    2)Onko kukaan onnistuneesti poistanut tuota vinyyliä? Löytyisikö sen alta autonväristä peltiä, saako sen mitenkään liimoista puhtaaksi ja entä listoitukset, kun ne on suunniteltu sen nahkakaton mukaan?

    3)Missähän hinnoissa tuon vinyylin uusiminen voisi olla? Onko olemassa jotain valmiita kattopaketteja vai meneekö aina ihan verhoilijan käsityöksi. Entä materiaalit? Ihan huonoahan tuo ei ole ollut kun 35 vuotta on jotenkin kestänyt.

    Tekisi mielellään jotain hyvän sään aikaan ennen kuin on myöhäistä.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No jos se vinyyli on rikki, niin todennäköisesti kosteuttakin on päässyt väliin. Vinyyli vikkelästi pois ja uutta tilalle. Riippuu vähän merkistä, onko alla maalia, vai kirkas pelti. Peltihommaa voi tulla, mutta sitä ei voi varmaksi sanoa, ennen kuin näkee.

    Vinyyli lähtee pois repimällä ja liima jollain liuottimella. Jos siellä alla on maali, niin ei se kyllä siinä kunnossa ole, että sitä voisi jättää lopulliseksi pinnaksi. Lincoln on vähän sen tyylinen auto, että se "tarvitsee" tyylillisesti sen vinyylin, eli ei sitä voi oikein poiskaan jättää... Suosittelisin ennen vinyylin asennusta maalaamaan sen katon uusiksi.

    En tiedä Lincolnista, mutta aika hyvin noita vinyylejä saa. Eikä tuo toisaalta ole paha tehdä metritavarastakaan.
     
  3. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Ilmeisesti sulla on tuossa semmonen pehmeä nahka katon takaosassa?
    Mä olen poistanut tuon omasta autostani.
    Sen nahkan alla on ohut superloni ja se on liimattu kauttaaltaan kiinni. Katto on kyllä maalattu sieltä alta, mutta pitää maalata/korjata jos sen vinyylin poistaa.
    Se listoitus on läpipulteilla, eli reijät pitää hitsata umpeen. Ja samalla voi korjata sen takaikkunan alapellin ja c-pilarista listan yläpuolelta ruostevauriot... :)
     
  4. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

    Jep, juuri sellainen pehmeä puolinahkakatto takaosassa. Oopperaraikkunan ympärillä komea lista ja takalasissa ei mitään listaa, kun se nahkakatto on liimattu siihen ikkunan ympärille. Vähän pelkään, että aika nöpelöltä näyttäisi ilman vinyyliä mutta voisihan siihen tietty jotain paklaustakin kehittää. Vai myydäänkö noita "nahkakattoja" merkkikohtaisina sarjoina kohtuuhintaan.

    Voisikohan tuota tutkia jotenkin helposti, onko siellä vettä vai ei. Mistä kannattaisi yrittää etsiä kosteuden merkkejä ja miten - siis muuten kuin puukon kanssa sen vinyylin läpi. Kosteuden merkkejä en ole havainnut enkä ruostevettäkään ole huomannut tihkuvan mistään.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites tohon toimisi joku bed-liner tai vastaava eli vinyyli pois ja maalaamalla vinyyli imitaatio tilalle
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä se katto kannattaa tutkia,voi säästyä paljolta tai sitten kohtaat murheellisen näyn.. Ei kannata pitkittää suotta.Tosin ajaa nyt tämän kesän eka ja talvella parsii jos parsittavaa on.
     
  7. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

  8. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Niitä alalistoja löysäämällä pääsee näkemään sitä takapilarin kuntoa. Sinne alalreunaa se vesi tahtoo jäädä. Takakontin puolelta avaat ne kiinnitysmutterit ja raotat listaa. Tuollaselta se näyttää ilman nahkaverhousta... https://lh4.googleusercontent.com/-C2wZ ... _IMG_2.jpg
     
  9. kapa

    kapa 3rd gear

    kaverin kanssa viime talvena yhden lincin kattoa korjailtiin.
    takalasin alareuna meni kokonaan uusiks ja oopperaikkunan alapuolelle palanmatkaa uutta pelliä.
    varsinaisessa kattopellissä oli vasta ruostehuokosta.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos on vasta ruostehuokosta, koeta välttää hiekkapuhallusta ja hitsailuja, tai kohta omistat oikean feikkirättikaton:)

    Hantta
     
  11. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

  12. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Jos sen nahkan poistaa, niin se katon ja takapilarin liitos on aika karkeasti pakkelilla täytetty. Se kannattaa tehdä uudestaan.
    Noista katoista oli useita eri versioita sattavissa, tuo normi landau, full vinyl ja givenchy versiossa niinpäin että se vinyyli on katon etu_osassa. Eikä pidä myöskään unohtaa Bill Blass mallin lasikuitukuorta...
    Tässä yks linkki http://automotivemileposts.com/contentsmark5.html
     
  13. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Tuollaiselta valtaosa noista Linceistä ja vastaavista muista 70-luvun topatuista vinyylikattoisista näytti 80-90-luvun taitteessa jenkkireissuilla ainakin Floridassa. Alkoivat olla jo käyttöautoikänsä ehtoolla silloin :cry:
     
  14. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

    Täytyypä sanoa, että kreivin aikaan revin toppaukset veks. Kuituinen pehmuste oli märkä ja oopperaikkunan alareunassa jo alkavaa ruosterupea. Liima on vaan on pirun sinnikästä saada pois. Ei liukene edes asetoniin.

    Keton laella oli musta sentinpaksuinen solukumi. Reunoilla ja takaikkunan alla (kostea) karkea muovivanu, joka oli alkanut kasvaa leviä. Olettaisin olleen joskus valkoista mutta nyt se oli pääasiassa vihreää.

    Kattopelti on hyvässä maalissa ja siis kunnossa, kun vain saisi viimeiset liimat pois. Sivuissa on tosiaan katopellin sauma viimeistelemätön ja pyöreiden ikkuinoiden alareunassa oli jo vähän rupea. Yleisvaikutelma ihan ok. Ei tuo mitään hautovaa nahkakattoa tarvitse.

    Pitää varmaan irrottaa sisäverhoiluja, jotta saa ne nahkan reunan sivulistatkin irti. Listat ajattelin ruuvata lopuksi takaisin.
     
  15. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    itselläni -72 Pontiac ja koko katto peitetty vinyylillä. Meni uusiksi katosta 2/3 uusiksi. Ei kiva homma ens kertalaiselle,tahtoo lämpö olla vekkuli asia noissa kattohommissa kun hitsailee..
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niihin listoihin varmaan kannattais kokeilla jotain tiiviste ainetta ellei niissä itessään ole tiivaria joka tilkkii raot
     
  17. Ekomies

    Ekomies 3rd gear

    Minkähänlaista maalia näihin voi laittaa, että ei ala kiehumaan? Ymmärtääkseni jotain yhteensopivuusongelmia on mahdollista ilmetä.
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siis maalia mihin? Peltiin normaalit 2k värit (tai sitten vesimaali + lakka) Jos vinyylin maalaat, niin siihen on mm. SEM:in tuotteet osoittautuneet hyväksi.

    Jos meinaat jenkkien joskus käyttämää thermoplastista maalia ja sen ylimaalausongelmia, niin pitää ensin varmistua siitä että onko Lincolnissa sellaista maalia alkuunkaan. Jos on, niin paras keino on kirkkaalle pellille puhdistus, mikä pelkän katon osalta ei ole isokaan työ. Varsinkaan, jos siinä on ollut vinyyli, niin pellille puhdistaminen on suorastaan suositeltavaa.

    Joku maalari/verhoilija kertoi minulle joskus, että vinyylin alle ei mielellään laitettaisi lakkamaalia, vaan ihan perus 2k akryyli.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuohan on hyvän näköinen. Riippuu ehkä väristä? Ei välttämättä kaipaa listoja.
     
  20. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tietääkös kukaan miten tuo lasikuitupulkka "carriage roof" on kiinnitetty?
     

Kerro tästä muillekin!