Viritetyn 305 TBI:n säätöä,HELPPIÄ!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topias74, 25.6.2009.

  1. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eli nyt olis pata kasassa ja hieman viritettynä, mutta säädöt hukassa! Eli koneen kokoonpano on seuraava:

    305 TBI -91 Capricessa
    Koneeseen uudet laakerit, öljypumppu, tuplarulla jakopää, uusi nokka-akseli Compin 264 HR 12, silotellut 416 kannet uusilla jousilla ja venahommilla, Air-gap imari ja peltisarjat, katit ja 2,5" putket.

    Ongelma on nyt niinku sellainen ettei esim. syttyä saa sillein kohdalleen että se olis hyvä! Jos säätää siihen nollaan niin lähtee kyllä käyntiin muttei kestä antaa kaasua, jos taas tarpeeks ennakkoa niin voi ruveta antaan kaasua muttei tahdo lähtee käyntiin! :(

    Onko tässä nyt lastun paikka vai saako tän kotikonstein pelaamaan?

    TBI virittäneet kertokaapa omia kokemuksia!
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tarvitset uuden lastun...ei oikein onnistu muuten vakio boxilla.

    Kysy tuolta -> http://www.tbichips.com/

    Katso YV:t
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ihan vaan aihetta sivuten, mulla oli vakio TBI:ssä ihan samaa ongelmaa ja etsin pitkään vikaa kunnes huomasin että MAP anturin alipaineletkussa oli haaroitus jossa takaiskuventtiili. Tyhjäkäyntiä kävi hyvin mutta kaasuun ei saanut koskea. :p

    TBI:n ohjelmoinnista en uskalla sanoa mitään kun siitä aina joku loukkaantuu.
    :lol:
    - Jani -
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    No mulla menee se alipaine suoraan sieltä läppärungosta sinne map-boxiin, eikä oo mitään siellä letkun välissä! Syttyä ei voi laittaa niin paljon että se toimis! Pitäis olla käynnistettäessä eri ennakot kuin ajettaessa! :eek: Olisko kellään lastua? Niin ja olis se kiva saada leimattuakin! Yhden kerran ku sytty oli vähän sielläpäin niin tuntu että olis siellä kivasti voimaakin 8) kun vaan sais kunnolla käymään.
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Olisko semmonen JET PERFORMANCEN STAGE 2 lastu ratkaisu mun ongelmaan????
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Ihan vaan varmistelen,että kun olet säätänyt sytkää niin olihan se "tunniste" johto irti?
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mikä lastu sulla on nyt? Jos osaat sanoa miten sytkäkarttaa pitää muuttaa niin voidaan tehdä sulle uusi lastu. Mulla on kyllä kaikki vehkeet mutta tieto monessa kohtaa hakusessa...

    niin tosiaan kannattaa ensin varmistaa kaikki perusjutut.

    - Jani -
     
  8. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Joo oli tunnistejohto irti mutta siitä alkaa sellanen oravanpyörä että kokoajan pitäis pyrittää jakajaa aikasemmalle ja aikasemmalle että täytyy kohta jo nostaa jakajaa että mahtuu taas säätämään ettei ota tulipeltiin jakaja kiinni! Sanokaapas yksityis kohtaisesti se sytkän säätö että voin varmistaa että olen ymmärtäny/ säätäny ite oikein! Joo ja lastu on vakio.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sytkämurheesta toi johtuupi luulisin myös, kun pikkasen rajumpikin nenä toimii ihan moitteetta vakiolastulla. Siinä virranjakajaan menevässä johtonipussa on yx muistaakseni ruskea johto jossa oma liitin. Se liitin irti ja säädä ekaks nollaan ja sitten kone seis, piuha kiinni ja koittamaan. Sitten voit nostaa ennakkoa pikkuhiljaa ja etsiä se paras persdynolla.
    Jos säädät piuha paikallaan niin boxi yrittää säätää sytkää kartalle koko ajan ja silloin saa jakajaa kääntää koko ajan ja vituiks menee.
     
  10. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jos ei meinaa säätövara riittää jakajassa niin snoisin että jakaja asennettu väärin.
    Saattaa olla pari hammasta pielessä.

    Ennakon säädöstä sanoisin että johto irti 0-8 astetta ja kone seis,johto kiinni ja ajamaan.
    Toi ruuttahan "opettelee" seuraavat 100km joten ajele vaan reilusti,se muuttuu yleensä jossain välissä.

    Mulla oli joskus 454SS viilattavana ja painin säätöjen kanssa kunnes muistin ton ja lähdin maantielle.
    n80-120km jälkeen loppui yhtäkkiä kaikki nykiminen,paukkuminen vedätyksessä ja koko peli alkas vetämään ihan erilailla.

    Tasakaasulla se nyki ja kun vedätti niin saattoi paukutta.Mutta maantiellä yhtäkkiä se käynti tasaantui ja se muuttui kuin mämmi ja kinkku
     
  11. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ei se maantieajo mikään autuaaksitekevä ole, pieni ero siellä kyllä tulee kun ylitetään tietty nopeus. Tuntia siihen ei mene. Tässä on nyt jokin perusasia pielessä esim jakaja tai sitten irroitettu väärä johto ennen sytkän säätöä. Kaikki muut anturit ja niiden johdot vielä paikoillaan?
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No en kai tietääkseni väittänyt että JUURI maantieajo sen teki???

    Vaan se että sillä vaan piti ajaa ennenkuin se rupes käymään kunnolla.
    Ja nopeudesta se ei tässä kohtaa ollut kiinni,täys kaasulla vedettiin kun paukutti.
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mitä teki??? Ei tässä niin ole väitetty ellet nyt itse niin väitä?!? Sanoin ettei se maantieajo mitään pahoja vikoja korjaa. Varsinkaan täysikaasulla joka tulee valmiista taulukoista. Sulla oli varmaan jääny joku pultti venttiilinväliin joka poistui tms.
     
  14. ramair4

    ramair4 1st gear

    toi topiaksen auto on säädetty näin.
    lämpimänä est johto irti kone käyntiin ja jakajasta pyörittämällä ennakko 0.
    auto sammutettiin ja otettiinn akun plus irti jotta boxi nollaantuu plus takasin ja kone käyntiin sytkä jää tuolloin 0 asteeseen.
    näin sen kertoi viisas kirja.
    ennakko säätyy kyllä kierrosten mukaan ihan oikein mutta auto ei toimi.
    joutuu vetään ennakot noin 16 asteeseen et toimi edes joten kuten ajossa.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ettei vaan jaköpää olis pikkasen poskellaan??
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Niin en sanonutkaan että se pitää olla maantietä.Vaan pointti oli se että sille piti vain saada kilsoja että rupes toimimaan.

    Enkä sanonut että korjaa vikoja vaan että se kompuutteri haki ilmeisesti jotain koska se muuttui laidasta laitaan käytös.Ei siinä mitään vikaa ollut ja sitä korjattu ajamalla.Selkiskö nyt?

    Siitä en tiedä millaisia darwimassa venoja sulla on mutta meillä jos venan väliin jää pultti ja rundit käy korkeemmalla ei siitä ole uuden veroista konetta tullut vaikka kuinka hyppis tasajalkaa:)
    Vahinko on tullut ja se vena ei pidä sitten ollenkaan.

    Ja niin vaikeaa kun se näyttää olevan uskoa niin kesken ajon sen koneen ääni muuttui täysin ja veti paremmin.Samanlaisia versiota olen kuullut muiltakin mutta meillä kaikilla(myös jenkkiläisiä)on varmaankin ollut pultti venan välissä :rotfl:

    Ota nyt vaan iisisti ja nauti kesästä
     
  17. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Jaa ota iisisti ja jätä muiden paikkansapitämättömät postaukset huomiotta? Ei toivoakaan! :poff:

    Uskon väittämäsi täysin että käytös muuttui yhtäkkiä 100km jälkeen kesken ajon eikä sillä muuten ole vitunkaan väliä onko se maantie vaiko hiekkatie. Mutta sen sanon ettei se moottorinohjauksen oppimisesta johtunut vaan esim kasaamisessa tapahtuneesta huolimattomuudesta, esim just paperitollo imusarjassa tms. Tiedätkö muuten mitä tarkoittaa kun sanoin että kartat ovat täysikaasulla valmiina? Tämä kysymys siksi että en halua kinastella henkilön kanssa joka ei tiedä perusteitakaan aiheesta. :wink:
     
  18. ramair4

    ramair4 1st gear

    tämä kävi itelläkin mielessä ja se tarkistettiin.
    kohillaan on.

    tuli vaan mieleen että muuttuko tuossa nyt nuo virtaukset ni paljon et ecu ei pysy kartoilla.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tietääkseni peltoautoissa mutterit irtoaa venttiilin välistä vasta 120 vauhdissa joten ajakaa vaan kovempaa. :rotfl:
     
  20. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    En tiedäkkään ruiskujen sielunmaailmasta varmaankaan sitä mitä sä tiedät.

    Mutta tuon mun kokemuksen vahvisti silloin Gm-merkkihuolln jannu joka oli noista orkkisruutista jotain opetellut.En ymmärtänyt ettei se tiennytkään mitään.
    Ja samanlaisia asioita kerrottiin myös Us-Partsilta kaverin toimesta joka oli tommoisen 454-ruuttakoneen laittanut omaan pikappiinsa.
    Ja jos en väärin muista niin oliskohan ollut joku "ThrottleBody-injection's" firma joka jenkkilästä sanoi että kun kauan on auto virrattomana niin se hakee säätöjä jonkin aikaa kun se startataan.Ja puhuivat 30-60miles.

    Mutta sen tiedän että mitään ylimääräistä siellä ei ollut.Vaikka se ei täysi kaasulla toiminutkaan.
    Kun se toimi ennemmin hyvin,kannet ei ollu irti ja kanavat oli peitetty teipillä,ei paperilla tai pyyhkeellä.Ja ne teipit oli pois kun imusarja meni paikoilleen.
    Ai mistä muistan?No kun meillä oli se epäilyksenä yhdessä vaiheessa.Ja muistan kun ne teipit löyty pöydältä.

    Mutta tein diagnoosin että jos siellä on venan välissä jotain,niin se herjaisi MAP-anturia.Ja mikäli paperia imusarjassa niin niin ei se niin hienosti käyntiin lähtisi.

    Mutta koska en tiedoiltani ole sinun suuruutesi tasolla niin vetäydyn pois.
     

Kerro tästä muillekin!