Virranjakaja lätkyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 10.2.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Chevy 350 tbi lohko.

    Otin ensisavuja swapin jälkeen.

    Huomasin jo startilla pienen lätkytyksen jakajan seudulta. Kone kun kävi niin raaka lätkytys ja sammutin heti. Jakaja oli käsilöysässä ja pyrki kokoajan liikkumaan.


    Öpumpun akselin olin kohdistanut ja jakaja oli pohjassa.


    Laskin jo ennen starttia silmämääräisesti vanhan tbi jakajan rattaan ja uuden ja täsmää.

    Nyt kun purin huomasin että keskireikä on eri. Vanhassa rattaassa 11mm ja uudessa 14mm. Jakajan akseli 11mm leveä ja 4mm paksu.

    Pitääkö ottaa rälläkkä käteen vai uusi akseli? Vai mikä siellä lätkää. Ääni tulee nimenomaan jakaja kombinaatiosta.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tai siis onko tolle öljypumpun akselille eri kokoja? Ja onko rattaan hammastus aina eri lukuinen ettei vaan profiili muutu tms?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noi mitat kuulostaa vähän oudoille...

    Siis öljypumpun käyttöakselihan on 1/2 tuumainen ja se sopii vastaavan kokoisen jakajan rattaan sisään, eihän tässä kohtaa pitäis olla muun mittaisia yhdistelmiä.

    Ero TBI:n ja kaasarimallin välillä on erikokoinen jakajan ylälaippa ja sen reikä imusarjassa.
    Mikäs imari sulla siinä nyt on ja eihän jakaja vaan pohjaa, sen pitää ilman tiivistettäkin kolahtaa selvästi imusarjaa vasten kun lasket sen paikalleen.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos sorvilla tekee lämpösovitteisen holkin ja sillä kasaan, niin saa rattaan keskelle

    Onko molempien rattaiden ulkokehä sama, eli onko se toi 14mm keskireiällinen erilaiseen lohkoon ja siksi lätkyttää kun akseli vippaa laidasta laitaan samalla kun ratas seilaa mittansa verran lukkotapissa
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jakaja menee imusarjaa vasten just nätisti eikä jää rakoa.

    Toi kuvan ylimmäinen mulla oli jakajassa kiinni ja se on tiukka siihen. Tuo alimmainen oli autosta kiinni olleesta tbi jakajasta ja sitä ei edes saa uuden jakajan akselin läpi

    Viistehän noissa vähän eri kun kuvasta katsoo?

    Pakkohan akselitkin olla eri kokosia eri jakajissa vai mihin ton alimmaisen pienempireikäsen rattaan saa muuten sopimaan? Myin sen jakajan niin ei oo enää mihin verrata.


    Ulkokehä sama viistetttä lukuunottamatta.
     
    Muokattu: 11.2.2017
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hämärästi muistan törmänneeni eri mittaisiin öölipumpun alekseihin, siis halkaisijaltaankin.
    Pistää MSD tms boxin niin toi lätkytys muuttuu "vinkunaksi".
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Äänihän on siis tosi paha ja sen kuulonen että jotain särkyy.


    Toki en suutu jos jollain irto tbi-jakaja ja siitä imusarjan päälle asettuvasta kauluksesta ottaa mitan akselin loppun asti.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Harmillisesti väärinpäin, jos isompi autosta, niin ei ois ollu vaikeeta sovittaa, sopiva holkki vaan

    Jos viiste on hampaissa eri, niin silloin akseli pyrkii nousemaan ja lätkähtää aina uudelle hampaalle siirtyessään
    Kokeiles pyörittää ilman jakajan kantta ja kato liikkuuko pyörijä pysty suunnassa

    Ei jaksa muistaa missä oli kuvia perästä jossa puolisen milliä eri viiste pinionissa alapäässä hammastusta
    olikohan 1000km matkaa ja pinionin laakerit paskana ja hampaat molemmista pinionista ja lautasesta rouheena murikassa, vaikka kosketus ja preloadi oli oikein säädetty
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on sitte oltava se viiste!

    Monellakohan eri viisteellä näitä on? Eikä tota varmaan uskalla ite silotella jos ees hionta puree.

    Perkeles.

    Tbin rullanokasta truck lohkossa vähän eri mieltä ollut moni mutta selittääkö se eri viisteen?
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pieleen menee tämä veikkaus, mutta menköö. Jakaja vissii on letukan eikä buick pontso olssi, kun ne pyörii toisee suuntaa, ainaki olssi. Et keskipakolimput siellä lätkyttäs väärään suuntaan?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu chevyn on. Näköjään us partsilla .427 .491 .500 paksuille akseleille rattaita josta .427 tbi jakajan.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Viisteet on samat sittenkin. Ja öpumpun puoleinen reikä rattaasta sama molemmissa. En tiedä mitä rapulapäissään sohelsin kun 0.8mm sain ensin välykseksi päädyssä ja nyt samoilla prikoilla tulee lähes 0 välys. No 0.8mm siinä oli.

    Jenkkilän pojat suositteli 0.4-0.5mm milleiksi muunnettuna.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No nyt on mullaki 0.5mm välys ja ja. En jaksa uskoa että 0.3mm ois tehny tän shown.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pistin uudelleen kiinni. Nyt ei kuulostanut lätkyttävän startilla. Virta ei piisannut parempaan testiin. Huomenna koitan pistää käyntiin.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo enää ei lätkytä. Missä lie vika oli.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pyörikö öljypumppu ton saman rattaan välityksellä?

    En ole koskaan moiseen koneeseen kurkkinut, eli voisko olla ettei vika edes olisi ollutkaan jakajassa vaan muualla, esim öljypumpun rattaasta hammas hajalla, ja sattu kerrankin pysähtymään juuri oikeaan kohtaan et se hammas pääsi välistä pois tai paremmin paikalleen?

    Tai jos lamelli pumppu niin jotain sotkua/roskaa välissä ja siksi lätkytti
    Alipaine lietepumppu kun läpsyttää lamellia kuulostaa kuin vasaralla naputtaisi ja lamellit oli kulunut pari milliä, eikä vielä ees hylkyrajallakaan



    Ite tahton olla skeptinen sen suhteen, että jokin vika vaan katoaa, käyttämällä ehjiä osia irti toisistaan ja kasaamalla ne samalla tavalla takaisin
    Mieluummin iso vaivannäkö kuin iso lasku
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jakajan pohjassa olevan tapin välityksellä. Rattaan alapuolella.

    Mä uskon koska vika tulikin ihan tyhjästä jakajan vaihdon jälkeen joten eise voinut kovin iso olla. Pumppu pyöri jouheesti kokoajan kun erikseen pyöritti. Myöskin kun merkistä otin jakajan pois niin ei ole kuin kaksi asentoa laittaa pumpulle takaisin. Oikein tai niin että pyörijä menee 180ast syttyyn nähden väärin.
     

Kerro tästä muillekin!