Voiko virkamiehen päätöksestä valittaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hzemax, 30.9.2011.

  1. hzemax

    hzemax Gearhead

    Totanoinniin. Oli sit aikas tiukka työviikko, joten ajattelin käydä vaimon kanssa vähän tuulettamassa päätä moottoripyörällä, ku oli niin kiva kelikin.

    Ajeltiin semmosta vakilenkkiä 50km tulee matkaksi kivaa mutkaa 80 rajotus
    tiedätte kyllä.

    Noh eipä aikaakaan ku alkaa 60 rajotus, kilsa tolkulla. Ollu 80 viimeset 12 vuotta ku oon täällä asunut. Prkl. Gammo autojono perseessä ainaku uusi 60 rajoitus oli päällä

    Sitten muistin lukeneeni paikallislehdestä että paikallinen ELY keskuksen virkamies oli käyny "ajelemassa" hoodeilla ja huomannu et oho ompas tiukkoja mutkia täällä "laitetaan tähän 60 lätkät". Mitä vittua tapahtu niille sinisille suosituslätkille?

    Ajelen itte handlingvammasella (Yamaha V-max) pyörällä, enkä ainaskaan minä ole mutkissa ongelmia huomannut. Mielestäni aikamoista kansalaisten
    aliarvioimista.

    Samainen virkamies laski nopeusrajoitusta 100/80 Orimattila-Lahti välillä perusteenaan "liikenne muuttuu sujuvammaksi". Meno on nykyään ko välillä ku moukarihäkissä.

    Sori kaikille. Oli vaan pakko avautua

    :mad:
     
  2. Samaa vitun kyykyttämistä täällä Lappeenrannassa , iät ,ajat ollu kaupunkiin johtavalla tiellä 60 rajoitus (kaksi kaistaa ja välissä reilu pengerrys + puurivistö) ja nyt saatana 50! Eikä oo ainut paikka missä nopusrajoitukset pudonnu ja liikenne puuroutunu.

    Hyvä esimerkki uusi hieno kuutostie , ihan kuin isompikin motari mutta rajoitus 100 ,ja talvella tietty ajoittain 80 , pudotetaan samantien NOLLAAN niin ei satu haavereita :poff:
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    virkamiehen päätöksestä voi tietenkin valittaa mutta tulos lienee sama kuin jos yrität kusta vastatuuleen.
     
  4. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    no eiks lappeenrannan tiesuunnittelija ollut sellainen henkilö jolla ei ollut edes ajokorttia vai muistanko väärin?
    ja noista hidastuksista oli jossain ilmaisjakelu lehdissä muistaakseni et niitä
    tulee kaupungille vaikka kuinka paljon mut niitä kaikkia ei voi toteuttaa.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Yleensähän virkapäätökset on valituksenalaisia mutta mitä päätöksiä nuo nopeusrajoitukset sitten on, en tiedä.
    Kuka näissä on se taho, joka voi päätökseen ottaa kantaa.
    Pari vuotta sitten täälläpäin 100km/h rajoitus pudotettiin 80km/h ja kunta nosti mekkalan asiasta. Nyt tiellä on taas 100km/h rajoitus mutta ilmeisesti tämäkään ei varsinaisesti ollut mikään valitus vaan jonkin sortin vetoomus.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Täällä vois hyvin valittaa tuosta ympyröiden tekomaniasta. Niitä pitää saada
    joka halvatun risteykseen, vaikka se on jo nähty, ettei se täällä toimi.
    Voitas hyvin vaihtaa liikenneinsinöörejä päikseen vaikka Kuopion kanssa,
    saisivat sinnekin moottoritielle ympyröitä ja liikennevaloja.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    Täällä stadissa keksittiin koko vuorokauden käytössä olevat bussikaistat :mad:
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tätä lainkaan epäilemättä, mikäs liikenneympyröissä mättää? Tai miksi ne eivät toimi? Asustelin nimittäin Englannissa muutaman vuoden ja siellä niitä liikenneympyröitä sitten muuten on. Alussa ne ottivat pannuun mutta kun sitten hankin oman kulkuneuvon ja ajelin enemmän niin aloin sitten ymmärtää että sillä kulkuneuvomäärällä + taajamamäärällä se oli oikeastaan ainoa teoreettinenkaan mahdollisuus että liikenne sujuisi. Siellä tietysti on hieman ahdasta eli eipä siellä voi oikean rakentaa leveämpiä teitäkään taajamissa.

    Siinä kaupungissa jossa olin oli bussikaistojakin mutta kun minulla oli vain kaksipyöräinen se ei juurikaan haitannut, päinvastoin. Eikä syynä ollut se että sillä pääsi ajamaan autojen välissä vaan koska bussikaistoilla sai ajaa moottoripyörällä, siis ihan luvan kanssa.
     
  9. ido59

    ido59 Gearhead

    Suomessa hajoaa pää, jos lähtökohtaisesti ajattelee, että liikennesuunnittelussa "järki" tai autoliikenteen sujuvuus olisi tavoite. Se ei ole.

    Kyse on liikennepolitiikasta.

    Yleensä päätöksiä ohjaa ideologinen vihervasemmistolaispoliittinen tahto, jossa henkilöauto on suunnittelijan pöydällä välttämätön paha yhteiskunnassa. Ideologisia päätöksiä voidaan sitten perustella vaikka ilmastonmuutoksella, turvallisuudella, viihtyvyydellä(!?), joukkoliikenteen strategisella suosimisella tai mikä argumentti nyt sattuu päätöksen tueksi milloinkin sopimaan. Mainitut avainsanat ovat kriittisen keskustelun tavoittamattomissa: "et kai halua olla liikenteen turvaliisuuskehitystä vastaan?"

    Samasta asiasta on kyse myös autoverotuksessa.
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Onhan ne paikassaan ihan toimivia, mutta sitten kun niitä rakennetaan pelkästään hidastamaan nopeutta, ne eivät ole toimivia....kuten täälläpäin on tapana rakentaa T risteyksiinkin ympyrä....tai sitten vastakohtana paras on viiden tien risteys jossa on ympyrän merkit ja keskellä metrin halkaisijainen keskusta....
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllä voi valittaa - OD:llä. Jos ei auta, niin helpottaa ainakin vähän.

    Eipä voi juuri olla kuin samaa mieltä. Osittain tuosta kyykyttämisestä voi kyllä todeta, että sitä saa mitä tilaa: jos ei suojateiden kohdalla pysähdytä, niin kohta on liikennevalot tai kauhee hyppyri. Naurettavia nopeusrajoituksia ei kyllä voi tuolla perustella. Kaaharit kaahaa, oli ylinopeutta sitten 50 tai 70, ihan sama.

    Silleenhän siinä käy, tai on jo käynyt, että autoillessa tulee tunne, että tämäkin on jo puolestani mietitty valmiiksi miten lujaa tässä voi ajaa. Joten ajetaan sitten sitä samaa vauhtia, kesät talvet, satoi tai paistoi. Eli käytännössä virkamies on saanut sen mitä tilaa: suurin sallittu onkin nykyään miniminopeus.

    No saahan tällä konstilla tuloja valtiolle. Kottaraispöntöt vaan tienviereen niin tulot on maksimoitu ja menot minimoidaan lakkauttamalla poliisivoimat: eipä ne punasia päin ajelut tai kännikuskit loppujelopuksi niin haittaa, kunhan eivät ajele ylinopeutta.

    Parilla vakioreitillä mitä ajellen säännöllisesti on rajoitukset laskeneet 20 km/h kautta linjan viimeisen 10 v aikana.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    No joo, tuossa nyt ei taas ole mitään järkeä. Tai ei ainakaan liikenteen sujuvuuden kannalta ja sehän siinä kai kuitenkin pitäisi olla se pääasia.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jätkä taitaa asua Ruotsissa :rotfl:
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Lienee tiemestaripiirit, jotka noista rajoituksista päättää omalla alueellaan.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Jotka ovat täysin turhia.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Oikeesti noi liikenneympyrät sujuvoittaa liikennettä ja ovat todella järkeviä. Valitettavasti vaan suurin osa kuskeista ei ymmärrä miten niissä käyttäydytään.
     
  17. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    Ruuhkat

    Mitäs pidätte kehä 3 keksinnöstä? Ensin päätettiin poistaa
    liikennevaloristeykset ruuhkien takia, nyt kas kummaa valo-ohjaus keskellä ei mitään, 20.000 autoo seisoo molempiin suuntiin ja odottaa kun kourallinen postilaisia lopettaa työvuoronsa. Vieressä alikulkutyömaa missä ei tapahdu mitään, ja vähän matkan päässä valmis alikulkutunneli joka ei kelpaa kellekkään???
    Tässä mallia miten liikennettä suunnitellaan. "Voi olla että siihen tulee
    vielä ympyrä"
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just näin. Ainakaan täällä ne eivät toimi juurikaan käyttäjien hölmöilyn takia.
    Eikä tottuminen niihin tunnu parantavan yhtään sitä osaamista. EVO.
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Onpas hyviä kommentteja, indeed! Pitänee tässä kirjoittaa vaikka liikenneministerille jotain, ennen kuin ne oikeesti saavat läpi tuon satelliittivalvonnan. Sen jälkeen oikeasti jokaisen sivutien 50-merkit ovat täyttä todellisuutta kaikille ja myöhäistä tehdä enää millekään mitään. Briteissähän on yksi turvallisimpia liikenteitä ja sattui tässä viime viikolla (?) uutinen, jossa päätettiin siellä NOSTAA moottoriteiden nopeusrajoituksia! Briteissä vaan huomasin itse, ettei siellä edes tarvitse ajella ylinopeuksia: nopeusrajoitukset ovat paljon paremmin suhteutettu teihin. Sama jossain Etelä-Euroopassa: märällä asfaltilla sitä ei pysyisi oikein tielläkään, jos ajaisi ylinopeutta.
    Suomessa ihmetellään, miksi ihmiset ajavat väsyneinä ja käyttävät kaikenmaailman apuvälineitä (kännykät, läppärit mitä vaan)ajon aikana. Miksiköhän? No, virkamiesten päätöksistä ei voi valittaa eikä monillakaan ollut mitään kiinnostusta, kun yritettiin perustaa jonkinlainen järjestö. Autoliittokin on kovin hampaaton ja puhditon. Harmillista, maksetaan vaan porukalla isot nopeussakot, höh.
     
  20. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    työpaikka

    Nyt olis Lappeenrannassa tilaisuus
    Työpaikan lisätiedot

    Liikenteen ohjausjärjestelmien asiantuntija
    (työavain 450-118-11)

    Liikenneviraston liikenteenhallintatoimiala vastaa liikenneverkon käytön ohjauksesta, liikenteenhallinnan toimintalinjojen ja järjestelmien kehittämisestä, operatiivisesta liikenteenhallinnasta sekä talvimerenkulusta. Liikenteen ohjausjärjestelmät ovat keskeinen väline liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden turvaamisessa ja parantamisessa. Haemme asiantuntijaa tie- ja tunnelijärjestelmien kehittämistehtäviin sekä toimimaan soveltuvin osin liikennepäivystäjien teknisen tuen koordinaattorina eri telemaattisiin ohjaus- ja tietojärjestelmiin liittyvissä häiriö- ja ongelmatilanteissa.

    Tehtävän sijoituspaikka on Lappeenranta.
     

Kerro tästä muillekin!