Voikun jarru jumii.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja pedu2, 28.6.2008.

  1. pedu2

    pedu2 1st gear

    Vaimon kauppakassi -96 Chrysler Grand Voyagerin vasen etujarru alkoi jumittua jarrupalojen vaihdon jälkeen.

    Edelliset jarrupalat olivat tosi finaalissa ja kerkesivät kärvähtää levyyn kiinni ja "polttaa" levyä.

    Tähän mennessä tehtyä:
    Satulan sylinteri putsattu ja tiivistekumi+pölynsuojakumi vaihdettu.
    Ilmattu.
    Liukutapit putsattu ja rasvattu MPG:llä.
    Ilmattu uudelleen.
    Liukutappien huonot pölynsuojakumit vaihdettu ja tapit rasvattu jarrurasvalla.
    Ilmattu taas piruttaan..

    Jarrun avaamisen ja liukutappien rasvailun jälkeen toimii moitteettomasti jonkin aikaa, mutta etenkin kuumalla kelillä rupeaa nopeastikkin jumimaan. Maantieajossa tosin irrottaa jarrut jonkin ajan kuluttua.

    Voiskohan liukutapit olla sen verran kuluneet, että vetää satulaa vinoon? Vai oisko mäntä voinut entisten jarrupalojen kiinnipalamisen yhteydessä vaurioitua, kun siitä puuttuu muutama palakin(jarrupalan puolelta) ja tuntuu todella "hapraalta"?
    Jarrulevy vaihtoon?


    Onko kyseisessä menopelissä jotain kummallista ilmauksessa, kun autossa on hydroboost?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Tämä ei varsinaisesti liity voikkarin jarruihin mutta mulla teki samaa Stratuksessa palojen vaihdon yhteydessä. Siinä oli pakeliittinen mäntä takasatulassa enkä saanut sitä toimimaan vaikka herkistelin sitä moneen kertaan. Mäntä oli loppupäästä todella tiukka ja se piti painaa puristimella sylinteriin, herkistely kyllä auttoi jonkin verran. Ostin sitten uuden teräsmännän (pakeliittimännästä puuttui paloja), tiivisteen ja pölysuojan. Hoonasin vielä sylinteristä paskat pois eikä ainakaan vielä ole juminut.

    Jos männästä puuttuu isompia paloja niin se voi painaa jarrupalaa toispuoleisesti ja jumittaa sen takia. Voihan vika olla tukkeutuneessa jarruletkussakin.
     

Kerro tästä muillekin!