Voima/teho versus mukavuus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Buddy, 6.12.2009.

  1. Buddy

    Buddy 1st gear

    En ymmärrä voimatehoihmisiä lainkaan. Miks autos täytyy olla satoja heppoja joita ei pysty käytään ku radalla? Mä teen autoa jonka tehot on pikufiatin luokkaa mutta ajo-ominaisuudet on Rolsroissia... Miksei näin??? Pääsen 120kmh/tunnissa Bedfordilla ja ylikin... Enkä jää jalkoihin... :wink:
    Miks moottoritievauhtiin täytyy päästä nopeasti, miks??? :odroll:

    Olen vähä maistissa joten... :lol:
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Siks että se tuntuu niin helv. hyvältä.Joo ja maistissa ollaan. :rotfl:

    Toiset tykkää cruisailla hissuksiin ja toiset tykkää kun voima puhuu...
    Nii ja en mä kyllä vertaisi Rolssiin, siinä nimittäin on voimaa ihan kohtuullisesti....tai ainakin niissä millä mä oon ajanu on ollu.....
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Se vaan on niin kiihottavaa kun takapallot sulaa pintakaasulla...kokeile joskus jotain voimalaitetta niin ehkä sitten ymmärrät?!
     
  4. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Mä taas tykkään autoista joissa on molempia 8)
    Käyttiksenä on erään eurooppalaisen valmistajan "lippulaiva" liki kaikilla herkuilla ja 211 hevosvoimalla varustettu perheauto.
    On hiljainen ja pirun mukava ajella ja ohi pääsee vaikka missä, ei tarvitse kyttäillä ohituspaikkaa kovin kauaa haisevan rekan takana.
    Ja sitten on vielä se harrasteauto jos tarvii kovaa päästä... :wink:
     
  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    voima/mukavuus

    Ei välttämättä tarvi enää kumpaakaan, ei tehoa eikä mukavuuksia.
    Mulla on roadster lättänelosella ja synkronomattomalla orgis 3-lovisella.
    Silti se on aika hauska laite.
     
  6. Miusta ajomukavuus on sitä kun moottori on tarpeeksi vääntävä , varsinkin alaväännöstä on mukavuuden kannalta hyötyä , eli iskutilavuudeltaan suuret ,matalaviritteiset koneet on omien mieltymyksien mukaisia laitteita....

    No joo ,ainahan ne sit voi ahtaa jos haluaa isoa kovaa päästellä :lol:

    Nasussa on 454 vortechilla ja ainoa paikka missä sitä on päässyt kurmuttamaan oikeasti on ollut Saksan autobahnat ,mutta kyllä teki gutaa kun gps näytti 235+ km/h ,kierroksia koneessa tuossavaiheessa 4300...

    Perävälitys on 2.7 ja gearwendorin ylivaihde on 0.7 joten Suoamen kaheksaakymppiä körötellessä kone loplottaa tyhjäkäynnillä.

    Kyllähän tuo välityksen vaihto auttais helvetisti paikaltaan lähtöä mutt niin kiire ei ole minnekkään ettei tolla ehtis

    :odroll:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minun mielestä parasta on jos autossa on molempia. Siis kunnolla alavääntöä ja riittävästi hevosvoimia sekä tietysti matkustumukavuutta. Ja haitaksihan ei ole jos moottori on vielä isotilavuuksinen ja kevyt.

    Yksi mieleenpainuvimpia juttuja on kun puoliso kerran pudotti takapuskurista "kohtuunopean" ja aikalailla viritetyn muskeli-Satelliten. No menihän se Satellite sitten kaupungissa ohi, mutta kuitenkin. Isolohko mummoauto orkkis saastelaitteilla ja pakoputkistolla jätti viritetyn muskelin :oops:

    Eli täytyy olla molempia.
     
  8. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Liki täsmälleen samanlainen tilanne, mutta tehoa vain 207...
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tämän kommentin kanssa TÄYSIN samaa mieltä, VÄÄNTÖ se on se mikä autoa liikuttaa...
    Ja siksipä riittää nuo kuutosvehkeet :rotfl:

    Nykyvään harmittaa ku muinoin möin tuon Maverickin pois, 250 kutonen max rpm luokkaa 4000rpm!!! Vääntö sitä liikutti :D
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    jos auto on hyvä ajaa ja hiljainen + siinä on yli tuhat heppaa niin sitten se on kiva :)
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    On mulla noita yli kolmesataaheppasia ollu muutamia mut ei ne sen kiihottavampia ole ollu ajaa. :wink:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Tehoa ei ikinä ole liikaa! Ainoa asia, joka rajoittaa, on raha! Rahanpuute muodostaa esteitä: tehopainosuhde voi olla kohdallaan, mutta auto on 1.)meluisa 2.)epäluotettava 3.1.)vaikea ajettava, jos moottorin tehoalue on korkealla tai ei rimmaa voimansiirtoon. Näiden asioiden välillä olen tasapainoillut. Jos tietäisin, millä korvata ilo ripeästä kiihdytyksestä moottorielle(ehdoton ykkösjuttu), tarve ohittaa riuskasti (toiseksi hauskinta) tai lähteä ripeästi risteyksestä, ehkä sen tekisin. Klassista autosoittimeen? Vaikka enin terä onkin ajoneuvojeni tehopainosuhteista jo mennyt mukavuutta ja luotettavuutta hakiessa, nautin vielä hetken edes säällisestä suorituskyvystä. Vaan älä huoli, Buddy:valtio tulee pitämään huolen kyttäysjärjestelmineen, etten nauti noin v.2015 jälkeen enää mistään. GPS mittaa niin sakot kuin korotetut vakuutusmaksut ja ympäristömaksupisteet tililtäni, joten mietin sitten tehonkorviketta tosissani. Korvikkeena voisi toimia iso cruisinglaiva, mutta sellainen painaa. Paino maksaa ympäristömaksuja. Ehkä pitää alkaa rakentamaan loputonta projektia ja hautautua autotalliin lopullisesti sitten, kun aika valtion on?
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kuin myös. Paits, että käyttökiulu ei ole eurooppalainen ja tehoa 255 :lol:
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hyvin riittää fliitwuudia kuljettaan vakio LT1 265 hv tehoilla...
    Matkustusmukavuus ei myöskään ole huono 8)
     
  15. r.w.

    r.w. 1st gear

    Tehoa oppii arvostamaan viimeistäänkin jo siinä vaiheessa, kun kilometrejä kertyy vuodessa edes ~30000. Ei tee mieli edes ajatella kauanko elämästään joutuisi pakollisilla siirtymätaipaleillaan viettämään, jos olisi matkoillaan aivan täysin rekkakuskien, karavaanarien, jännittäjien ja ohitettaessa kiihdyttelevien pellepelotonten armoilla.

    Ei auton tarvitse nopea olla, riittää, kunhan se on sopivasti keskiverto autokantaa nopeampi.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mulle riittää reilun parinsadan kilsan päivittäiseen matka-ajoon WV Transportteri 2.5tdi teholastulla. En jää todellakaan jalkoihin ja löpöä kuluu noin 7l/100km. :wink: Melua löytyy kyl kopissa... :rotfl:
     
  17. transport01

    transport01 3rd gear

    Se on luonteesta kiinni. Todellinen ajansäästö hitaalla ja nopealla autolla, jos noudattaa vähänkään liikennesääntöjä on aika pieni. Ajoin nuorena aika paljon pitkää matkaa > 400 km / sivu autolla jonka tehopainosuhde oli n. 20kg/hv. Vääntökäyrä toki kohtuullinen.

    Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun näin jonkun tehokkaan auton kaahaavan, joka teki riskiohituksia ja ties mitä, muttei siltikään edennyt 300 km matkaa minuuttia minua nopeammin. Mistäkö tiedän? Siitä, että tapasimme liikennevaloissa tai huoltamon pihassa tankkaamassa.

    Nykyisin kun alla on painavampi ja tehokkaampi auto n. 190 hv, niin en ohittele senkään vertaa. Nimittäin minun palkalla ei maksa sitä bensamäärää, mikä palaa "turhissa" ohituksissa. Empiiristen kokeiden mukaan palkkani pitäisi olla nettona yli 50€/tunti, että ohittelu kannattaisi.

    Siispä tyydyn siihen, että auto on riitävän mukava ja olen 200 km matkalla ehkä5 min myöhemmin perillä.

    Ja sitten itse aloittajan kysymykseen:
    Tehoa saa olla
    a) siksi, että se on hauskaa
    b) tulee myös tilanteita, joissa pienmmällä teholla varustettu joutuu jäämään haistelemaan rekan savuja, kun teho ei riitä ohitukseen.
    c)ohitettaessa kiihdyttelevät pellepelottomat ei haittaa
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Käyttöautossa ei oikeastaan tartte suurta tehoa muuhun kuin siihen että esim. ohittaminen on miellyttävämpää suuritehoisella autolla koska silloin ei tartte kuunnelle moottorin vinkunaa täysillä kierroksilla.

    kaikilla autoilla pääsee ihan hyvin hitaammista ohi. Jos rako on sellainen että tarttee päästä ohi isommalla moottoriteholla, niin silloin on vika korvien välissä eikä konehuoneessa.
     
  19. 69

    69 Gearhead

    Mulla on käyttökinnerissä 100 hv ja sillä ajaessa tuntuis et ohittaminen pitäs lailla kieltää.. Ainoo mikä tossa vituttaa on sen persoonattomuus, kyl te tiedätte. Toisaalta mulle on aika sama millä esim. töihin ajaa kunhan halvalla pääsee niin jää enemmän rahaa oikeisiin autoihin.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Miks teet autoa? Olishan petteri vienyt perille ihan vakiokorisenakin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!