Vojakkerin sähkösekoilu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Veli ponteva, 20.1.2024.

  1. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    Voyager sekoilee. Saattaa mennä parikin päivää ilman ongelmia mutta aivan yllättäen alkaa mittaristo vilkuttaan kaikkia valoja , tuulilasin pyyhkijät pyyhkii omia aikojaan ja ajovalot syttyy ja sammuu omia aikojaan. Akku on uusi ja löytämäni liittimet olen käynyt läpi mistähän tuota vikaa voisi etsiä. Auto on vuosimallia 08
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Lue vikakoodit!
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

  4. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    nyt ei vilku valot eikä vinkkarit pyyhi mutta ajonesto ei lähde pois päältä. vikakoodeista en tullut hullua hurskaammaksi ei saanut yhteyttä moottorin ohjaukseen eikä vaihteiston ohjaukseen. kuinkahan "heikkoja" nuo ecut on? arvokkaita ainakin...
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ajonesto-ongelma viittaa tyypilliseen Voja-vikaan, mittariston liitinten juotokset irtoaa. Siitä on täälläkin ollut paljon juttua. Pikatesti on lyödä nyrkillä kojetaulua samalla kun yrittää käynnistää, sillä saa usein kontaktin hetkeksi. Ajonesto ei ainakaan itselläni stopannut autoa enää sitten kun se oli saatu käyntiin. Keskuslukituksen ränkkääminen kaukosäätimestä saattaa myös tilapäisesti auttaa tähän vikaan. Muistelen että omassa myös mittariston irrotus mahdollisti käynnistyksen. Vialla voi olla yhteys noihin muihinkin, joten tämä kannattaa tarkistaa ensin.

    Vika korjaantuu juottamalla liitokset uudelleen, joten jos kolvi pysyy kädessä, ei ole kallis vika.
     
    Muokattu: 21.1.2024
    Koris127 tykkää tästä.
  6. Koris127

    Koris127 3rd gear

    Mittariston liittimen lisäksi myös ilmastoinnin säätöpaneelin liitin voi aiheuttaa vojakissa samaa sekoilua. Maadoitus katkeaa, ja sähkö kulkee vääriä reittejä sekoittaen aivan kaiken, joista ajonesto on kaikista ikävin kun auto kuolee parkkipaikalle. Itsellä oli käynyt liittimen maadoituspinni kuumana ja mennyt juotos huonoksi piirilevystä. Säätöpaneelin irrottamalla sain auton käyntiin ja pääsin kotiin. Lämmitin kolvilla sen maadoituspinnin juotoksen piirilevystä ja lisäsin pikkusen uutta tinaa niin tuli hyvä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    Nuo täytyy testata kiitos
     
  8. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    Eipä ollut vaikutusta ei mittaristolla eikä ilmastoinnin panelilla. Ajoneston valo vaan vilkkuu
     
  9. TURBOapc

    TURBOapc Gearhead

    Tarkasta ja mittaile konehuoneessa olevan tipmin eli sulakerasian virta ja maapisteet. Seuraava paikka voisi olla bcm eli bodycontrol module. Jos piuhat näiden osalta ja väliltä kunnossa niin jompikumpi rikki...
     
  10. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear



    Onkos tuo tpm noissa integroituna sulakerasiaan? Ei varmaankaan tarvitse mitään ohjelmointeja se jos sen vaihtaa?
     
  11. TURBOapc

    TURBOapc Gearhead

    Jep. Se sama tipm toimittaa myös sulakerasian virtaa..
    Ei tarvitse ohjelmointia mielestäni..
     
  12. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    No nyt rullaa taas kun laitoin uuden sulake rasian. Vika koodina vielä central gateway yhteys. Täytynee tutkia vielä sinne menevät johdot ja mahdollisesti vaihtaa koko mokkula. (Tuota kun se on herjannut jo aiemminkin) lieköhän se kaput kun vasemman puolen sivu oven aukaisee niin hätä vilkut vilkuttaa noin puoli minuuttia. Vika kodeissa ei löytynyt oven toiminta häiriötä...
     
  13. Veli ponteva

    Veli ponteva 1st gear

    Näkyi olevan moinen toiminto päällekytkettynä. Helppo kytkeä pois. Vielä pitää nuo mittariston tinaukset tarkastaa kun tuo jarrujen merkkivalo palaa koko ajan....
     

Kerro tästä muillekin!