Volvo 144:een "air ride"-alusta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja StripeFlame, 3.5.2010.

  1. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Olisikos heittää vinkkejä mistä voisi kysellä tarvittavia kamoja ja mitä tulisi ottaa huomioon.

    Ko. autoonhan luulisi olevan aika helppo toteuttaa tuollainen kun etupään jousituskin on alunperin (vm -70) kahdella päällekkäisellä kolmiotuella (jousi välissä).

    Edessä joutunee ainakin iskarin paikkaa muuttamaan koska nythän se sijaitsee jousen sisällä.. Takana ei tuota ongelmaa ole.

    Kuinka sujuu katsastus tuollaiselle rakennelmalle??
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    En osaa neuvoa kysymyksissäsi, mutta sanonpa vaan, että hienoa että joku on ottanut vähän poikkeuksellisemman aihion rakentelua varten. Mitä muuta spesiaalia siihen tulee?
     
  3. Tilaat johonkin vähintään samanpainoiseen (kokonaismassa) autoon nuo tarvikkeet että kantavuus riittää ja kuitit katsurille että ovat ns tehdasvalmisteisia ja tarkoitettu autokäyttöön.

    Ja katsurin kanssa kannattaa ehkä jutella etukäteen , niin välttyy turhalta väännöltä.

    Onhan noita omavalmiste ilmasysteemejäkin tullu tehtyä mutta helpoimmalla pääsee valmiiden sarjojen kanssa kun niitä muokkaa.
     
  4. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Joo täytyy tälläiseen "harjoitella" ennenkuin joskus saa hankittua kunnon aihion.. Volvo rakennetaan kustom/rotta-tyyliin.
     
  5. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Niin kai siinä jokusen euron säästää kun hakemalla hakee tarvikkeet sieltä täältä. Valmiit sarjat maksavat kuitenkin reilusti yli tuhannen euron..

    Mitenkäs noiden palkeisen mitoituksen kanssa tulisi toimia? Eli alamitta ja ylämitta jne.. Maavara ei ilmeisesti saa laskea sitä madalluksissakin asetettua 80 mm pienemmäksi?

    Vaatiiko auton sähköjärjestelmä parannuksia? Ts. Vaatiiko ilma-alustan kompura energiaa kuinka paljon?
     
  6. Kyllähän kunnon kompurat virtaa ottaa , mutta ne kannattaa kytkeä omilla johdotuksillaan akulta suoraan ,tai monet käyttää jopa useampia akkuja pelkästään kompuraa varten.

    Omassa kesäkäyttiksessä on Starkin naulainkompura (60w moottoriteho) ja 600W invertteri antamassa valovirtaa kompuralle. Samalla invertterillä voi tietysti sitten pyörittää vaikka jääkaappia , telkkaria yms..

    Kompura on kevyt ja myös sitä on tullut käytettyä muuallakin kuin autossa , eli alkuperäisessä käytössä listanaulaimen kanssa, (koko paketti maksoi muistaakseni 98€ tarjouksessa , naulain +naulat,letku,kompura.)

    Onhan noita Viair , yms muut laatumerkejä ,mutta jos hinta on kriteeri nro 1 , niin kannattaa katella ympärilleen.

    Tuli joskus hommattua Zetor traktorin uusi levykytkimellä varustettu kompura joka on siis hihnavetoinen ja tuottoa riittäis , loppui vaan tila konehuoneesta eikä sekään ihan ilmainen ratkaisu ole.

    Jotkut käyttää ilmastoinnin kompuraa myös mutta se täytyi olla joku tietty tyyppi mikä kestää pyöritellä "kuiviltaan" tai vaatii öljystimen?
     
  7. Niin ,jäi sanomatta että tuo oma systeemi ei todellakaan toimi missään pomputtelussa vaan on hidas ja kompuran säiliö rittää yhteen laskuun/nostoon jonka jälkeen kompuraa saa huudattaa jonkun aikaa ennen seuraavaa nostoa ,mutta piisaa jos tarkoituksena on ajokorkeuden säätö satunnaisesti.

    Itte kun tein ,jätin kaikki mahdolliset sähköiset venttiilit pois ja nyt keskikonsolissa on neljä on/off venttiiliä joilla valitaan palje nostoa/laskua varten ja yksi kolmitieventtiili josta sitten lasketaan /nostetaan valittuja nurkkia ,joko yksitellen tai vaikka kaikkia yhdessä. Yksi painemittari josta voi tarkastaa paineen kompuralta , tai valituista palkeista.
     
  8. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Joo ei ole tarkoitus autosta lowriderkoripalloa tehdä vaan tason säätely olisi tosiaan satunnaista. Ja vaihtoehdoiksikin riittäisi vain keulan ja perän säätely erikseen.

    Varmaankin ainoat ostoslistalle joutuvat osat olisivat nuo palkeet koska luulisin että työpaikalta löytynee lähes muu tarvittava (kompura lukuunottamatta).. Letkut, liittimet.. Onko noissa muuten säiliön osalta joitain säädöksiä, eli pitääkö olla hyväksyttyä ja testattua mallia?
     
  9. Suosittelen joka kulmaan omaa sulkuventtiiliä ,koska jos siulla on vain etu/takapään erottava venttiilihässäkkä , huomaat pian että mutkiin ajaessa nuo palkeet toimii kallistuksen lisääjinä kun ilma pakenee ulkokaarteen puoleisesta palkeesta sisäkaarteen puoleiseen.
     
  10. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Ahaa.. Tuo olikin hyvä huomiolisä. Joo no samaan hässäkkäänhän ne laittelee sitten joka kulmalle.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Toi oli hyvä pointti, jota ei välttämättä tule etukäteen ajateltua.
     
  12. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Kyllä. Ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen.

    Tämän tyyppistä meininkiä olisi siis haussa:
    http://www.youtube.com/watch?v=OtwvFa2K3RY

    Auto ei tietenkään samanmoine ole mutta lähinnä tuo liikehdintä.

    Niin vielä noista mitoista, eli päteekö sama 80mm minimi maavara kuin madalluksissakin, silloin kun bagit ovat alimmassa asennossa? Vai voiko sillon pohja raapia maata niinkuin usein näkee? Volvossa tosin taitaa tulla pohjaanlyöntikumit jo ennemmin vastaan..heh

    Minkälaiset iskarit bagien kanssa? Ihan vakio öljyt varmaankin?
    Tälläisethän melkein kävisi taakse pelkästään.. http://lowtoys.com/kauppa/product_details.php?p=44
    mutta hinta on aika tähtitieteellinen...

    Nyt pitää kysellä kun on kokeneempia vastaamassa =)
     
  13. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

  14. mke77

    mke77 Gearhead

    hyvä siittä tulee..

    mun mielest kuorkki puolel o ainakin sääntö et :" ajoneuvoa täyttyy pystyä siirtämään vaikka ilma pussi/t o tyhjät siten ettei yksikään ajoneuvon osa ota maahan"..tai jotenki sillee!!

    ei kait siinä "lepoasennos" tarte 80mm jäädä maavaraa :eek: saathan sää omast autos ottaa renkaat pois yks jos susta siltä tuntuu..eise tieliikenne laki simmosta vaadi et auto täytyy ain olla ajokuntoinen(jos se pihalla seisoo)
     
  15. StripeFlame

    StripeFlame 1st gear

    Jees. Näin mäki sen ajattelin :)
     

Kerro tästä muillekin!