Volvo 240-sarja lämmityslaiteongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Rocket engineer, 20.7.2008.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli perhetuttu kyseli apua. Epäilee tuulettajanmoottorin hyytyneen- taas.

    Vaihto on aika työ http://www.volvolandia.com/korjaamo/lammityslaite.htm .

    Auto on noin 130 000 km ajettu 1982 Volvo 244. Auto on ollut uudesta tuttuni lähipiirissä, ja hän on joitain vuosia sitten (10V ?)
    vaihtanut itse ko. moottorin ko. autoon.

    Itselleni tulisi mieleen, että kyllä sen tuulettimen moottorin pitäisi kestää pidempään? Auton kilsat pitävät kutinsa ja sen kunto on sellainen, että jos olisi ollut vuoden vanhempi, se olisi nyt museokilvissä.

    Voiko vika olla jossain muualla? Siis ohjausvastuksissa, sähkökontakteissa yms? Nykyinen tuulettajanmoottori on siis tehnyt päivätyötä vasta sen 50 000 km. Ei huvita vaihtaa tuntiolkun masentamisen myöstä ko. moottoria ja havaita, että vika on muualla.

    Onko kokemuksia 244 lämppäristä ja niiden viosta?
     
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    kyllähän tuo puhaltimen moottori voi hyytyä hyvinkin äkkiä,olkoon vaikka kuinka vähän ajettu jos se auto on vaan seisonnut jonkin aikaa...itellä ollut noita 2-sarjan Volvoja 6-7kpl ja jos jatkuvassa ajossa niin ei ole mennyt yhtäkään moottoria pimeäksi mutta kun auto hetken seisoo niin voi olla puhallin sillä selvä :(
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Vaihtaminen vaikuttaa mukavalta puuhalta? Kerrankin jenkki-GM:n idea sijoittaa puhallin lämppärikotelon pintaan konehuoneen puolelle tuntuu mahtavalta. Liitin ja ruuvit irti ja mosa on kädessä. Hintakaan ei ole paha, kun samaa osaa käytetiin 1958(?)-1996.
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pimeni kokonaan. Millä sahasit kotelon auki? Rautasahalla? Ilmeisesti sahataan siihen saumaan saakka. Sitten ne sahatun osan klipsit irti? Lähteekö se moottori nostamalla? Vai miten?
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Rautasahan terällä joo. Saumasta saumaan halki, ja klipsit irti. Jälkiviisaana vois sanoo et ehkä joku massa sinne kannattaa kasatessa laittaa väliin. Moottori on vain niitten kotelon puoliskojen välissä sellasten kumitappien varassa, eli vetämällä lähtee. Näin oli siis tossa vipu mallisessa lämppärissä. Jos vaihat niin kato onko Boschin vai Electroluxin moottori..
     
  7. kepuri

    kepuri Gearhead

    jos on vipulämppäri nii ei oo kyllä mikkään lännen temppu irrottaa koko kotelo ja irrallaan pajottaa.lähtee helpoiten vänkärin jalkatilaan.ne kumi tötit siellä moottorin alla on ollu monesti toispuoleisesti painuneita ja sit ku kasaa nii siipi hipsii koteloon,eli tekkee vaikka kumiletkusta uuvet.muutaman tunnin homma.meillä 244:ssä kesti puhallin jotain 650000km kylläkin kerran välillä purettiin ja rasvattiin,tosin auto oli koko ajan ajossa
     
  8. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    kaiken helppoin kun ottaa koko kotelon pois ja purkaa pöydällä, saa ne saunavihtan palaset myös pois sieltä kotelosta.

    muutaman kerran tuon tehnyt volvoon, viimesellä kerralla ei mennyt kuin neljä tuntia. mutta hommahan alkaa että otetaan kuskin penkki pois..
    aika paljo saa purkaa mutta nopeuttaa oleellisesti.
     

Kerro tästä muillekin!