Volvo 460 2,0 automaatti 1995/96 käynnistysongelma..

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rocket engineer, 26.2.2011.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eli potilaana syyskuussa 1995 käyttöönotettu Volvo 460, 2l automaatti. Vuosimalli voi olla joko 95 tai 96?

    Ei lähde käyntiin. Startti pyörittää ihan ok. Akun jännite Ok.Tankissa on bensaa, bensapumppu pyörähtää virrat kytkettäessä, ja pakoputkesta tulee selvää palamatonta seosta startattaessa. Eli ei bensapuolen ongelma?

    Käyty läpi moottorinohjaukseen, mahdolliseen käynnistyksenestoon liittyvät sulakkeet. Ehjiä. Pohjaa en mitannut. Voihan tietysti olla bashana sieltä rasian pojalta, kuten yhdessä Rellussa?

    Itselle tule mielikuva, että sytkäpuolella on se ongelma? Hall-anturi? Ainakin samanikäisten Rellujen tyyppivika? Puola? Sytysyksikkö, jos moisessa sellaista on? "Virranjakaja" koneessa oli, mutta kiinni pultein? Onko sillä sisällä mitään? Konehan on käsittääkseni Renault?

    Onko tuon ikäisessä käynnistyksenestoa 95/96? Jos on, voiko moinen aiheuttaa ongelman?
    Autosta uusittu tulpat syksyllä..

    Mitä tyypillisiä vikoja näissä on ?

    Ei ole oma, mutta yritän auttaa eläkeläistä mäessä.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja koska näköjään Volvolandia ei ota vastaan enää uusia rekisteröintejä, voisiko joku tunnukset omaava copypasteta tämän sinne? Kiitos jo etukäteen? :odroll:
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuli vaan mieleen? Onkos osa sulakkeista, esim. koneen ohjaustietsikan yms? sulakkeet konehuoneessa? Bensapumpn ja jonkun "controllin" sekä käynnistykseneston sulakkeet olivat jalkatilassa. Hollannin 400-sarjan volvot ovat mysteeri minulle.. ++70 vuotiasta naapuria pyydettiin auttamaan mutkan kautta.. On kolme viikkoa kärvistellyt ilman autoa ja muiden kyydeillä kauppaan..

    Ja miten ihmeessä hollanninhelmasta katsotaan vikakoodit? Vai pitääkö viedä Avainvaunulle tai ostaa kallis vempele? kai noissakin on sama mahdollisuus kuin vanhoissa tietsikkajenkeissä? a +b yhteen klemmarilla ja ...
     
  4. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Voisko olla vaan kastellut tulpat niin täysin ettei käynnisty? Yks 960 kasteli kynttilät parin peräkkäisen kylmäkäynnistyksen jälkeen niin perusteellisesti ettei edes luvannut. En oikein ymmärrä miten se on ruiskuautossa edes mahdollista, mutta niin vaan teki... Naappuriverstaassa ihmeteltiin kerran tollasta hollannin Volvoa, siinä oli jossain kuskin puolella sisälokasuojassa joku semmonen liitinsysteemi mihin piti kytkeä joku hyppylanka että sai vikakoodit esiin mittaristosta. Antaisko tän tapauksen auto jotain koodeja?
     
  5. nysse1

    nysse1 1st gear

    Kysy nim 440 ku sehän on myös vovlvo expertti.
     
  6. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Onko konehuoneessa kaikki liittimet kiinni? Siinä kuskin puolella lähellä tulipeltiä on sellanen neliö palikka mihin menee johdot. Mikäli tämä liitin on irti niin startti pyörittää, bensapumppu toimii mutta ei vaan käynnisty.

    En tiedä on tuossa neutral safety switch tyyppinen katkaisija laatikossa, joka sallisi käynnistymisen vain P tai N asennossa. Vois kokeilla vaihdekeppiä liikutella P ja N asennos lähellä ja sit kokeilla käyntiin.

    Kampiakselin asentotunnistin on siellä virranjakan pyörijän alla, aika paljon pitää purkaa hilppeitä siitä jakajasta että pääsee käsiksi sensoriin, se on siellä perällä.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    www.vrcf.fi pääsee lukee korjaamo osioo ilman kirjautumista..
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Duoda,duoda Renuhan se on koneeltaan joten Renun sähköviat vaivaa.
    Konehuoneessa on releboksi samoin hanskalokeron alla/takana pääreleet.

    Kampiakselin asentotunnistin varsin yleinen käynnistymisen estäjä samoin pääreleet.

    Koodit saanee tosiaan hyppylangalla, ainakin vanhemmissa. Volvo-forumilta löytynee ohjeet.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Muutama vuosi sitten yksi volvo, en muista mallia, oli hyytynyt eikä millään käyntiin. Hinaus merkkiliikkeeseen jossa asentaja kysyi että onko toisia avaimia, ne löytyi ja auto lähti käyntiin ensimmäisellä startilla.
     
  10. yyvee

    yyvee 1st gear

    Kampiakselin asennontunnistin(ja myös sen kaapeli!) tosiaan yleinen vika, ja paukkulangasta tehty piuhasarja noissa muutenkin aika vikaherkkä. Tosin sanoit bensapumpun lähtevän päälle, joten asennontunnistin on kunnossa. Esim. kaapelin katketessa boksi tulkkaa moottorin olevan sammuksissa eikä pyöritä pumppua.

    Onko sulla oskilloskooppia saatavilla? Jos oot sytkään ton vian paikantanu, helpoin tapa rajata vikaa on mitata puolalle tulevaa herätettä. Jos startatessa tulee pulssit puolalle asti niin anturit ja boksi melko varmasti on kunnossa, ja vika rajoittuu puolaan tai perusosiin pyörijä/jakajankansi/piuhat/tulpat jne.

    Kuten Ana67 totesi, vikakoodit saa luettua hyppylangalla(musta rasia konehuoneessa kuskinpuolella, lanka valmiina sisällä). Piuha piti muistaakseni laittaa tiettyyn nastaan ja painaa rasiassa olevaa nappia määrätyn ajan. Tarkempia muistikuvia ei tästä ole..
     
  11. ursus2

    ursus2 3rd gear

  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aaprooppoo, olikos ne sytytystulpat merkkiä Volvo??? EI meinaan toimi kunnolla kuin original Volvo-tulpilla. EI ole kallita. Strobollahan sä näet kulkeeko tulpanpiuhoissa sähkö...

    Ja se kampiakselin asentotunnisitn ON vauhtipyörän puoleisessa koneen päässä... Manuaalissa ainakin. EI jakajan sisällä, siellä ei oo ku pyörijä, niissäkin ollu vikoja öljyvuodosta johtuen...
     
  13. pptalo

    pptalo 3rd gear

    Hanskalokeron takana 2 tai kolme relettä. Pohjien värejä en muista. P-pumppu päärele ja ajonesto. Noita ajonestoja on poistettu ihan jompilla käytöstä. Päärele myös kuuluu tyyppivikoihin.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä. Tulppien merkistä ei ole hajua, pitää vilkaista. Avainhommaa pohdn itsekin, mutta oletin, että 95 mallissa ei ole käynnistyksenestoa, koska avain vaikuttivat ihan mekaaniselta..

    Katsellaan.
     
  15. pptalo

    pptalo 3rd gear

Kerro tästä muillekin!