Volvo B58:n lehtijouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jza, 18.10.2009.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Moi!

    Onko kenelläkään heittää hyviä ehdotuksia, että miten saisi edukkaasti tuon kulkurin suoraan. Volvo B58 -69 kyseessä. Nyt se menee vähän vinossa, kun on apukuskin puoleiset jouset vissiin kuoleentuneet ja etupäästä lie joku lehti poikkikin. Joka kulmassa on siis lehdet. Onko noita muita firmoja kuin vallilan takomo, joka niitä tekee? Eipä sikäli, että sitäkään vastaan mitään olisi mutta mielellään tutkin muutkin vaihtoehdot ;-)
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jos et uusia vaadi, niin Forssassa on toi kuorma-autoihin erikoistunut purkaamo...
    Tosin en oo varma osaavatko tuon merkin/ malin+ vuosimallin mukaan luvata onko pakkoja, mutta mittojen mukaan uskoisin löytyvän...
    Itse kun olen aina tuolta noihin "tavallisen" kokoisiin kulkupeleihin jouset hakenut...
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sehän nyt lienee ihan yksi ja sama, että minkä ikäiset jouset ovat, kunhan pirssi menee suorassa. Tartteepa kysäistä, jos olis tietoa. Onko se toi osatori Oy?

    Tosin noissa purkamoissa tuntuu olevan aika hurjat hinnat monesti, että liekö paljonkin kalliimmat kuin uudet? :lol:

    Yks 10x15 senttinen pellinpala (ns. peltiproppu) maksoi 20€ vaihdelaatikon kupeeseen romiksella :eek:
     
  4. raggar

    raggar Gearhead

    Eipä tohon ole oikein muuta konstia ku uudet pakat.

    Käytetyillä saattaa kulkee yhtälailla vinossa, jopa enemmänkin.

    Ja jos sieltä on lati poikki, niin eihän johan siitä tulee hylky katsastuksessakin.

    Kannattaa kysyä Volvolta pakkoja, laatu on niissä paljon parempaa kuin esim. Pajakulman jousissa. En kyllä tiedä saako tommoseen enää merkkiliikkeestä jousia, mutta kysyä kannattaa aina. Joskus ollut hinta jopa pienempi mitä tarvikepakoilla.
     
  5. pequli

    pequli Gearhead

    Miten tuo Autojousi OY tai millä nimellä sitten kulkeekin Kaarinassa? Tekevät jousia kaikenkokoisiin autoihin. Oli ainakin 80-luvun puolella hyvin harrastajaystävällinen paikka.
     
  6. lordC

    lordC Gearhead

    B58ssa on sekä ilma-/ että latijouset,niin eiköhän tuo oikene ihan tasonsäätäjiä jumppaamalla tai säätäjän tankoa säätämällä.Muistaakseni nuo latit tuossa ei paljoa kannakkaan.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa? Osaatko kertoa, että miten tuo säätäminen osapuilleen tapahtuu? Sen mitä itse siellä alapuolella olen käynyt ryömimässä, niin ei ole moista säätöä kyllä silmiin osunut. Pelkät lehdet... Mutt tarttee varmaan ryömiä ens kerralla ihan ajatuksella, kun nyt on vaan aateltu että pakat on lopussa.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Thanks! Kysytään sieltäkin.
     
  9. raggar

    raggar Gearhead

    Eipä siellä mitään säätöö ole, jos on pelkät rautajouset. Ei oo kyllä tullu semmosta vastaan missä olis ilma- ja rautajouset, kai niitäkin on?
     
  10. smuige

    smuige Gearhead

    Autojousi Vuola vissiin, ihan mukavaa palvelua vielä lähivuosinakin saanu.
     
  11. MJT

    MJT 1st gear

    Autoon kannattaa hatvoin vaihtaa käytetyt jouset alle, muna/muna, kyselepä Vallilan Takomo Oy merkkisestä firmasta.

    T:"Masiina"
     
  12. lordC

    lordC Gearhead

    Juu,jos se tosiaan on 58,nii molemmat löytyy...Elikkäs ne palkeet on ns.banaanipalkin päissä takasillan etu ja takapuolella. Myös ko palkki on voinu vanhemmiten katketa.Myös tasonsäätäjän tanko voi olla irronnut tai revennyt kiinnike irti.Nyt en varmaks muista säätäjän sijaintia,seuraavassa mallissa B10M,se oli etummaisen palkeen vieressä.
    Säätö tapahtuu ihan vaan tangon pituutta muuttamalla,selkii kyllä ku löydät oikean käikäleen.Säätäjä voi olla myös niin"väsyny",ettei säätöalue riitä,uudet ei oo kovin hintavia ja kannattaa samalla vaihtaa molemmin puolin,ku tarvikemallissa pienempi reikä ilmantulossa,ni ei oo yhtä nopee ku orkkis.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Taitaa juu olla Osatori... Siinä se on VT 2 varressa...
    Ja noita pakkoja sieltä on ainakin halvalla saanut (enhän minä olisi edes ostanut jos kallista olisi). Muistelisin että noin 20-50 € ois ollut kokonaisen pakan hinta...
     

Kerro tästä muillekin!