volvo cem boxin valojen releistys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja -rautis-, 27.2.2016.

  1. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Eli poitsun s40 volvon CEM boxista ilmeisesti rikki hantinpuolen ajovalojen relepalikka.Lampunkannalle
    tulee virta pitkille ja lyhyille mutta ei syty.Onko mahdollista laittaa ulkoinen rele valoille meneviin johtoihin,toimisko ja kuinka tulis kytkeä?
     
  2. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kyllä pystyy, mutta vikavalo / ilmoitus jää palamaan. Oletko katsonut sähkökaaviosta miten on maadoitettu? jos kerran virta tulee. CEM boxeja voi myös korjata, joko jossain asiantuntevassa firmassa tai käy itse kolvinkanssa kaikki isommat juotokset läpi.
     
  3. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    vikavalo ei sinällään haittaa.99 rek auto 2000 malli,eka missä tuo cem boxi.
    boxiin saa tietysti uuden relepalikan electroniikka kaupasta,mutta arvelutta
    lähteä sit tinaileen jos olis perinteisempi korjauskeino käytössä.
    cem sähkökaavioita yrittäny tutkiskella,monen näköstä netistä löytyy.
    lampun maadotus näyttäs et perinteinen,eikä tule tuolta boxilta?
    eli virta ja maa tulee,mutta puuttuuko tosta cemin releeltä tuleva heräte kun ei syty.
    mulla ei ittellä oikein syty tää ajovaloasia,mutta jos lampun johtoihin liittäs ulkoisen releen akulta,oisko hommalla mahis toimia ja miten pitäs kytkeä.
    lamput on perinteiset 3 napaset h4;t.
     
  4. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Joskus "korjasin" moisen ottamalla herätteen releelle toimivalta ajovalolta ja suoraan akulta virta. Ei se sen monimutkasempi oo
     
  5. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    tässä tulee virta h4 keskinastaan kun pitkät päällä,vasempaan kun lyhyet,oikea maa.ei syty valot.
    jos mä laitan releen josta akulta virta sulakkeen kautta napaan 30.
    keskimmäinen h4 napajohto poikki,yhdistys napaan 85
    napa 86 maahan
    navasta 87 a h4 keskinapaan
    ja navasta 87 b vasempaan napaan.
    toimisko tuo.
    noista cem boxissa olevista relepalikoista toimii siis toinen (kuskinpuolen valot)mutta kuinka kauan,että onko pakko ottaa sitä kautta,vai toimiiko tuo
    mun esimerkki.
     
  6. pptalo

    pptalo Gearhead

    Jo ku nyt heittää sun jutussa vai käsitinkä väärin. Maa on ja virta tulee, mutta ei syty?
    Polttimon vaihto.

    jos käsitin väärin niin tässä 1 vahtoehto kytkentään
    Helpompi ja parempi tehdä kahdella 4 napaisella releellä.
    86 maihin vaikka toiselta lampulta
    85 ohjausvirta vaikka toiselta lampulta
    30 akulle ( sulakkeet väliin)
    87 lampunkantaan

    Näin kytkettynä toimii oili alkuperäinen kytkentä mikä vaan
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Saattaa heittää kun en oikein ymmärrä.Lamppu on ehjä,lampun napoihin
    tulee n.13,8v,toiseen kun pitkät,toiseen kun lyhyet,mitattu auto käynnissä.
    Onko toi nyt herätevirtaa vai mitä,kun ei syty?
    Jostain volvofoorumilta luettu et yleinen vika,virta tulee lampulle,ei syty->
    cem boxin relevika.
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    niin siis boxi ei kestä kuormaa (H4-halogeeni melkein 5 ampeeria /12v:lla haukkaa) mutta joku yleismittari näyttää että pitäs toimia. saattais silti jaksaa relettä ohjata (muutama sata milliampeeria tarvii rele.
     
  9. pptalo

    pptalo Gearhead

    Vedä toiselta lampulta tolla mun ohjeella niin pelaa. Herja jää mittariin.
     
  10. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Joo,tuo ratkasu saa riittää.Sais vaan vintiön autoineen pysyyn kotana sen verran et saa laitettua.Nuorisolle tuntuu riittävän,kunhan joku valo edessä kajastaa,katsastussedälle ei.
     
  11. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    valohomma saatiin keväällä pelaamaan saatujen hyvien neuvojen mukaan.
    MUTTA hantinpuolen valoon tuli sellainen ongelma että valojenkorkeussätö
    moottori alko seilaamaan kierrosten mukaan itsekseen ylös alas,tyhjäkäynnillä pysyy
    paikallaan.moottorille tulee omat johdot ja liitin,niihin ei ole kajottu millään tavoin.tehtynä siis lyhyiden valojen ryöstö kuskinpuolelta hantinpuolelle releellä,akusta sulakkeella ja runko maasta,ne toimii niinku pitääkin.
    mitään ideoita mistä säätömoottorin itsekseen toimiminen johtuu?
     
  12. pptalo

    pptalo Gearhead

    Outoa jos vika tuli releistyksen seurauksena.
    Korkeuden säätömoottorin aivot on sen säätömoottorin sisällä. Joten epäilen sen olevan hajalla. Vika ollut varmaan kauan, mutta et ole huomannut kun polttimokaan ei ole palanut.

    Tai sitten niillä on yhteinen vika, Maaviat voisi tehdä tollaista.
     
  13. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    mahdollista ettei aikaisemmin huomannut,äänestä olis kyllä pitäny huomata.
    viime kesäkuussa edellinen omistaja motonetistä hankkinut.
    toimivat normaalisti kun auto ei käy ja valot päällä,käydessä hantinpuoli
    seuraa kierroksia,kierrokset nousee-> hantin valo nousee.
    täytyypä vaihtaa niiden paikkaa ja katsoa miten vaikuttaa.
     
  14. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    valonsäätöongelma ratkennnu.moottori viallinen,1okk vanha MOTONETIN.
    moottori herkistynyt jostain syystä että seilaa pienemmästäkin tärräyksestä ees taas,kierroksia lisätessä ja laskiessakin siis.ihan paikallaan sammuksissa
    ei vaella.sen sai aukikin,mut ei keksiny mistä johtuu.
    pihan perällä olevassa astra g:stä löyty samalla kiinnityksellä ja liittimellä
    korkeussäädin.pikkasen lyhyempi muovitappi,mut laitoin jäykästä kumiletkusta jatkeen niin et piteni sentin verran.nyt toimii paremmin ku uutena.:)
     
  15. pptalo

    pptalo Gearhead

    Loppu hyvin kaikki hyvin
     

Kerro tästä muillekin!