Volvo V70 taka-kallistuksenvakaajan korihelasta

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja audiq, 28.11.2013.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Kysellään täältä, jos olisi jollain kokemusta aiheesta. Kun tuntuu että Volvo-foorumeilla on aika vajavaista osaaminen jo ihan yksinkertaistenkin asioiden kanssa.

    2001 Volvo V70T siis kyseessä ja taka-vakaajan koriheloissa on välystä. Tähän ei saa muuta kuin koko vakaajatankoa. Helat on vulkanoitu kuulemma tankoon kiinni.
    Tarvikkeena ei tunnu olevan osia tarjolla. Mietin tuossa, että kyllähän joku on ongelman ratkaissut ja vaihtanut pelkät kumit ja jostain hankkinut uudet pannat. Vai olenko muka oikeasti ensimmäinen, joka näin suunnittelee tekevänsä? Periaatteestakaan ei viitsisi lähteä tuollaiseen mukaan, että haetaan merkkiliikkeestä 200e tanko, kun vanhassa on vika 3,50e koriheloissa.

    Edessä ilmeisesti samanlaista ongelmaa ja joku oli vaihtanut 850:n osia sinne. Mitenhän tuon takapään kanssa olisi järkevä toimia? Googlesta ei ollut hyötyä.
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    En ole vaihtanut ko.osia vielä (ei ole vaan kohdalleni vielä osunut),mutta eiköhän se selviä,kun purkaat sen ja katsot sitä sen rakennetta....Eikait se nyt niin monimutkainen toteutus ole :odroll: ...Eli soveltamalla siihen jonkun muun kumit,saat sen varmaan ihan toimivaksi :wink:
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Siksi minä vähän kyselinkin, että ei tarvitsisi purkaa ja tutkia, kun auton pitäisi olla ajossa ja kyseessä ei ole oma auto.
    Kumit varmaan löytyy helposti, mutta pannoista ei ole mitään hajua, että mistä lähtisi etsimään korvaavia. Ja sovittelujen välissä kun auton joutuu kasaamaan vanhoilla osilla, niin ajattelin, että olisi helpompi, jos jollain olisi valmiina olemassa tieto korvaavista osista. Yllätyin, että mistään ei tunnu löytyvän valmiina tietoa, vaikka suomi on täynnä vastaavia Volvoja.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Katselin Googlesta kuvia v70:n takavakaajasta...Ja yksi vaihtoehtohan on että ottaa koko takavakaajatangon pois autosta kokonaan,jos haluaa siihen kehitellä korvaavat kumiosat/pannat....Ja auto voi olla kuitenkin ajossa,koska ajoonhan tämän puuttuminen ei normaaliajeluissa vaikuta mitään (sen puuttumista ei edes huomaa normiajossa)...
     
  5. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Itse asiassa takapään pito paranee ilman sitä.
     
  6. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

  7. ramimli

    ramimli 1st gear

    niin ja turbottomassa ei ole ollenkaan takavakajaa. ratkaisua ongelmaan ei ole mullakaan tarjota
     
  8. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Lähetin jo audicille yv:n mutta foorumi heitti mut pihalle, joten olkoon.
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Otteessa on merkintä edellisen omistajan ajalta välyksestä, että kyllä se katsimies varmaan alkaa vakaajaa kaipaamaan, jos kokonaan jättää pois. Mutta osien metsästystä ja mahdollista pantojen muokkaamista varten sen voisi ottaa irti, niin pysyisi muuten auto ajossa.

    http://www.ebay.com/itm/Rear-Anti-Roll- ... 20da6e1e77

    VilleTre : Tätäkö meinasit, kun linkistä löytyi monenlaista tavaraa. Miten tuommoinen muuten asennetaan paikoilleen, kun ei ole halki mistään? Ei kovin tiukalta tunnu, jos pitäisi vetää tangon päästä lähtien. Tuo oli kyllä hyvä linkki, kiitos!

    Ei ole YV tullut perille.
     
  10. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Niin siis kirjoitin jotain sellaista, että mulla on yhdessä harrasteessa pari vakaajan puslaa kiinni korissa turhan panttina, sillä koko perä on muutettu aivan erilaiseksi¨. Ongelmana on, että peli on nyt talvisäilössä enkä pääse niitä irrottelemaan, mutta mikäli homma venyy ja se sun vakajaa on halkaisijaltaan sopiva niin saat ne kyllä keväällä ilmaiseksi.
    Cheers.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Töissä ollaan tehty sillai, että se alkuperäinen "panta" on niin pehmeä, että jos ei ole ihan hirveästi väljää, niin isoilla siirtoleukapihdeillä/putkitongeilla ollaan painettu se panta sen verran kasaan, että välys häipyy.... tekevät kuuleman mukaan jopa ihan volvollakin samallalailla jos välys ei ole kovin iso....

    Eli aika paljon helpompi/halvempi ratkaisu kuin uusi vakaaja/uusien kiinnikkeiden ja kumien soveltaminen....

    ps. myös lekaa olen joskus käyttäny jos on ollut kovinkin väljät... mutta tapauksesta riippuen tietysti :odroll:
     
  12. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En tekisi tuota. Laittaisin ennemmin suikaleen tai kaksi peltiä vanhan kumin ympärille.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Hyviä vinkkejä, kiitos!
    Ääntä se ei pidä, että kyseessä on puhtaasti katsimiehen miellyttäminen. Välystä on jonkin verran, mutta ei mitään mahdottomia. - Ehkä jotain millin luokkaa. Kun mittaan vakaajan paksuuden, niin voisin samalla tutkia, että saisiko tosiaan vain vanhaa kumia puristuksiin jollain konstilla.

    Joulukuussa on takaraja, mutta kiitos Käkriäinen tarjouksesta!
     
  14. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Juu tuo katsurin miellyttäminen on välillä vaikeaa. Mittaisin tuon akselin ja ehkäpä tilaisin nuo puslat,varmaan voisi hyvin rasvaten luistaa mestoilleen. Hätähommana menee joo tuo pannan väkivaltainen kohtelu. :)
     
  15. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Meneehän ne paikoilleen, kun halkaisee mattopuukolla, ei vaikuta käytettävyyteen mitenkään.
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Minäpä mittailen ja tutkin mahdollisuuden kiristää. Päivittelen tänne kun homma etenee. Kiitos kaikilla tähänastisista!
     
  17. audiq

    audiq Gearhead

    19mm on vakaajan paksuus. Aiemmin olleessa linkissä oli useampi vaihtoehto. Onkohan noissa laatueroja? Kuvien perusteella näytti olevan hieman eroavaisuuksia kumeissa. Itse en oikein hiffannut, että oliko noissa myyntipuheiden mukaan muuta eroa kuin hinta.
     
  18. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Ei kait juurikaan. Ota vaikka kallein! ;)
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Ne on täällä tänään! Siis jo perjantaina ja nyt ne on Volvon alla. Piti sahata halki, kun ei niitä saa pujotettua vakaajan päästäkään. Mutta onko tuo nyt iso synti, kun normaalisti kumit on halkaistu jo valmiiksi.
    Vähän kettumaisia ne pannat availla ja sulkea, mutta sain ne kumit sinne lopulta paikoilleen ja pannat painettua kiinni. Vinkkejä kasaamiseen en osaa antaa, kun oli sellaista rävellystä touhuni. Kutenkin useampia pihtejä käyttäen pannat kasaantuivat.
    Homma tuntuisi tulleen kuntoon, joten on loppulaulun ja kiitosten aika. Kiitokset osallistuneille!
     
  20. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Vähän siis turhaa, mutta C-koppasen -73 moparin etuvakaajan kumit laitoin omaan volvoon ja oli valmiit halkaistut, sekä oikeen mittaset...
     

Kerro tästä muillekin!