Volvon 340:n kardaani.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja (iso)Arska, 28.2.2005.

  1. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Tuntuu olevan aika heikko lenkki tuo kardaani tuossa kiikuttimessa. Eli onko kukaan hitsannut kardaania tönköksi siitä etupäästä (boorit sileenä siitä). Autossahan on erillisjousitettu perä joten kardaani ei pahemmin liiku muutenkaan edes-takaisin koskapa vaihdelaatikko ja perä on kiinni pohjassa. Mitä nyt koneen ja laatikon kumit vähän antaa myöten mutta onhan siellä takapäässä vielä liikkuma varaa vähän vaikka etupään liimaiskin kempillä tönköksi. Tuossa autossa on siis laatikko perässä. Niin ja jos jollain on ehjä kardaani nurkissa pyörimässä niin ostan mielelläni.
     
  2. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Apuuva!
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Eihän se putki ole kardaani vaan kytkinakseli. 8)

    En suosittelisi hitsaamaan sitä kiinni kuin siinä tapauksessa, että se liikkuu sen mitä liikkuu ja joutaa sitten paaliin. Purkaamoilla se akseliputki maksaa maltaita, kokonaisia kotteroita myidään aivan pilahintaan. Osta ennemmin katsastamaton kikotin Rellun koneella muutamalla satkulla. Volvolaisessa tekniikassa, ainakin uudemmissa tuo kytkinakseli on erilainen. Kannattaa vain tarkistaa ettei joku toinen ole jo tehnyt sitä hitsausvirhettä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ettei vaan ole revennyt kumi vulganoinnista irti, on vähän todennäköisempää kuin se boorin rikkoutuminen..
     
  5. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Joo tännään otin kardaanin pois niin boorit oli menny. Oisko löystyny se lukitus jutska siitä vaikka kyllä vasta kuukaus sitten kiristin sen. Ei nimittäin ollu kierrelukitteella laitettu. No nyt uutta kartsaa ehtimään ku ei sitä kehtaa hitsata jos vaikka joutuu kytkytintä yms raplaamaan.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    multapa päksähti se kartaani kahdesta kohtaan poikki, ettei ne gummit aina nöyrry.. ja tuli muuten lekalle töitä että sai muhkurat lattiasta oikastua ja vaihteen siirtotangon liikkumaan... :lol:
     
  7. aksu

    aksu 1st gear

    Tarkista moottorin kumityynyt et ne on ehjät,suurin syy noihin kardaanirikkoihin on kumien väsyminen.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Itse hitsailin se omastani joskus mutta ei se kovin kauaa kestänyt. Kannattaa suosiolla hankkia uusi/käytetty kardaani. Leikin noiden patenttien kanssa muutaman kuukauden mutta hermohan siinä meni kun aina sai hinata kyliltä talliin. Moottorin kumityynyt syövät noita kardaaneja ja katso kanssa perämurikan kumityynyt onko kunnossa. Mutta harvinaisen v-mäinen rakennelma tuo on.

    360-mallissa on se kytkinakseli perämurikalle asti :D
     

Kerro tästä muillekin!