Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sitähän tarkoitinkin, eli vaikka litratehot ovatkin vaatimattomia esim. moottoripyöriin verrattuna, on kuitenkin lopputulos se, mikä liikuttaa autoa, eli teho vs litrateho.

    Hantta
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itelläni oli -66 Monaco , joskus ollut 383 koneella, ja maahantuojan mainoksen mukaan huippunopeus 225, liekö kukaan uskaltanut edes koettaa?

    Hantta
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onhan noita jokunen mittailtu. Sieltä voi sit hienosti sanottuna "approksimoida"...:

    http://www.overdrive.eu/forum/viewtopic ... 2&t=229331
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pitääpä kaivaa teknarin edustusautotesti käsiin, jossain lehtilaatikossa tuo luuraa. Pitäisi olla aika vertailukelpoinen senajan 383 magnum.

    Hantta
     
  5. Make2

    Make2 3rd gear

    Miura P400S oli hieman tehokkaampi 370 hevosvoimalla. Huippuja sille luvattiin melkein 280 mutta oli aika haasteellinen ajaa kun keula keveni.

    Joku minua viisaampi varmaan osaa laskea tuon tehon vertailukelpoiseksi jos sillä nyt mitään väliä on kun kyse taisi olla camarosta vuonna 1970.
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Harmi, että kyseessä on juuri vuosi 1970, sillä Ferrari teki erityis maksuluokan asiakkaille isojen poikien koneita, eli viisi litraisia V12 koneita, joiden tehot huiteli vuonna 1964 400hp paikkeilla, kun tavallisesta kolmelitraisesta sai maksimissaan ulos 295hp jokapaiväiseen ajoon.

    http://www.supercars.net/cars/597.html
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Ja harmi kun niistä 12 pyttyisistä tuplanokkaisista koneistaan huolimatta Ferrari sai Lemansissa Fordilta turpaan niin pahasti, että ne muistaa sen vielä tänäpäivänä....
    Sorry OT :D
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    no.. Onneksi ne on voittanutkin muutaman kisan.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noilla Pörräreillä ajeli vaan harvat ökyrikkaat autoharrastajat tai kilpatiimit. Amerikkalaiset lähiöiden papat, mummot ja kotirouvat ajeli kauppa-asioille Buick GS:llä jossa oli 510 ft-lb vääntö ja hevosvoimat oli ilmoitettu korporaatiopolitiikkaan sopiviksi. Siis ihan tehtaan vakiomallilla ja joka oli ominaisuuksiltaan mukava perheauto, joskin vain kaksiovinen.
     
  10. Make2

    Make2 3rd gear

    Ferrareista en tiedä mutta kyllä se viimeinen eli 1969 GT-40 voitto meni ihan Porschen omaan piikkiin. Molemmat tehtaan 12 sylinteriset jäi matkalle samaan vikaan ja lopussa fordin kanssa taistelut 8 sylinterinen ajoi käytännöllisesti katsoen ilman jarruja.

    No niinhän se tietysti on että vain voitot lasketaan ja ne historiassa muistetaan. Tämä vain näin OT:nä.

    Vuonna 1970 jota tämäkin keskustelu koskee oli sitten 12 sylinterisien Porschen juhlaa. Kaikki GT-40 oli lienee viety jo museoon koska aika oli ajanut auttamatta sen ohitse.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos kisa-autoista puhutaan, niin eiköhän selvästi tehokkaimmat olleet NHRA:n kovimpien luokkien autoja.

    Katuautoissa taas Possun pikkukuutonen tuskin pärjäsi yhdellekään isolohkolle. Eikä ainakaan väännössä... :)
     
  12. Make2

    Make2 3rd gear

    Kyllä se vaan pikkukuutonen ajoi ko. vuonna Le Mansissa yleiskilpailun 6:ksi ja matkalle jäivät niin Chevyn iso kun pikkulohkot. Kilvanajo kun on näillä matkoilla paljon muutakin kun pelkkää raakaa voimaa ja nopeutta.

    Sorry jos hieman poikkesin aloittajan aiheesta. Lupaan parantaa tapani.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki.

    Tehokkain pikkukuutonen ei kuitenkaan ollut vuonna 1970. Ei kilpailuissa, ei vakioautoissa.

    Hyvinhän se liikahti silti. Ja Le Mansin saavukset ovat hienoja.

    Mutta ei niillä tehokkaimman titteliä saa.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Silloin kun niitä on erikoiskohdeltu kisoissa ja säännöt koskeneet kaikkia muita kuin Ferrareita.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eikä tuo vielä mitään. Ferrarikuskien on annettu ajaa kisoissa kovempaa kuin muut!
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Sekin vielä. :rotfl:
     
  17. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Vakuutus yhtiöt käski alentamaan ilmoitettavia tehoja HEMISTÄ!!!
     
  18. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Eikös se HEMI oo aina HEMI? Testattu vakio hemi -80 luvulla motortrend lehdessä antoi 527 vakiosarjoilla? siis vakio moottori?
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Onko kenelläkään laitta faktaa ruudulle, eli kuinka paljon sieltä Moparin/Fordin/GM:n takapyöriltä OIKEASTI tuli 1970 ulos?
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    Lehtien, joilla on intre$$i tehdä v8 harrastuksesta mahdollisimman kiehtova, testeihin ei välttämättä kannata luottaa. Toki 'muscle magazine' jos toinenkin näkee etunsa mukaiseksi tehdä sellaisia juttuja ja moottoritestejä, joita lukiessa harrastajalta valuu kuola suupielestä.
     

Kerro tästä muillekin!