Vuosaaren silta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Vesku, 13.9.2009.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tohon aikaan , 70-80lukujen vaihteessa oli vielä hämmästyttävän moni sekä katu, että kilpavehjes manuaalilootilla. noista Powerstroken mainitsemista esimerkiks toi Galaxie, Duster ja jopa Blazer. Toi Blazer oli vielä sellanen "täysavo" 350:llä ja manuaalilla, flemarilla olleen varaosakauppa Behr Oy:n auto. Punanen '70 340 Swingeri on käsittääkseni samalla ilmeisen hyvinvoivalla perheellä vieläkin, oli mamman kauppa-autona, pappa veteli muistaakseni Coronetilla tuolloin.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vipottaja: "pappa veteli muistaakseni Coronetilla tuolloin."

    ....Tummansinisellä Monacolla.

    Jep. Swingeri on tallella perheessä. Mä olen ilmoittautunut listan ykköspaikalle jo 20 vuotta sitten, jos joskus jostain kumman syystä laittavat sen myyntiin. Perhe osti sen uutena, eikä se ole koskaan joutunut hotroddauksen uhriksi. :odroll:
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    hmmm..., ensikäden tietoa kahdella edellisellä nimimerkillä...
    Lisään vielä, että tuolla Swingerillä heitettiin perheen jälkikasvua kouluun ainakin 72-73 kun katselin päälle kateudesta vihreänä. Pikakelaus 80-luvulle, ja kuskiksi oli vaihtunut tuo jälkikasvu! Hauska kuulla että se on vieläkin samalla porukalla.
     
  4. fmila

    fmila Gearhead


    Täytyy kai sit muistella Wanhoja kun ei näköjään muut "uskalla". Hommahan alkoi siellä 70-luvun puolen välin jälkeen. Kaks muinoista Stockki kuskia kävi oikein mittaamassa sen sillan pituuden, tais olla parikytä metriä yli vartin, en enää muista tarkemmin.

    No siihen aikaan oli kanta paikkana kaikilla Svenkka tai Kartano. Siellä sit illalla ajettiin tietysti kaikista kovimmat ajat ja kaikenlaisten sportti vehkeiden omistajat lupas "pestä" meidän jenkit mennen tullen. No ei muuta kun haastettiin kaveri sit huomenna puolen päivän jälkeen sillalle koittaan. Aikas moni niistä uskaltautui tulemaankin "bulevardi sporttiensa" kanssa kilpasille. Me tietty tuotiin sit kylän vikkelimmästä päästä, tossa edellä mainittuja punaisia Fordeja ja vihreitä Dustereita ja myös "vähän" hitaampia pelejä tyrkylle. Mut liian usein kävi vaan niin, ettei haluttu kaveria heti nolata. Pantiin Vuosaaren Tomppa Slant-Valiantin kanssa ekaks vastukseks ja niin siinä sit kävi et Vallu pesi vastustajat mennen tullen jopa niin, ettei vastustaja ees kehdannut tulla siltaa pitkin takas, vaan jatkoi matkaa Vuosaareen, vaikkei kait ollut tarkoituskaan :) :D

    No meille nauru maitto, eikä ko. kaveria vähään aikaan tontilla näkynyt, tais olla vähän :mad:

    Pääsinpä mäkin kerran yhtä ralliautoilijaa omalla Dart GT:llä kyykyttään. Piti kanssa olla kova peli, luokka voittoja ralleissa ja silleen. No se pyysi sen punaisen Galaxien kuskia kyytiin, et voi näyttää miten Viiu kulkee. No me lähdettiin perään katsoon parilla Autolla, et meneekö se ihan oikeesti kovaa. Kun sit silta aukeni edessä Viiu valtas vasemman kaistan ja mä jäin jumiin Dartilla sen perään. Kun kerran ohi piti päästä niin olihan siinä se "kolmas" kaista vapaana, eli yli keskiviivan vaan, kun vastaantulijoita oli vaan oikean puoleisella kaistalla. Mun piti olla viellä kaasun kanssa tarkkana, kun kytkin pyrki luistamaan kun oli viellä alkup. 9 1/4" tekele. Mut ei sitä tarvinnut 273:lla kauvaa vedättää kun sai palata omalle puolelle viivaa. Oli rallikuskilta kuulemma tullut ohituksesta komentina "oho" :oops:

    No matka jatkui siitä sit "Pauligin lenkille" , jossa sit nykyinen vauhtikaupan tirehtööri näytti Chevy Vanilla vähän rata-ajon mallia ja ohitti Vanilla ralliauton Uutelan mutkassa komeesti sisäpuolelta. Siinä kohtaa oli sit tullut kait se toinen oho :oops:

    On noi täälläkin aiemmin mainittujen "sinisen Transitin poikien" kommentit mielessä viellä hyvinki. -"Mitäs täällä on oikein jarruteltu" tokaisi Rissasen kuski, kun ekat burniksen jäljet sillan alkupäästä löysi :rotfl:
     
  5. Rotilas

    Rotilas Gearhead

    No nythän tän uskaltanee tänne laittaa kun topikki on oikea ja lehtijulkaisustakin on kohta 30 vuotta aikaa.Ylläpito poistanee jos parhaakseen näkee.
    Mutta tuostapa näkee niitä Vuosaaren sillan ohjuksia ja myös fmilan mainitsemia "jarrutusjälkiä" :p Taisipa fmila olla kuvauksissa paikallakin.
    Tänä vuonna muuten Svenkka täyttää 40v eli kaikki sinne muisteloimaan kun helsinkiin muodostettiin Hot Rod kulttuuria.Kuvan paikalla on muuten nyt helkatin iso Prisma,mutta luulen että ainaski itä-helsingin heebot on jo paikan muutenkin tunnistaneet.
    [​IMG]
     
  6. Jordan

    Jordan Gearhead

    Mallia meille nuoremmille :D
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Onhan siinä myöhemmin myös stripillä ajaneita miehiäkin kuvassa.
     
  8. Sikalintta

    Sikalintta 3rd gear

    Oih ku o hienoja punasia Voorteja! :oops: :odroll:
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nuo burnisjäljet oli muuten löydettävissä pitkälle 80 luvulle, oli sen verran huolella tehty. Tiehän on (oli) pieni hylätty pätkä vanhaa Porvoontietä.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ford Brothers! Toi on Vauhdin Maailman jutusta. Jutussa oli myös burniskuva. Toinen burnis avustajista oli kuukausi sitten Wantaan cruisingissa ja edelleen Camarollaan.
    Miten on Fmila, oliko silloin Riemu-Rissasen kuskina transitissa Leuka nahkahanskoineen? Ei ole yhtään juttua tullu vielä niistä. Hey se on eläkkeellä ja jutut vanhentuneet.
    Kuten VIPottaja sanoi niin suurin osa autoista oli manuaaleja. Myös noi molemmat kaksosten Fordit. Faikkuja oli muitakin. Esim 66-67 missä oli silloin Suomen leveimmät takarenkaat.
    Polara, Goucar. Cutlass, Barracuda.. Ja ne olivat 2D HT. Ja nopeita. Siinä oli meillä ihmettelemistä.
    Svenkassa sattui ja tapahtui. kun äijät oli siellä täyttämässä naamareita. Kerran sinne tuli joku kyrpiintynyt tyyppi ja kysyi onks se nopein täällä? Tomppa (ei W) katto ympärille ja sanoi ettei se ole vielä tullut, mutta toiseks nopein on tuolla. Äijä kaivo aseen ja rupes räiskii. Kehenkään ei osunut. Paitsi Lassen takkiin. Sillä oli sellainen siihen aikaan muodikas sininen toppatakki missä oli läpinäkyvä tasku hihassa missä se piti röökiaskia. Siitä oli yks skode mennyt läpi.
    Noi isot äijät sai olla suht rauhassa Rissaselta. Äijät lähti sillalta renkaat savuten ja menivät essolle. Transit kävi essolla ja äijät nauroi kahvia ryystäen. Rissaselle selvis että ne ei ollutkaan jarrutusjälkiä. Kerran se pysäytti meidät ja rupes huutaa saatanan rakkarit ootte olleet sillalla sudittelemassa! Se oli ilmeisesti käyny mittaamassa jälkien leveyksiä. Rupes kattoo meidän takarenkaita mitkä oli vielä silloin kapeat, vaikka perät pystyssä jo olikin. Leuka vieressä tapansa mukaan kiristeli nahkahanskojaan koska se pääsee.. ..ei nyt päässyt. Naama punasena Rissanen painutti meille hyvää matkaa.

    ___________________________________________

    SININEN 4speed DART. Ei SE, mutta se toinen
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Missä päin muuten ovat nuo molemmat autot tänä päivänä ja missä iskussa?
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ylempi Dartti oli alunperin Taven tekemä ja silloin 340 motilla, sittemmin siirty Sorakselle joka sillä päästeli kympin pintaan varttimaililla. soras myi sen johki itään missä se kai on vieläkin pikkulohkolla. Ollut sillloin tällöin myynnissäkin.
    Alemmasta sen kummemmin tiedä, mut olikohan '99 vuonna kun toi on osallistunut Virolaisen kuskin toimesta Speedest kisaan, et liekö sinne päätynyt vai ollut vain lainassa? Tais mennä matalia 13 aikoja. Oli samoihin aikoihin 3.kehällä tikkurilan nurkilla autoliikkeessä myynnissä.

    Joo, kyllä toi burnispaikka ja ne jäljet on mullekin tuttuja, fillarilla skidinä niitä ihmeteltiin. Mut ei ollu mun fillarista, siinä oli kanssa kapeemmat renkaat!
     
  13. nikke

    nikke Gearhead

  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Me burnattiin myös -70 luvun lopulla Monkey-Hondilla Puotilassa.

    Hieman öljyä tai muuta liukastetta asfaltille ja burnis päälle seisten jalkatappeja vasten. Vaikka kuinka burnas kakkos (vai oliko jopa kolmos) -vaihteella, niin ei valkoinen rengas-savu tahtonut millään nousta....

    Missähän se turkoosivaaleansininen Gougar mahtaa nykyisin olla? Se oli kovin hieno mielestäni. Ihan kuin tuo:

    http://www.automotivetraveler.com/index ... Itemid=166
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tummansininen Monaco on hyvässä tallessa.

    Koitin etsiä vanhoja kirjoituksia niin sillasta kuin Aron suoraltakin. En löytänyt. BRC-1 osallistui niin täällä kirjoituksiin kuin myös actioniin kun päästeltiin tuosta Dartista ohi matkalla Konalaan. Pitääks ne taas kirjoittaa uusiks?
    Swenkka 40v bileet on must! Siellä voidaan muistella Rimu-Rissasta ja Leukaa. Sellaisia juttuja mitä ei voi tänne kirjoittaa, mutta kirjoittakaa edes jotain hauskaa niistä te vanhat pierut.

    edit: BBC korjattu BRC-ykköseksi. Pahoittelen aikaan saamani pahennusta ja ne on nyt ne yv hoidettu ok.
     
  16. hagle

    hagle Gearhead

    Noista Vuosaaren sillan kapinoista, ja vissiin vähän muustakin itä-helsingin alueen autopöhinöistä löytyy kaitafilmidokumentointia.
    Kuulemma olisi tarkoitus konvertoida nykyaikaisempaan muotoon jossain vaiheessa.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead


    Olinhan mä tossa Patan tekemässä jutussa mukana. Muutenkin Pata vietti aikaa meidän kanssa myös idässä. Itsekkin olin itään hakeutunut jo paljon aiemmin, vaikken ole siellä koskaan asunutkaan. Siinä vaan kävi niin, kuin elämässä usein käy, yksi asia ja tuttavuus johti toiseen ja niin edespäin...

    Totta toikin mitä Vipottaja mainitsi, kaikki autot oli siihen aikaan manuaaleja, niin kuin mun Dartkin, ei noita automaatteja pidetty oikein nopeina siihen aikaan, Niiden "virittämisestä" ei ollut oikein tietoakaan, saati tubiineista. Ainoo nopee tais olla sittemmin Lassen (ex Tunkin) Dusteri 340:llä. Kun aikanaan Camaro tuli mulle, niin ekaks muutin senkin manuaaliksi ja koko kisa ajan se myös oli manuaalilla. Saas nähdä milloin teen sen takas manuaaliksi??

    En muistanut tota leukaa ees aluks lainkaan. Rusohuuli-Rissasen (jolla nimellä me vanhat pierut se tunnettiin) oli jo prätkä ja jopa mopo ajoilta tutumpi "ukko". Mutta veihän Leuka mun Dartista kerran kilvetkin. Oli tosi tyhmä juttu, mistä kaikki alkoi. Oisin voinut ajaa "vahingossa" sen ylikin, kun ääliö hyppäsi pimeessä puskasta tielle ihan tyhjin käsin paitahihasillaan (ilman hanskoja!), mut "itsesuojeluvaisto" pelasti meidät molemmat siinä tilanteessa, vaikka "ukko" olikin aikamoinen itsemurha kandidaatti siinä tilanteessa. Se ei oikein tykännyt kun moitti mun auton äänevaimentajien olevan epäkunnossa ja vastasin niiden kyllä olevan takakontissa. Oli ihan uudet pitkät Thrussit viellä tehtaan paketeissa ja putket loppu taka-akseliin, kun ei duunin korjaamoillassa kerralla pidemmälle ehtinyt. No siitä viisastelusta lähti sit kilvet. Muistaaksen en saanut sakkoja ja sain ajaa viellä kotiinkin 30 kmh nopeusrajoituksen kera, kun jarrupoljin meni muka liian syvälle?? No ei paljoo haitannut, sainpahan "pitkän leiman" kun kävin syksyllä auton katsastamassa ja vika numero oli "0" :p

    No tää meni taas vähän OT, mut liittynee noihin kahteen "sankariin" :argue: joita Rebel perään kuulutti

    Mut tänään ois tarkoitus ulkoiluttaa Camaroo taas Wantaalla. Pellen kuolemasta tulee tänään täyteen 32 vuotta ja Camaro on sit ollut mulla 31 vuotta. Cruisataan vaikka sen kunniaksi ja saa tulla jutteleen ketä tunnistaa, ei haittaa vaikkei ois koskaan ennen puhuttukkaan.

    Be there
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Fmila sä olet Millasnoore! Mitä sitä turhaan nöyristelemään täällä. Sä olet yks meidän legenda ja me pari sanaa vaihdettiin tasan kuukaus sitten Wanda cruisingissa, niin kuin aina kun me nähdään. Sut on helppo tunnistaa, olet jopa mua pitempi!
    Kysyn sulta luvan ennen kuin kirjoitan lisää, en susta tai Camarosta mikä suti vielä kolmosella kaasulla, vaan paikasta missä olit eli Vuoraaren navetta mikä nykyään Minna Äkkijyrkän hallussa? Siellä enimmäkseen prätkiä. Pari autoa ja esim sun sininen Camaro?
    Sieltä saatiin virikkeitä isoilta pojilta. Ei, ei näiltä V8 4speed äijiltä vaan kun mopoilla siellä navetalla käytiin niin Tepa ym tuli jonniilaiseks esikuviks. Silloin oli vielä kaks pyörää alla ja hyvä kun oli apupyörät saanut pois. Lettu oli kiinteä kroppainen muija millä valkoisessa tiukassa nahkahaalarissa luli selässä jos et pysy perässä, niin aja ohi. Tepa ja Lettu oli ennen sillan aktiivista aikaa joutunut skabailee mitä siihen aikaan sanottiin saabisteiksi kanssa. Nykyään ne on audimiehiä.
    Ennen nillä oli saabit ja sitten bemari. Joskus vanha jenkki niiltä ajanut ovet ja nyt ollaan niin äijää kun alla on TDi.
    Powerstroke! Sä olet varmaan seurannut kotimaan uutisointia miten täällä on nuorisokaahaajien kuolemat lisääntyneet? Ei hyvä. Mutta meillä ei sen kanssa mitään tekemistä. Ajettiin kovaa eikä muita vaarannettu. Ei jurrissa pikkureillä puuhun.
    Minä sain esikuvani jo äidinmaidosta ja kun ajeltiin faijan kanssa. Välillä kovaakin, ja se kicks!
    Nyt mä heitän tosi tyhmän mutta mun mielestä nää vanhat jutut on siistiä ja harmitonta. Vaikka silloin kumi paloi ja saastutettiin ympäristöä.
    Meidän genre mielestäni aina ok ja sillä ei mitään tekemistä nuorison lisääntyneisiin liikennekuolemiin.
    Ei tolla 30v sitten VM jutulla eikä vanhoilla V8 jutuilla.
    Entä nää GTi ja muut tuuning lehdet? Nehän suorastaan yllyttää moiseen?
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Muistaako joku metallinsinistä 67-69 Barracudaa? Muuttui mustaksi joskus 70-80 luvun vaihteessa, jonka jälkeen en sitä ole nähnyt.

    Tiedän kyllä kenen auto se oli, mutta onkohan se auto vielä jossain tallessa
    Olisko ollut ihan 340 -koneella?

    http://static.howstuffworks.com/gif/196 ... cuda-2.jpg
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En missään tapauksessa jeesustele saatikka arvostele mitään sillan kisoja tms vanhoja juttuja. Maailma oli eri siihen aikaan. Faijan kyydissä mentiin ilman turvavöitä maantiellä missä ei ollut nopeusrajoitusta. Niitä alkoi kyllä tulemaan aika äkkiä. Mitään lasten turvaistuimia ei kukaan osannut kuvitellakaan. Liikennettä oli nykyseen verrattuna siellä Sillallakin mitätön määrä. Fillaroidessa jos olis ollut kypärä päässä niin jengi olisi luullut että sä tarttet hoitoa. Jne jne. Sitäpaitsi ratoja ja järjestettyjä kilpailuja ei edes ollut, käytännössä.
    Mun kommenttini koski tuota julkisesti netissä esitettyä haastetta lähteä tänä päivänä ajamaan kilpaa kadulla. Pientä harkintaa peliin ettei käy hassusti, parempi mennä vaikka sienestämään sitten.
     

Kerro tästä muillekin!