Wallius Hakas Mig, konkka tipahti?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja AteV8, 1.8.2010.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    On pitänyt jo pidemmän aikaa alkaa tutkimaan et mikä meidän wallius lke 168 romua vaivaa, ja vihdoin saatiin aikaseks sentäs yrittää.
    Nyt kävi vaan niin, että kun avattiin Migin kylki pelti, niin ensimmäisenä kaverilla oli kourassa keltainen n. 5*2*1,5cm keltainen palikka, jonka molemmista päistä lähtee johtimen pätkät jotka on selkeästi irronnut tinauksista, ehkä tärinän vuoksi. Merkinnöistä päätellen vois olla 1 mikrofaradin kondensaattori.
    Olisko kellään mitään aivastusta et mistä tää olis tippunut?
    Tai olisko kellään mahdollisuutta laittaa kuvaa moisen kapistuksen sisuksista, et vois edes suurinpiirtein hahmottaa edes jotain suuntaa..?

    EDIT: Niin siis tällä kaverilla ei ollut mikään mahdoton krapula, vaan tallin lattia on epätasainen, joten vehkeet tärisee kun niitä kiskoo perässä. :)
     
  2. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Piti käydä tallissa aukaseen migin kylki kesken surffauksen...

    Tällänenkö?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tod näk häiriönpoistokonkka (Ei tärkeä)

    Toi tasurin välissä oleva konkka on juurikin häiriönpoistoa varten.

    Tai sitten se on jonkun sähköpiuhan ja rungon välistä, ei sekään mitenkään oleellisen tärkeä. Ilman ko konkkaa antaa sähköverkkoon ja ympärilleen vähän enemmän häiriötä, ketään ei varmaan häiritte jos tallissa hitsatessa ei telkkari satu kunnolla näkymään :rotfl:
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No jumankekka, just toi palikka, kiitoksia. :rotfl:
    Ja sähkömiestä syyttelivät kun tallin remontin jälkeen alkoi telkkari häiriintymään. :D

    Tulihan tässä sellanenkin aatos että entäpä jos huono hitsattavuus johtuikin suuttimesta? Näytti olevan 0,8mm suutin kulahtanut 1mm suuttimeksi. :eek:
    Eikös tuo oo melkein kun olis hitsatessa vapaan langan pituus noin kilometrin..?
    Ei aina muista näitä harrastevehkeitä huoltaa. :oops:
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Valliuksessa valitettavan usein tasurista palaa muutama diodi. Eikä saa varmuudella mitattua muuten, kun juottamalla ne messinkilevyt irti, mitata yksitellen ja kasata uudestaan juottamalla.
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No joo, menihän tuosta 7 diodia uusiks. :eek:
    Ihme että pystyi edes vähän hitsaamaan. :eek:
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Joops, noi valliuksen diodit on sanalla sanoen paskoja.

    Ja jos et vaihtanu kerralla kaikkia, niin oo valmis vaihtaan hetken kuluttua loputkin.
     
  8. Gutless

    Gutless Gearhead

    mistä huomaa että diodeja palaa koneesta? Onko koneen sisällä useampikin tasurisilta? 8 diodia tekisi 2 siltaa? Meinaan vaan että tartteeko noita Walliuksen 270amp koneestakin vaihtaa, ihan vaan varoiksi :)
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    No jos on tohon tyyliin oleva tasuri, tollanen mihin ne vaan puristetaan paikoilleen ja juotettu tollaset messinkilevyt siihen tasureihin, niin samoja paskoja diodeja ovat. Huomaat kyllä jos oot paljon hitsannu kun kaikki ei oo kohallaan. ei saa konetta säätöihin vaikka miten yrittäs, palaa epätasasesta ja puhti on pois.

    Ja jos niitä palaa, niin suosittelen vaihtamaan koko kierroksen, ei tarvi taas muutamaan vuoteen leikkiä niitten kans.

    Tai sitten ainakin että tyyliin vaihtaa koko miinuspuolen, tai pluspuolen. Jos kummastakin kiviä rikki niin kaikki vaihtoon vaan.

    Ja jos epäilee, että diodeja paskana, niin yleismittari tasajännitealueella virtasuuttimen ja maapiuhan väliin kun kone on säädetty täysille, kattoo millanen jännite tulee ja vertaa koneen perseessä olevaan Uo lukuun. Jos on alle niin tod näk kivi tai kaks paskana.
     
  10. stoneland alley

    stoneland alley Gearhead

    lainataan topikkia kun tuntuu olevan tietäjiä...

    laite on esab lka 240 noin 10 vuotta vanha.

    Kylmänä toimii moitteetta, jonkin aikaa kun hitsaa tulee lankaan jatkuvasti pieni jännite, haittaa hieman peltitöissä kun sovittelee palasia kohilleen.
    Kun hitsauksen lopettaa ja laittaa virrat pois päältä kuuluu jonkin ajan päästä koneesta naksaus. Onko mahdollisesti joku konkka vika???
     
  11. Gutless

    Gutless Gearhead

    saako tuommoista walliusta sytytysominaisuuksiltaan Esabin veroikseksi. Eli jos alat hitsaamaan "kylmällä" langalla (0.8mm) niin todennäköisesti tökkää ja papattaa. Mutta kun ekana on räkinyt sivuun ja langan päässä on hehku -> onnistuu sytytyskin paremmin. Jaksottamisella peltisaumoissa ei ongelmaa kun lanka ei ehdi jäähtyä, mutta hankaloittaa heftailua. Sanotaanko näin, että kyllä virtapuoli on esabilla paras, langansyöttö taasen Kempillä. Oma Walliuskin on varustettu Kempin MT-sarjan kahvalla, sopii parhaiten hanskaan. Hitto kun lopettivat valmistuksen.
     
  12. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ite oon huomannut tuota sytytys ongelmaa kempeissäkin, mut esabeista en kyllä muista... Jännä juttu. En oo aikasemmin tullut sen enempiä edes ajatelleeksi. :eek:
    Mutta mahtaisko kuitenkin riippua aika paljon koneen säädöistäkin?
     
  13. Gutless

    Gutless Gearhead

    Juu Kempomat 2500:llä oon huomannu myös samaa. Esab osaa ikääkuin antaa starttiin hiukan enempi ruutia vai mikä siinä on tehty eri tavalla. Tarttis kyllä joskus perehtyä tuohon säätämiseenkin enemmän. Tuppaa olen vähän silleen että virrat vitosella ja lanka (0.8mm) n. kolmosella (wallius 272).
     

Kerro tästä muillekin!