WEBASTO ( Eberi ) temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja soyysi, 11.12.2005.

  1. soyysi

    soyysi 1st gear

    Moi!

    Tarkemmin laite on eberi vuosimallia -00, kiinni Transitissa. Vaihdoin siihen viimevuonna uuden puhaltimen moottorin kun vanha piti niin pirunmuista jurinaa ja välillä lakkasi pyörimästä kokonaan tähän asti pelannut hyvin. Nyt siinä on sellainen vika, että kun sen laittaa päälle niin se yrittää lähteä käynttiin pumppu alkaa naksuttamaan ja puhallin menee
    päälle ja alkaa tulla pientä savua, mutta tämän vaiheen jälkeen laite sammuu ja yrittää hetken päästä uudelleen taas sama juttu. Yrityksen kesto kerralla n. 3 min.

    Onko ollut moista vikaa muilla ??

    T.Ykä
     
  2. Hccine

    Hccine 1st gear

    Toi vian kuvaus vähän vihjais, että eberistä on todennäköisesti menny poltinsukka ja/tai hehku. (Yrittää lähteä päälle, mutta tulee vaan savua ja sitten sammuttaa ittensä.)
    Niiden vaihto ei pitäis olla paha juttu (ainakaan ei henkilömalleissa oo, kunhan siihen eberin lähelle ensin pääsee). Ja kannattaa ne kummatkin vaihtaa samalla kertaa, niin ei tule turhaan räpellettyä sitä monesti auki.
     
  3. bwheel

    bwheel 1st gear

    Ja polttoainepumppu on voinut muuttua tehottomaksi. Itse vaihdoin turhaan korjaussarjan eberiin.
     
  4. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Onko sulla sitä moduulikelloa josta näkis virhekoodin?

    Jos se savuttaa muttei käynnisty niin hehku tuskin on mennyt. Jos hehku tirsahtaa niin ei taida paljoa edes yritellä.

    Bensa-Eberistä en mitään Webasto tyylisiä "sukkia" tai verkkoja löytänyt eli mitä tarkoittanee tuo aikaisempi viesti.... Liekö diesel -malli sitten niiltä osin erilainen.

    Jos ei ole vikakoodia tiedossa niin ensin tulee mieleen polttoaineen tai ilmansaanti ongelmat...
     
  5. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ei tule tarpeellista määrää polttoainetta,,tarkasta tuleeko putkessa ilmakuplia (näkyy putken läpi jos on alkuperäinen nylonputki)
    jos tulee tarkasta liittimet imupuolelta.
     
  6. soyysi

    soyysi 1st gear

    Millä tavalla modulikellosta pystyy ottamaan vikakoodit eli mulla on ajastinkello cabiinissa.

    Itse tuota polttoaine puolta olen hieman miettinyt koska alkuun sieltä kuuluu ne normaali pumpun naksutus mutta kun eberi yrittää käyntiin niin silloin pumppu ei enää naksuta ollenkaan.

    Diesel mallissa muistini mukaan on sukka siinä palokammion lähellä.

    T.Ykä
     
  7. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    modulikellon näyttöön tulee automaattisesti vikakoodi jos lämmitin ei toimi,,edellytyksenä että kelloon on kytketty se sininen johto joka tulee lämmittimen ohjain yksiköltä (diak) vikatilaan pääset kun painat lämmittimen päälle,,sen jälkeen ekaa nappia vasemmalta, samalla kun pidät sitä pohjassa painat myös seuraavaa,, näyttöön tulee teksti AF--, tuon AF (aktuell fehler) tekstin jälkeen tulee 00 tai aktiivinen vika (tuo 00 tarkoittaa tietysti ettei aktiivista vikaa ole) vika koodi on kaksinumeroinen, vikatilassa voit nuolinäppäimillä selata aikaisempia vikoja , muistiin tallentuu 5kpl viimeisiä vikoja, vikatilasta pääset pois sammuttamalla lämmitimen,,,nämä toiminnot on siis vain modulikellossa, ei kummassakaan minikellossa
     
  8. newport73

    newport73 1st gear

    nii ja kellon pitää olla ns.viikkokello että suapi vikarit näkyyn...eihän se lämmitin siis jos huomaa ettei liekki syty,niin silloinhan se lopettaa p-aineen pumppaamisen jottei laite hukkuisi....joskus tuota samanlaista vikaa voi myös teettää pakoputken/imuputken tukkoisuus tai jäätyminen
     
  9. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    No mulla kyllä websu,mutta vaikuttais pumppu vialta,voihan se olla muutakin.
     
  10. Petri K

    Petri K 1st gear

    Halvin taitaa olla kokeilla uudella hehkutulpalla ensin. Ei kovin kallis ja jos ei hajalla nyt, niin joskus menee kuitenkin.
     
  11. bwheel

    bwheel 1st gear

    Sen polttoainepumpun ei kuulu naksua ainakaan dieselissä, mulla oli se vika, että lämpimässä hallissa pumppu toimi hyvin, mutta ulkona pakkasella alkoi naksumaan , eikä jaksanut pumpata riittävästi kylmää dieseliä. Auto pariksi tunniksi lämpimään hallin, ja sitten kuuntelemaan ja kokeilemaan.
     
  12. kapa

    kapa 3rd gear

    ilmeisesti siis diesel mallista kyse

    edellisessä autossani omassa oli vastaava vika ja ostin uuden hehkutulpan missä vika ei kuitenkaan ollut vaan hehkutulpan reikä mikä menee palotilaan on onnettoman pieni ja jos lämmitintä käyttää pieniä aikoja niin se karstoittaa reijän umpeen. eli tulppa pois, mittaa vastusmittarilla onko ehjä ja putsaa rautalangalla tulpan reikä puhtaaksi.

    eberihuolloissa on testeri jolla pystyy tarkistamaan vikakoodin joissa ei ole asennettu viikkokelloa. (hydronic) ei vanhempiin malleihin

    polttoainepumpun kuuluu naksuttaa.
     
  13. bwheel

    bwheel 1st gear

    En ala väittelemään, mutta vm -98 eberissä vanha pumppu naksu, uusi ei. Jos naksuu, niin hyvin hiljaa. Ääni on sama kylmässä ja lämpimässä.
     
  14. newport73

    newport73 1st gear

    pumppu naksuttaa kovemmin jos no ilmaa paljon...bensa vehkeistä en tiedä,mutta kiisuissa aina vähän naksuttaa jos puhutaan webaston thermo top z,c ja v malleista eberin b/d5ws ja hydronicsta
     
  15. Karl Weber

    Karl Weber 1st gear

    Eberi ei toimi

    Pari vinkkiä, esim. DW 5 ja 7,
    - jos lähtee käyntiin, sammuu n. 90 sek kuluttua, yrittää uudelleen, sama juttu, sitten tilttaa, vika lienee liekinvahdissa, putsaa silmä tai vaihda
    - jos yrittää takerrelleen, pa saanti heikkoa ja pätkittäistä, esim. kesä nafta tai putki imee ilmaa matkalta.
    Terveisin, Kari.
     
  16. kapa

    kapa 3rd gear

    no juu ehkä "naksuminen" on ehkä hiukan voimakkaasti ilmastu....
    sanotaan että tykyttää :odroll:

    helpoin tie on tosiaan käyttää testerissä jos on hydronic, ei tartte arvailla.

    olen käyttänyt testerissä ja ostanut osat samalla reissulla ni ei oo velotettu koodien luvusta (näkyvällä paikalla konehuoneessa)
     
  17. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Tuli vaan mieleen että kuinka pitkät putket voi eberiin laittaa, eli jos lämmitin on melko kaukana auton alla ja tulee 3metriä putkea yhteen suuntaa eli 6metriä yhteensä. ni jaksaako eberin oma vesipumppu kierrättää vettä vai pitääkö välille laittaa toinen pumppu?

    Laitehan on se n5kw:n perusmalli, en muista tarkkaa mallia.
     
  18. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    kyllä se pitkiäkin letkuja sietää,mutta asennuspaikka pitää valita siten että vesi valuu itsekseen lämmittimen vesipumpulle kaikissa tilanteissa, jos letkuun (imuletkuun) pääsee ilmaa vesi ei lähde kiertämään,
     
  19. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    juu, kyllä lämmitin on niinku alempana mitä moottori tai ainikin osittain ni pitäis kyllä valua sinne pumpulle se vesi.
    Kiitokset näistäkin tiedoista..
     

Kerro tästä muillekin!