Webasto tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Erppa, 19.10.2009.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Saaks kysyä hydronicciin liittyvänä?
    Diesel malli kyseessä.Viimekesänä vaihdoin siihen paloilmapuhaltimen kun ei käynnistynyt.Nyt teki taas tenän niin vaihdoin uuden polttokammion/höyrystimen mikä se ny virallisesti onkaan ja uuden keraamisen hehkutulpan.uusilla tiivisteilläkin se tuli kasattua ja se kyllä toimii.Mutku se kitkuaa käryä käydessään.Pakoputkikin on uusittu viimevuonna vaimentajineen.
    On vähä ideat loppu.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Olisko siellä vaan palamatonta dieseliä putkistossa? Yleensä tollasen täysrempan jälkeen hydronicit savuttaa ekalla käynnistyksellä jonkin aikaa kunnes kaikki palamaton tavara on hävinnyt savuna ilmaan.

    Jos polttoainepumpun imusihti on osittain tukossa voi sekin tietysti vaikuttaa palotapahtumaan.

    Mä pystyn koekäyttämään lähes kaikki jälkiasennus-hydronicit koepenkissä ja osan alkuperäisasenteisista (CAN-väylälaitteita en).

    Uusitko siis hehkutulpan sihdin tiivisteineen vai koko paloputken? Paloputkea ei pitäisi joutua vaihtamaan koskaan, huolellinen puhdistus riittää.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Tulpan ja paloputken vaihdoin.Sihtiä en.Ei siellä enää vanhoja jämiä luulis olevan kun on käytetty varmaan useampi tunti rempan jälkeen.
    Mulle vähä vieraita laitteita.Webastoihin mulla onkin testeri ja koulutuskin käytynä ja siitä syystä epäilin tota paloputkea kun webastoissahan se kuluu tai siis villat palaa loppuun ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.
    Kun sen sammuttaa täydeltä teholta niin tulee tuuletuspuhalluksessa valkoista savua aika paljon.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Webastoissa on tosiaan toi huono juttu että koko paloputken (pesän, polttimen jne) joutuu vaihtamaan joidenkin satojen käyttötuntien jälkeen, putsaus auttaa vaan jonkin aikaa.

    Eberissä (niissä malleissa joissa on sihti tai polttoaineen hajoitinverkko oikeestaan) hehkutulpan ympärillä karstasta tukkeutunut sihti aiheuttaa tota hajua ja savuttamista, mut pelkkä sen vaihto ei kannata vaan perushuollon yhteydessä tosiaan lämmitin osiksi, polttimen tiivistesarja, sihti (jos on), jäähdytysnesteen lämpötunnistinparin o-renkaat ja vesilähtöjen o-renkaat uusiksi ja paloputken huolellinen puhdistus (ollaan pahimmat puhallettu lasikuulalla liekkikanavista rasvanpoiston jälkeen) niin se toimii taas useamman vuoden.

    Molemmat on ihan ok lämmittimiä, tykkään Eberistä itse enemmän koska sille voi tehdä perushuollon ilman että se tarkoittaa polttimen vaihtoa ja uudemmissa on "ikuiset" keraamiset hehkut joita ei mene oikeestaan koskaan. Toisaalta Eberissä on valitettavasti ollut enemmän ohjainlaitevikoja, ja paloilmapuhallinkaan ei tunnu kestävän niin kuin Webastossa. Mut kaiken näköisia vikoja on tullut nähtyä molempien putiikkien lämppäreistä. Näistä voisi kirjoitella pitkänkin raamatun mutta taidan ottaa pari liimaa tässä vaiheessa iltaa.

    Eberi kannattais ottaa osiksi 3-4 vuoden välein ja tehdä perushuolto, Webaston käyttäisin 2-3 vuoden välein osina ja putsaisin polttimen niiden kalliin hinnan takia.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla olis noita thermotop c:n palopesiä irrallaan pari kappaletta ja purinkin toisen niitä osiksi hitsaukset avaamalla.
    Noissahan kuluu se höyrystinhuopa pois ja siksi niitä sitten vaihdetaan uusiin.
    Jos jostakin olis saatavissa tuollaista huopamateriaalia, niin kunnostaminen olis aika simppeli homma.
    Patapata/teräsvilla on liian hienojakoista korvikkeksi.
    Saiskohan vanhemmista/toisenmerkkisistä sovellettua korvaavaa osaa tilalle ja sitten juottamalla taas palopesä kasaan.

    Diesel-lisälämmitintehtävässä palopesän kestävyyden kannalta oleellisinta on estää liian lyhytaikainen käyttö, kuten edellisessä käyttiksessäni, jossa puuttui katkaisija. Sen sai toki helposti lisättyä vetämällä lämmittimen sulakkeelta pihat erillisen katkaisijan ja lisäsulakkeen kera auton kojeludan alle.

    Muutenkin tuossa sijoittelussa on monesti itsetuhomekanismi, kun se tällätään sinne sisälokasuoja sisään ja kosteat ja suolaiset olosuhteet paskoo laitteesta sähköliittimet ja ohjauspiirilevyn. Sieltä suolasavipaakusta kun laitetta kaivaa esim. huollon takia, niin melkoisella varmuudella napsuu kiinnitys- ja kasausruuvit poikki ja telineet sekä pakoputki murenee käsiin. Kotelosuoja-aineella koetin omissani tuota happanemista hidastaa.
     
  6. travola

    travola 1st gear

    Morjens,

    Mulla on '05 2.5TDI transporteri jossa webasto tehtaalta ilman mitään kelloja. Ilmastointi on mallia manuaalinen. Sain Webasto telestart T100HTM paketin ja tuo pitäisi räpeltää kiinni. Riittääkö tuohon pelkkien piuhojen vetäminen sopiviin paikkoihin ?
    Polskit tekee jotain valmiita kaapeleitakin hommaan. (http://www.carsystems.pl/webasto-y-cabl ... id522.html)

    /Jyrki
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vaatii johtosarjan millä saa lisäkäyttölaitteen.
     
  8. niclas

    niclas Gearhead

    Tarvitset muistaakseni lisäsarjan VAG# T7H 054 205, Webasto# KW 813205 ja tuohon sitten joko kellolaite taikka kaukosäädin T91 tai T100.
     
  9. Jupe

    Jupe Gearhead

    Re:

    Lainataanpa vanhaa kirjoitusta sillä itsellä tismalleen sama ongelma tismalleen samanlaisen härvelin kanssa. Ainoana erona se että lämmittimenä eberi.

    Aluksi kun auton lämmitti eberillä kuumaksi, tuli vikakoodit P0116 ja P2610 ja jos auton käynnisti eberin käydessä, syttyi ABS häiriön merkkivalo. P2610 jäi pois tuon KAHA:n purkin asennuksella ja ABS korjaantui lisäämällä diodi siihen auton omaan johtoon, jota kautta tulee sähkön syöttö ilmastoinnin säädöille. Toisin sanoen, samalla kun eberi käynnisti lämppärin puhaltimen, se syötti virtaa myös älypurkeille "vastavirtaan" ja sotki juuri tuon ABS:n toiminnan.

    Mutta nyt vieläkin kun eberillä täräyttää koneen lämpöiseksi ja lähtee liikkeelle, lämmöt nousevat tasaisesti kunnes termari aukeaa ja ne tulevat (mittariston mukaan) alas kuin lehmän häntä flektien huutaessa samalla täysillä. Mittaristo näyttää asteikolla yhden neljäsosan lukemia ja flektit huutaa, ulkona -20C, ei taida toimia ihan oikein??
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Syy tohon ekaan vikakoodiin on se, että chrysler on ohjelmoinut sammutetun järjestelmän (moottorinohjainlaitteen) jäähdytysnesteen lämpötila-anturin ja imuilman lämpötila-anturin mittauksen useita tunteja viimeisen virrankatkaisun jälkeen (8 tuntia? en muista just nyt tarkalleen), ja jos lisälämmitintä käytetään tällä välillä ja sytytysvirran päällekytkentä tapahtuu jälkeen lämmittimen käytön, ennen mittausta ja ennen sytytysvirran kytkentää, tallentuu vikakoodi epäloogisesta lämpötilatiedosta. Maahantuojan (Kaha) myymä lisäsarja sisältää releen joka pitää sytytysvirran päällä moottorinohjaukselle muutamia kymmeniä sekunteja lämmittimen sisäpuhaltimen ohjaamana jotta ohjainlaite tunnistaa sytytysvirran kytkennän eikä tallenna vikakoodia.

    Kannattanee tarkistaa lisälämmittimen vedenkierto, onko oikein asennettu. Lisäksi kannattaa tarkistaa, voitko saada ohjainlaitepäivityksen autoosi jolla korjataan ko. ongelmia.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    T5 Transportereiden tehdasasennettuihin, ajonaikaisiin lämmittimiin tarvitaan tosiaan kytkentä Webaston pääliittimen napaan 1 joka syöttää 12V käyttölaitteelta jotta lämmitin käynnistyy. Telestart T100HTM on turha ostos tälläiseen autoon, koska osa T100HTM:n hienouksista ei ole käytettävissä tässä tapauksessa (Ei W-bus datasiirtoa, ei vikakooditulostusta jne). KW813205 on pelkkä johtosarja jossa johtosarja Webastolle tuon +12V käynnistyssignaalin syöttämiseksi sekä sulake-, ja relerasia manuaalisen lämmityslaitteen sisäpuhaltimen käyttämiseksi, ja Webaston liitinjohto käyttölaitteelle). 813205+1314635 Telestart tai 1301122a 1533-ajastinkello on rahallisesti järkevin. Lisäksi auton alkuperäinen sähkökäyttöinen Webaston jälkilämpöpumppu muutetaan Webaston kiertovesipumpuksi pysäköintilämmitykseen.
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Itse olen todennut, että kotinikkarille Ardic on soveltuvin. Se on hyvin suunniteltu ja yksinkertainen ja toimii pelkästään releillä ja elektronisilla ajastimilla. Ei vikakoodeja koska prosessoriyksikköä ei ole. Volvoissa näitä käytettiin aikoinaan ja varaosiakin saa vielä kun vaan vähän etsii. Eberspächer osti Ardicin jo kauan sitten.

    Mulla on noita pari kpl joista toinen on varalla käytössä olevalle diesel-autossa. Lämmitysteho 6kW. On myös bensa-malleja. Usein näitä on käytetty veneissä myös. Käytössä oleva on toiminut hyvin ja luotettavasti, 4 vuoden omistuksen aikana olen vaihtanut yhden lämpötunnistimen (alkuperäinen n. 15 vuotta vanha) ja putsannut yhden kerran hehkutulpan. Moni pelkää noita joten joitain vuosia takaperin niitä sai yleensä ostettua 50 eurolla toimivina. Niitä pidettiin yleisesti ottaen huonoina, mutta itse olen tykännyt. Oon varmaan yksi hyvin harvoista.

    Viimeisimmissä malleissa oli prosessoriohjausta, mutta puhun tässä vanhemmasta mallista, peräisin noin 90-luvun lopusta.

    Tossa toimintaperiaate:
    http://personal.inet.fi/koti/major/volv ... _2002-.jpg
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jatketaas tähän


    Eli mersun webasto ja todettu et se "huopa" siellä tuli pöntössä on loppu
    Tulppa hehkuu kauniisti, mutta lämmintä ei tule



    Joten mistä sitä huopaa irrallisena tai mikä materiaali siellä kestäis vaikka yhen talven kerrallaan, kun orginaalikaan ei kuulemma 200 tuntia pidempään kestä taxi;ssa ja maksaa pari sataa, niin on hieman liian kallista.
     
  14. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

Kerro tästä muillekin!