Webaston kytkeminen vaniin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja metriläinen, 15.12.2005.

  1. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Eli vesiletkujen kytkentä. Auto on -90 van 6.2d. Tällä hetkellä lämppäristä paluuletku menee suoraan syyläriin. Jos kytken webaston moottorin ja lämppärin väliin (lämmin vesi ensin lämppäriin), niin sen jälkeenhän webasto lämmittää syyläriä ennen moottoria.
    Tossa oli toisaalla puhetta vesipumpussa olevasta "tulpasta" johon voisi kytkeä tuon lämppäriltä tulevan paluun (oikeaoppisesti??).
    Mut mitä mä täs ihmettelemään, kylhän täälläkin varmaan on vanin omistajia joilta tuo polttoainelämmitin löytyy. Miten teillä on letkut kytketty?
     
  2. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    kyllä se lämmin vesi syyläristä hakeutuu alavesiletkun kautta koneeseen ,,(alavesiletkun juureenhan paluuletku yleensä muissa autoissa meneekin) ongelmia tulee silloin jos termari vuotaa silloin lämpiää koko jäähdytin, olen kytkenyt 6kpl lämmittimiä vaneihin ilman mitään muutoksia, webastohan tietysti liitetään siihen kennolle menevään letkuun (niinkuin kirjoititkin)
     
  3. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Kiitos! Tarttee kytkeä se sitten vaan rohkeesti siihen ilman letkumuutoksia.
     
  4. SM

    SM 1st gear

    Joulukuussa '99 asennettiin '90 6.2D pikkariin eberi lämppärin letkujen väliin. Alunperinhän lämppärille menevä letku on kytketty termostaattikotelon sisältävän putkiston vänkärinpuolen kannesta tulevaan haaraan ja lämppäriltä tuleva letku menee syylärille. Kuten näköjään vanissakin.

    Ihmeteltiin sitten kun Eberi kävi vain vähän aikaa, eli moottori muka lämpeni nopeasti ja moottori käynnistyi kuitenkin kuin ei olisi juuri lämmitetty käyden karkeasti. Syyksi pääteltiin, että vesikierto ei lämmittä koko moottoria vaan vain moottorin etuosan. Tämä siksi koska lämppäriltä tuleva vesi siis menee syyläriin, sieltä alavesiletkun kautta pumpulle ja termarin ohikiertoreiän kautta lämppärille menevään letkuun. Eli vesi ei käykään lohkossa ja kansissa todennäköisesti ollenkaan ja ei siten lämmitä oikeasti moottoria.

    Ratkaisuna tähän siirrettiin lämppärille ja siten Eberille menevä letku sylinterinkansien moottorin takaosassa oleviin nestereikiin. Tällä järjestelyllä moottori tuntui lämpiävän kauttaaltaan ja Eberikin teki töitä ihan kunnolla eikä hiipunut heti kohta käynnistyksestä. On ollut käytössä siitä lähtien. Nythän neste menee syyläriin, sieltä alavesiletkun kautta pumpulle, josta jakautuu ohikiertoreiän (kansiin) ja lohkon reittien kesken. Ainakin teoriassa.

    Miten se noissa asentamissasi toimii p.levonen?
     
  5. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ei niistä valituksia kuulunut,,paitsi yhdestä jossa termari ei mennyt kiinni,,se ei lämmennyt ajossakaan ja eberiä käytettäessä lämpeni koko syyläri,,
     
  6. SM

    SM 1st gear

    Hyvä että pelaavat.
     

Kerro tästä muillekin!