Wolfracet auton alle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja RoadyRunner, 17.5.2007.

  1. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Eli itellä olis tallissa vanteet mutta pientä tarkennusta vielä tuosta auton allelaitosta eli vanteet on kahdelle jaolle suunniteltu ja soikeat pultinreijät, eli vanteet siis tarvitsevat holkkikartiomutterit ja jonkinlaiset prikat? Ja keskireikä tarvitsee jonkinlaisen kartion sisälleen mikä keskittää vanteen napaan ja oikean kokoisen keskikupin? Eli menikö oikein? Ja sitten vielä että mistähän saisi tuollaisiin vasenkätisellä kierteellä olevia muttereita, kun on tälläinen moparin hienostoidea taka-ajoilta, että pitää olla erikätiset kierteet joka puolella. Ai ja saakohan noita sopivia keskikuppeja valmiina mistään vai pitääkö ruveta väsäilemään. Hitto et tuntee taas itsensä tyhmäksi kun joutuu kaikenlaista kyselemään. Mutta kiitos kuitenkin vastauksista.
     
  2. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    mutterita taitas olla nippelivammasella
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuollaisista vanteista löytyi pari riviä:

    "Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat."

    Teksti löytyy tuolta: http://www.fiat-abarth.net/muutos2.html

    Saattaapi tietty olla että on pykälät muuttuneet.
     
  4. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    no eipä noilla ole tarkoitus autoa leimalle viedä ja en muistaakseni kyselly lakipykälistä
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sori vaan.
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ei ehkä ratkaisua sun ongelmaan, mutta ei ne väärinpäin olevat kierteet ole ainoastaan moparin ideoita. Geeämmällä on myös sama "tyyppivika" vanhoissa malleissa
     
  7. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Juu no eipä se sitten kait enää ole vika vaan enempikin ominaisuus. Itelle kylläkin väittivät Us Partsilla ettei nykyään enää mukamas saa vasenkätisellä kierteellä olevia muttereita mutta olen silti muistaakseni niitä jossain nähnyt. Ja siitä olen tietonen, että laittomiahan nuo on ja on niitä silti aina näkyny autojen alla. Mutta jokainen tulkitsee lakia omalla laillaan, paras on aikanaan kun näin kuorma-auton säiliöperävaunun jossa molemmat akselin parirenkaat olivat pelkästään pulttien varassa ja silti se vaan vuosi vuoden jälkeen meni leimasta läpi ilman murheita vaikka ajatuksena aika vaarallinen pyöräntuenta.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos vanteet todellakin ovat Wolfracet, niiden ei pitäisi olla soikeilla reiillä...
    Ja wolffeissa on ollut kartioprikka ja holkkipultti. Prikat joutuu teettämään, holkkipultit viimeksi sain US Partsista (vasuritkin), www.nippelit.net löytynee edelleen ja keskikuppeja löytynee vain swapeista ja muiden harrastajien nurkista (itsekin tarvisin 3-4 kpl... :D =.

    Jos ne todellakin ovat soikeareikäiset, nippeleistä löytyy niitä ovaaliprikkoja ja holkkimuttereita, mutta jos ne reiiät todellakin ovat soikeat JA kartiolla, lienevät jonkin tuskastuneen harrastajan itsetekemät.
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei tuo ihan tuntematon systeemi ole. Kuorma-autoissa muistan kuitenkin nähneeni ainakin kolme kiinnityssysteemiä:

    Yhdessä vanne on kiinni kartiomuttereilla, jotka sekä keskittää ja kiinnittää vanteen ja kantaa samalla kuorman, eli vissiin sellainen kun tuossa perävainussa.

    Toisessa systeemissä vanne on kiinni kaulusmutterilla ja akselinpää keskittää vanteen ja kantaa kuormaa. Tää taitaa olla nykyään yleisin systeemi ja vaikuttaa ihan fiksulta.

    Kolmannessa versiossa akselinpää keskittää vanteen ja kantaa kuorman ja lisäksi mutterit on kartiomallia ja siinä luulisi jo vanteen keskittyvän paikalleen. Periaatteessa kuitenkin sama systeemi, kuin henkilöauton peltivanteessakin yleensä on.
     
  10. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Juu itsekkin tullut kyseiset kiinnitysmallit nähtyä... kartiomutterit ovat ainakin yleisiä 70-luvulla tehdyissä perävaunuissa mitä omassa työpaikassa on vielä jäljellä. Ja yleisesti noissa pelkästään sisempi vanne keskittyy vanteeseen kielekkeillä ja ulompi on pelkkien pulttien varassa. Hurjan tuntuista mutta kyllä ne vaan alla pysyy. Ainut vika vaan on, että on aina silloin tällöin kiristeltävä... pakkaavat löystymään ajossa.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eisk noi wolfracet oo ihan umpikamaa? Mitens sellanen vaihtoehto, että joku sorvaamo tekis uudet reiät nykyisten väliin oikeella jaolla sopiviks kaulusmutuille? Ja vääräkäsimutuongelmaan hakisin vastauksen vaihtamalla oikeekätiset studit sille puolelle, nie ei vaivaa enää ikinä.
     
  12. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Harkittavissa myydä Wolfrace-vanteet ja hankkia vastaavat oikealla pulttijaolla olevat slot-alumiinivanteet jolloin vain laittaa autokohtaiset holkkimutterit paikoilleen ?

    Toki keskiönavan ja keskiöreiän väliin suositeltavaa teettää uretaanista tai muusta materiaalista sovelias soviterengas, joka saattaa olla tarpeen tehdä vannekohtaisesti, kuten olen tehnyt omaan autooni.
     
  13. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    No soviterengas on simppeli juttu, sen kun saa itse alumiinista sorvattua nii saa just sen kokosen kun haluaa ja sillä saa helposti haluamansa napakupin laitettua paikalleen... mut täytyy huomenna kun on aikaa nii käydä paikallisessa pulttiliikkeessä kyselee. Et kyl nuo nyt tavalla tai toisella kiinni saa, sehän se enempi pääasia on et saa silleen ettei rupea ajossa täristämään.
     
  14. RB-440

    RB-440 1st gear

    US-Partsista kyselin itekin noita vääränkätisiä muttereita alkuvuodesta, eikä löytynyt, mutta tämän OD-vihjeen perusteella kysyin Nippelit piste comista ja sieltäpä pitäisi löytyä holkkimutteria vasenkätisenä sekä 1/2 että 7/16 tuuman pulteille.

    Panin tilauksen, kun uudet vanteet tekisi mieli saada alle ja vähemmällähän pääsee muttereita kuin pultteja vaihtamalla.
     
  15. RoadyRunner

    RoadyRunner 3rd gear

    Juu löyty sopivat vermeet nippelinetistä. Ja Erikoivanne ky:llä olis vielä ollu erikokosia vaihtoehtoja oikein tarjolla. Et alkaa vanteet viimein päästä ajoon ja keskikupitkin on piakkoin sorvattuina
     

Kerro tästä muillekin!