Xenon lisäpitkät ja tavalliset lähivalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja nova 350cid, 12.8.2005.

  1. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Kun talvi on tulossa niin tommonen otsikon mukainen asia on pohdinnan alla, joten tarvisin kokemuksia ja mielipiteitä. Onko mitään järkeä? Tuossa saattaa olla aika raju pudotus pitkiltä lähivaloille. Mites rekoissa missä on tolkuton patteristo valoja ja kumminkin siellä on normi lyhyet lähivaloilla käytössä? Koettakaas jakaa kokomuksia ettei tarvis turhaan tehdä ostoksia. 8)

    Tietysti lisävalojen asennuksen edellytyksenä on orginaalien valojen "huolto" uusilla releillä, umpioilla ja hyvillä polttimoilla. Tällöin saadaan hieman paremmat lähivalot.
     
  2. toivaja

    toivaja Gearhead

  3. _jka_

    _jka_ 1st gear

    Kysyin muinoin mitä tuollaiset uuden malliset Jumbot Xenoneina maksaisi. Myyjän vastaus oli muistaakseni 699,- ja minun vastaus siiheen, että eikun ne xenonit... Ajattelin sen varmaan 60,99 kun ei tullut mieleen että ne voisi maksaa noin monia satoja (kappale!)

    Hyvät tavalliset lisäpitkät ja kunnon johdot+releet vie aika pitkälle jos ei ole ihan mahdottoman kurjat umpiot.

    Ja käsittääkseni nuo auton omiin umpioihin asennettavat xenonit vaativat korkeudensäädön, pesurin ja umpion joka on tarkoitettu myös xenonelle. Ennen 1.1.1995 rekisteröidyt taitaa mennä ilman tuota korkeudensäätöä, mutta sitten tulee vastaan sopivien umpioiden saatavuus. Ja tämä on siis se mitn minä olen ollut asetuksen ymmärtävinäni.
     
  4. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Taitaapi vielä vaatia että se korkeuden säätö on automaattinen, eikä se kojelaudasta kuskin säädettävissä oleva malli. Eikä taida olla vapautusta vm 95 vanhemmillekkaan tästä.??
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    niin ja edellisellä ei siis tarkoitettu lisäpitkiä.
     
  6. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Noita jälkiasennus xenoneja olen kanssa miettinyt että voisi kokeilla, mutta kun ne on vähän laittomat. Noiden xenon lisäpitkien kanssa joutuu poistamaan auton omat pitkät käytöstä, koska noiden ref. oli 37.5 per umpio jos väärin muista. 8)

    Onkos kellään mitään kokemuksia sitten hyvistä tavallisista lisäpitkistä? Suositteluja?

    Missäs kaikki rekkakuskit on? Tarvis heidän kokemuksia kunnon lisäpitkä patteristosta ja lähivaloista, että tapahtuuko kovin iso "sokeutuminen" vaihettaessa lähivaloille.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lähivalot ovat auttamatta tehottomat verrattuna kunnon pitkiin, lähivalot kun eivät voi näyttää kovin ylös vastaantulijoiden häikäistymisriskin takia. Lisävaloina teille missä vähän liikennettä 2 kpl ns. pistevaloa ja 2 kpl tavallisella valokuviolla varustettua lisäpitkää ovat riittävät, valaisevat sekä pitkälle että leveälle. Tällöin kyseessä siis 4x37.5ref pelkästään lisävaloissa. Eikä sovellu liikenteeseen missä paljon kohtaamisia, koska kaukovalot joutuu vaihtamaan pois pitkälti ennen kohtaamista, ja siten ajamaan lyhyillä. Paras vaihtoehto teille missä paljon kohtaamisia on 2 kpl leveälle valaisevaa lamppua, sieltä tien laidoiltahan ne "esteet" yleensä tulevat eikö ?! Esim. Hella FF 3000 lisäpitkä on hyvä, vielä kun aavistuksen kääntää sivulle niin oiken hyvä. Itsellä 3 kpl pistekuviolla, mutta ajankin Pohjois-Ruotsin hiljaisia teitä ...
     
  8. mr.bond

    mr.bond Gearhead

    Kokemuksia on boschin compass 2000 xenon lisäpitkistä ja ei vielä parempia lisäpitkiä ole kohdalleni tullut. Valoteho huippuluokkaa kaikissa keleissä. Ainut mikä vaivasi oli soikea muoto, pyöreet valot antaisi paremman valokuvion kun nuo soikeet antaa sellaisen leveän mut ei niin "pitkän" kuvion. Hinta noissa on kyllä kova. Mut ei mielestäni haitannut et oli tavalliset auton omat valot, ei tullut "sokeutumaa" lyhkäsille vaihdettaessa.
    Kovasti ovat myös kehuneet niitä luminator valoja.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos oot laittamassa valoja ylös eli esim puuauton katolle missä oksat hakkaa laittaisin metalli kuoriset esim hella luminator.
    Jos taas alas voisi muovikuorinen esim hella rallye 1000 olla hyvä.
    Itelläni on henkilöautossa noi luminator xenonit ja kyllä niillä näkee ajaa, eikä se pudotus lyhyille nyt niin kauheen suuri ole tai sitte siihen on jo tottunut
    kaverin kanssa vertailtiin niin voihan se olla jotta noi rallye 1000 näytti paremmin(vaikka en sitä tietysti myöntänyt). Niissä on vähän erillainen tuo valo kuvio kun toinen on rihlattomallalissillä.

    Yhteenvetona siis valoa ei ole koskaan liikaa ja tottuu niihin xenoneihinkin ja alkaa kaivata lisää!
     

Kerro tästä muillekin!