Xenon-valot pickuppiin ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jar, 5.11.2008.

  1. jar

    jar Gearhead

    Hakua on käytelty ja Aken ohjetta Xenon-valoista lueskeltu, mutta kysytään kuitenkin :mad: :mad:

    Löytyykö mistään laillisia xenonsarjoja tuommoseen -89 mallin Chevy Pickuppiin? Nyt autossa on ne suomessa vaihdetut Hellan erillisumpiot :eek: :eek: , ja niissä ei varmasti ole sitä Xenon-valojen edellyttämää hyväksyntää.

    Eli xenon-yhteensopivat E-hyväksytyt umpiot tarvinnee ja valonpesimet, eikös se noilla pitäisi jo kelvata?

    Jenkkilän putiikeissa on vaikka minkämoista valaisinta tohon, mutta eipä niissä taida yhdessäkään olla sitä maagista E-hyväksyntää, ei ainakaan osu mun silmään moista.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä kelpaa.
     
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Tarviiko nuon vanha pesimet ja hyväksyntä merkin?
    Vai muistanko väärin että tarpeeksi vanhaan saa laittaa xenonit ilman korkeusäätöä,pesureita ja hyväksyntämerkkiä?
     
  4. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Mielenkiintoinen aihe!
    Missäs hintaluokissa noi vermeet pyörii?
     
  5. kane

    kane 1st gear

    DOT valot ei tarvi pesureita eikä korkeudensäätöä.
    Noissa xenon paketeissahan on "DOT approved" mutta ihmetteleekö katsuri että onko jo olleet tehtaalta ja onko umpiossa silloin oltava joku HID koodi??

    "Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
    liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT hyväksytyillä
    ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
    DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
    suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."


    Xenon
     
  6. pikkumust4x4

    pikkumust4x4 1st gear

    jos umpioissa on E hyväksyntä niin silloin pitää olla myös HID hyväksytty umpio jos meinaa xenoneita polttaa ja korkeudensäätölaitteet aut. ja valojen pesurit. jos umpiot on DOT leimalla ja 01.07.1995 ennen rekisteröity jenkkiauto niin ei tarvi pesureita eikä aut säätimiä. :eek: tämmöinen käsitys mulla on asiasta ja DOT leimaa ja HID leimaa ei voi olla samassa umpiossa. :eek:
     
  7. jar

    jar Gearhead

    Tommoset halvimmat setit, siis pelkät polttimot ja ballastit on jossain 100 - 150 euron hujakoilla, sitten vaan jostain täytyis saada sopivat umpiot ja se on mulle ainakin kysymysmerkki, että mistä ja millaiset?

    Eli onko DOT-umpioissa erikseen hyväksyntä halogeenille tai xenonille, kuten näissä euroumpioissa on vai riittäkö pelkkä DOT-umpio ja ja halogeenin paikalle sopiva H1-Xenon :eek: :eek:
     
  8. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

  9. jar

    jar Gearhead

    Hieno projekti tolla ameriikan d-bobillla.

    Tosin mulle riittäis kun jostain sais kohtuuhintaiset umpiot, jossa olis projektorit paikallaan, ja katsurille kelpaavat leimat. Eiköhän ne tarvikeprojektoritkin xenoneilla tois jo sen verran lisää valotehoa, että mulle piisais 8) 8)
     
  10. lt50

    lt50 2nd gear

    Mutta jos tuo sun kärrys on -89 niin eikös siihen saa ihan vapaasti laittaa DOTti valot, on niin vanha ettei tarvitse E-merkkiä. E-merkki vaaditaan 31.12.-97 eteenpäin henkilöautoihin ja 14.6-95 eteenpäin muihin. Otteeseen noita E-merkittyjä valoja tuskin on merkitty, joten jos ebaysta hommaat dotti valot ja niihin xenon muunnos satsin (dot-approved) ja lyöt keulalle, ei katsurilla pitäisi olla sanomista.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niiden DOT-umpioiden täytyy olla myös hyväksytty Xenon-valoille.

    Ongelmaksi muodostuu vain se että mistä löytää sellaset umpiot jotka hyväksytty.

    Muutenhan tuo onnistuu,eikä edes pesulaitteta tarvita.

    Niiden täällä asennettujen Hellan valmistamien erillisten umpioiden tilalle löytynee ainakin projetoriversiot linja-autopuolelta,ehkä jopa Xenon-versiot,sillä linja-autoissa noita näkee käytetyn.
    Ainakin yhdessä pikkarissa olen nähnyt moiset projektoriversiot täällä suomessa.

    Asennuksessa saattaa tulla ongelmia umpion syvyyden kanssa ja joutuu leikkaamaan tilaa samaan tyyliin kun tuossa yllä mainitussa jenkki-projektissakin.
     
  12. Masa71

    Masa71 Gearhead

    E-hyväksynnästä en tiedä mutta tarkasti ottaen kaikki h-kannalla (H4, H7, H1 jne.) olevat xenonit on laittomia :( . H- kannalla oleva umpio on tyypitetty halogeenille ja xenon tarttis oman hyväksynnän.

    Vertailuna voi muistella vaikka aikaa jolloin oli hehkulankaumpiot ja niihin pysty ostamaan halogeenipolttimoita hehkun kannalla(=laittomat :) )
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa on kuva niistä Hellan projektori valoista,tuon tyyppisiä näkee ainakin linja-autoissa.
    periaatteessa tuo käynee suoraan sellaisten täällä asennettujen 88 - 89 malleissa käytettyjen jälkiasennus valojen tilalle.
    En tiedä,mutta arvelisin umpion pohjan olevan kuitenkin niin syvä että vaatii taustapellin leikkaamista.

    Katselin nimittäin vastaavia joskus Scanialla yhdessä bussissa ja ainakin siinä ne umpiot olivat todella pitkät sieltä takapuolelta...

    Projektori valot
     
  14. pikkumust4x4

    pikkumust4x4 1st gear

  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Onko umpiossa D-hyväksyntämerkintä?
     
  16. pikkumust4x4

    pikkumust4x4 1st gear

    on ne DOT hyväksytty. E hyväksytyissä valoissa mitkä on xenoneille on se HID merkintä DOT valoissa sitä ei ole.
     
  17. jar

    jar Gearhead

    Jenkkifoorumilta sain käsityksen, että olisi olemassa erilaiset DOT merkinnät halogeeniumpioille ja xenonumpiolle. Lisäksi tuolla oltiin paljon sitä mieltä, että jälkiasennus umpioita, jotka olis DOT-hyväksytty xenoneille ei 88 - 98 pickuppeihin olisi.

    No noi omat Hellan umpiot kyllä menee vaihtoon kunhan keksin mitä tilalle tulee, sen verran ovat himmeät. Tollaiset Hellan(?) projektoriumpiot xenoneilla vois olla valotehon kannalta paras ratkaisu tosin varmaan se kallein :mad: :mad:

    Onko vinkkejä mistä tommosia lähtis kyseleen? Näitä 90 - 98 mallin yhtenäisiä "tuning"-umpioita näyttäis ainakin jenkkien liikkeet olevan täynnä.
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    Tommosta satsia varmaan tarkoitit...
    http://www.streetbeatcustoms.com/Xenon/ ... it/587611/
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Itse ostin tuossa emännän stratukseen H4 BIxenon setin. Syynä oli se että nuo orggis DOTti umpiot on aivan surkeet ja valokuvio huono. Nyt kun laittoi xenonit niin se vain kärjistää tuota valokuvion huonoutta.
    H4 Bixenon setti maksoi Hong Kongista(Ebayn kautta) postiin tulleena 65€. (halvin mitä mistään saa).

    Nyt suunnitteilla asentaa nuot Hellan pyöreät umpiot
    (erikseen pitkä ja lyhyt) joihinkin huonoihin stratuksen ajovaloihin.
    Tuo umpio ei nyt mikään kamalan pitkä ole, mutta ongelmana pikemminkin tuo korkeussäädön mahduttaminen.

    täältä löytyy lisää Retrofit sarjoista ym. http://store.theretrofitsource.com/pages.php?pID=4
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa sarjassa on 4" pyöreät xenon-valot...tulee puskurin alle kuten kuvassa.

    En ole varma,mutta luulisin ettei xenon-hyväksyttyjä 90-> dot-umpioita ole edes saatavilla.
    Nuo pikkumust4x4:n projektoriumpiot ovat samat kun mullakin on tuolla jossakin...eikä niissäkään ole mitään merkintöjä ainakaan mulla joka edes viittaisi xenon-hyväksyntään.

    Sen verran asia kiinnostaa edelleen,että uteliaisuuttani tilasin H1-xenon muutossarjan (Cobra) ja kokeilen laittaa noihin projektoriumpioihin nähdäkseni minkälainen valokuviosta yleensä tulee.

    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... hops/Xenon

    Periaattteessa muutos on varsin helppo tehdä...vaihdetaan vakioiden umpioiden tilalle ensin nuo projektoriumpiot,joihin taas H1 polttimoiden tilalle xenon-polttimot ja tökätään ne auton lähivaloille tulevat johdot liittimineen suoraan ballastin kylkeen kiinni,on nimittäin jopa sama liitin. 8)

    Laillinenhan se ei ole missään nimessä,mutta helppohan nuo on poistaakin tarvittaessa.

    Valitettavasti tulosta pääsee kokeilemaan kunnolla vasta ensikeväänä,sillä molemmat pikkarit jo seisonnassa :(
     

Kerro tästä muillekin!