Yorkerin alusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja CeeDee, 14.10.2008.

  1. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Elikkäs Iso kori mopari 70´(E-Body?)
    Tarkotus on laittaa alustaa jämäkämmäks.
    Miten onnistuu parhaiten?
    Tällä hetkelle orkkis varmaa puslia myöten...

    Nytte kurvi ajossa tuntuu et perä seuraa hyvin mut kori liikkuu sivuttain...
    Muutenkin on aika löysän olonen jousitus....
    Etu jousituksessa ei suurenpaa moitittavaa.
    Takana sitäkin enemmän.
    Oishan se kiva laskee kahvassa ilman pelkoa et perä jää tatamii 8)
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ei ole E, vaan C-body. :D Ja itselläni on tuon takapään kanssa ongelma juuri päinvastainen, eli takana ei jousta ku renkaat. Alustan kanssa olen noviisi, mutta käsittääkseni uretaanipuslien vaihdolla tulis paremmaks. Tosin jos siellä on alkuperäiset kumipuslat, niin sekin auttanee että sinne laittaa uudet, oli ne sitten kumi- tai uretaanipuslat. Tai jos ongelma on ainoastaan takana itse lehtijousissa, niin lisää lehtiä, tai jouset taottavaks. Tai jos haluat peräpäähän tosi "tuning" jousituksen, niin vaihda mun kanssa jouset päittäin... :poff:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos auto on vuodesta 70 asti vain "vaikuttanut", voi olla kohtuu varma siitä, että noi jousituksen kumiosat on vaihtokunnossa. Sitte perushuolto ensiks muille osille, eli tarkistaa sen, että ne jouset on kunnossa. Mun mielestä noissa tarvii etupää enempi apua kuin takapää, keula on raskas ja vaikkapa iskarit lyhyet, ohuet ja pitkän vipuvarren päässä. Nykyään saa noihin jäykempiä vääntösauvoja eteen, ja lisäks iskareihin kannattaa panostaa. Uretaanipuslia ei ainakaan kaks vuotta sitten ollut vielä eteen tarjolla, mut noilla vakioillakin pärjää vielä ainakin 270 vauhdissa kun ne on kunnossa. Lisäks ihan perusasioitahan on tietysti se, että runko on kiinnityksiltään ja kunnoltaan siinä kuosissa, ettei joustoa sieltä tapahdu. Etupäässä tuppaa olee ruostetta apurungossa tulipellin ja vääntösauvapalkin välillä.
     
  4. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Ok. Joo kaikki kumit vaihtoo ja perushuolto tehdään.
    Mistä päin vois noita jäykempiä vääntösauvoja alkaa kyselee?
    omas väännetty vituiks ku haluttu keula maahan...
    Taakke lehtijouset menee vaihtoo... samoin iskarit.
     
  5. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    vääntösauvoista

    voi olla että vahvempia sauvoja löytyy kyselemällä jonku tallin hyllyiltä
    (ei multa) mutta tosta tuli mieleen että voihan se olla että ne omatkin suht ok eli ainoostaan ruuvatttu se keula lattiaan sieltä alatukivarren pultista
    niitähän jotku aina sääti ja lopuksi niin sekasi että morjens
     
  6. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    jep... ja ollu ruuvaajalla vahva keno oikealle ku kuskin puoli o alenpana :D
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi etupään jousitus on syytä säilyttää kutakuinkin alkuperäisen korkusena, siihen on ohjearvot olemassa kuinka paljon ylempänä pitää ton alatukivarren sisäklunssin olla alapallon alapintaa normaaliasennossa. Noi ohjaus- ja pyöräkulmat kun muuttuu jousituskorkeuden muuttuessa, niin väärällä korkeudella vaikutukset ajo-ominaisuuksiin jousituskorkeuden muuttuessa voi olla päinvastaiset kuin mitä on tavoiteltu. Yleensä erityisesti äääriasentojen lähellä noi muutokset voi olla aika rajujakin. Tolla ruuvilla jolla säädetään jousen esijännitystä säädellään vain jousituskorkeutta, jousen jäykkyyteen se ei vaikuta yhtään mitään. Todennäköisesti kaikki orkkis suomiautot, ja varmaan ihan kaikki new yorkerit myös 440 motteineen on tullut jäykimmillä jousilla mitä tehtaalta löytyy. C-koppasten väätnösauvoja välillä '66-'73 jotka samaa "alustaa" käyttävät on sitten kahta pituutta akselivälin mukaan. Chryslerissa on ne pidemmät, 47 tuumaset ja vaikkapa Furyssa lyhyemmät 44 tuumaset. Noi 1.16" tangot on suunnilleen kaks kertaa vakioita jäykemmät, ja eron tosiaan huomaa, auto on paljon vakaampi. http://www.justsuspension.com/product/69
     

Kerro tästä muillekin!