HARRASTEAJONEUVO LAKIEHDOTUS tekeille?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja arskazone, 1.3.2012.

  1. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Juurisyy tapaan on, veroa ei keräänny bensaa verottamalla seisovasta autosta.
     
  2. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    JES - NYT SE LAKI ON TULLUT VIHDOINKIN VOIMAAN!
    "1989... Harrasteajoneuvoksi rekisteröidyn Testarossan..."
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288613604646.html
    Miksei tavallisille palkansaajille ole kerrottu erikoisluokasta? :eek:

    Tuo ei voi olla museorekisterissä koska on alle 30 v.
    Joten uutisen on pidettävä paikkansa - kiitos paljastuksesta Iltis! :D
    Nyt vaan kaikilta harrasteautoilijoilta valituskirje Trafiin koska tieto on ollut salaista!
    Jonkinlainen korvaus rekisteröintimahdollisuuden menettämisestä on paikallaan!
    Suomessa on vihdoin Eurooppalainen suhtautuminen vanhoihin ajoneuvoihin!
    Tietääkö joku miten voin rekisteröidä kesäautoni HARRASTEAJONEUVOKSI?
     
  3. artz

    artz Gearhead

    Niinno, salaisuus vai ei. Tuota siinä kai tarkoitettiin:

    "Harrasteajoneuvo
    on vähintään 15 vuotta vanha. Sen rakennetta on
    muutettu korkeintaan 35 % (katsastuksessa määritelty
    muutosprosentti). Ajoneuvo on rekisteröity ja se on pois
    liikennekäytöstä (talvisäilytyksessä) vähintään 5 kk
    vuodessa. Ajoneuvo ei saa olla kilpailukäytössä.

    Harrasteajoneuvo tarvitsee tavallisen liikennevakuutuksen.
    Harrasteautojen osalta liikennevakuutuksen bonus kart-
    tuu jatkossa entistä nopeammin. Bonus nousee, jos käyt-
    töpäiviä on 1.1.2012 jälkeen vähintään 120 päivää va-
    kuutuskaudella. Näin liikennevakuutuksen bonus nousee
    jo neljän kuukauden käytöstä.
    "

    http://www.lahitapiola.fi/NR/rdonlyres/ ... O73055.pdf
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Hmm... tuo on siis vakuutusyhtiö Lähitapiolan oma luokitus?

    Vai Trafin...?

    Kertokaa...
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tapiolan (Nyk. Lähitapiola) harrasteajoneuvovakuutushan noilla ehdoilla pyörii. Siinä olis aika hyvä pohja harrasteajoneuvoluokalle, pois lukien tuo muutosprosenttiraja. Miksi harrasteajoneuvoa ei saa muutaa enemmän kuin 35%?

    FHRA voisi ajaa tätä harrasteajoneuvoluokan pohjaksi. Mitä? Eikö kiinnosta...?
     
  6. artz

    artz Gearhead

    Hyvä pohja, mutta onko siitä mitään todellista hyötyä kuin nimike? ..siis tossa nykyisessä tapiolan jutussa. En jaksanut lukea ajatuksella, mutta noin äkkiseltään en löytänyt siitä mitään etuja. Nyt vakuutukset Ifissä, ja muistaakseni siellä ainakin liikennevakuutuksen bonukset nousevat jo jossain 4-6kk:ssa. Kaskoista en tiedä.

    Sitten alkaisi kiinnostaa sellaisen ottaminen jos siinä saisi myös liikennevakuutukselle (eikä vain kaskoille tms. lisävakuutuksille) jotain kunnon alennuksia. Harrasteajoneuvoilla ei nyt kuitenkaan pääsääntöisesti ajella puita päin yhtä usein kuin normikäytössä olevilla.

    Noin muuten suurin muutos mitä suomalaiseen vakuutusperinteeseen kaipaisi, olisi helpotuksia useamman auton liikenteessäpitämiseksi. Miksi tosiaaan maksaa kahdenkin vakuutuksia ja veroja, kun kuitenkaan liikenteessä ei ole kuin yksi kerrallaan. Maksu vaikka kalliimman mukaan olisi passeli. Tosin siinä tulee eteen se ongelma, kun kerran kaksi vuodessa tarvitsisikin olla molemmat liikenteessä samaan aikaan. Herää idea, jossa olisi vaikka joku määrä päiviä jolloin saisi olla molemmat liikenteessä, esim. 10. Noina päivinä saisi molemmat autot käydä näyttelyissä, kokoontumisissa tai vaikka hinata toisella toista..

    Ongelmia ongelmien perään ja jotain tarttis silti tehdä. Suurin osa pitää jokatapauksesas jo nyt useampaa kerralla liikenteessä, joten miksi tappaa lypsävä lehmä..
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jaksaakohan kukaan enää uskoa että mitään harrasteajoneuvoluokkaa ikinä tulee?
    Mulle ainakin riittäisi ihan mikä tahansa määritelmä kunhan semmoinen luokka saisi alkunsa.
    Vasta sitten kun harrasteajoneuvoille on olemassa joku luokka kannattaa alkaa viilaamaan sen sääntöjä...
    Kun pistää insinöörin suunnittelemaan parasta järjestelmää niin ikinä ei synny mitään valmista eli lopputulos on sama kun kukaan ei tekisi yhtään mitään.
    :argue:
    - Jani -
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sähköpostia voisi olla hyvä laittaa vaikkapa kepun Sipilälle, hänhän harrastaa itse myös omin käsin rakentelemalla 80-lukulaista ElCaminoaan häkäpöntöllä varustettuna.
    Hänellä voisi olla ymmärrystä ja mielenkiintoakin asiaan liittyen.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Viimeksi kun täällä puhuttiin harrasteajoneuvoluokasta, niin eräät olivat kiireen vilkaa kieltämässä kansanedustajille kirjoittelun, koska "se haittaa etujärjestöjen asian hoitoa". Ilmeisesti haittasi liikaa, kun etujärjestöt heittivät pyyhkeen kehään jo lähtöviivalla?

    Moniko sai vastauspostia, kun SHAL:in sivut avattiin ja sinne sai ilmoittaa, jos oli kiinnostusta alkaa toimintaan mukaan?
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ilman järjestöjen osuutta tollasessa asiassa mitään ei tapahdu yksittäisten poliitikkkojen toimesta. Mutta asiallinen toiiden esittäminen poliitikoille varmasti auttaa ymmärtämään että asia koskettaa monia kansalaisia.
    Sellainen tarkoitushakuinen lobbaaminen, kuten mitä esimerkiksi tupakkateollisuus teki, osuu varmasti omaan nilkkaan.
     
  11. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mun käsittääkseni ainoa mahdollinen etujärjestö joka harrasteajoneuvo lakia voisi tällä hetkellä ajaa on sahk. Eikö heillä ole jotain ajatuksia muuttaa toimintaansa enemmän kaikkia harrasteautoja käsittäväksi? Vai muistanko väärin? Fhra ei ole enää vuosiin ajanut mitään etuja tavallisille harrastajille mun tietääkseni. Ainakaan vuosiin ei ole ollut mitään tiedotusta sen enempää Fhra:n nettisivuilla kuin kerholehdessäkään.

    Jokatapauksessa mun mielestä suurin parannus mitä harrasteautoiluun voisi nyt tulla on päästä eroon harrasteautojen käyttövero maksuista. Mutta se vaatisi vahvaa organisaatiota ja päättäväisiä hankkeen eteenpäin viejiä.
     
  12. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Nostetaanpa tämä iäisyysketju pintaan, koska asiassa on ilmeisesti tapahtunut jonkinlainen liikahdus:
    SAHK:n Automobiili-lehden nr. 5/-17 mukaan Trafi on kutsunut harrasteyhdistyksiä asiasta kuultavaksi 9.11.. Kutsutut olivat Autoliitto, AKK, SAHK, FHRA ja Autoharrastajat ry.
    SAHK ja FHRA olivat jättäneet lisäksi kirjalliset lausunnot etukäteen ennen kuulemistilaisuutta. AKK ei jättänyt ehdotusta, eikä osallistunut kuulemistilaisuuteen. Asia ei siis autourheiluväkeä kiinnostanut.
    SAHK puheenjohtajan kirjoituksen mukaan ainakin SAHK ja FHRA ovat tehneet rakentavat esitykset ja suhtautuvat asiaan positiivisesti ja toiveikkaasti. Kirjoituksen mukaan ajoneuvon rakennetta ei ole lähdetty määrittelemään, vaan esitys keskittyy harrasteajoneuvon vero-, vakuutus- ja katsastuskohteluun sekä rajoitettuun vuosittaiseen käyttöaikaan.

    Byrokratian rattaat pyörivät tunnetusti hitaasti, mutta olisiko kuitenkin toiveita, että asia etenee ja olisi joskus toteutumassa?
     
    Elky70, sdfsd ja sbc350 tykkäävät tästä.
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Yeah right. Dream on. Varmana ainaski ku pidätän hengitystä tarpeeks kauan.

    Yeah right.
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Hyvin te vittu vedätte, siä eduskunnassa, saatana. 200 urpoa päättää tosiaankin meijän elämästä.
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ymmärsin että myös Autoharrastajat ry antoi ennakkoesityksen? No mutta asiasta tuntui olevan paikan päällä yhteiskäsitystä ja tosiaan ajoneuvon ikä ei olisikaan mitenkään ratkaiseva vaan vähäinen käyttö, eli 60 päivää kaiketi väläyteltiin. Lisäksi toivottiin pienempiä veroja ja harvempaa katsastamista. Kuulostaa järkevältä, että harrasteautoa ei alettaisi liian tarkkaan määrittelemään että onko se 30 vuotias vai melkein uusi, vaan oleellista olisi että sitä käytetään harrastemielessä eikä jokapäiväisenä käyttöautona ainakaan ympäri vuoden.

    Tästä aiheesta oli vissiin pommitettu Berneriä jonkun verran? Ja ilmeisesti kansanedustaja Timo Heinosta saa kiittää, että Trafi kutsui tämän palaverin koolle.

    Kuulostaisi todella hienolta, jos homma etenee. Kaikki on ainakin saatu samaan pöytään eikä homma kaatunut siihen kuka saa heiluttaa tahtipuikkoa, kuten oli asian laita muutama vuosi sitten. Ehkä päästäisiin siitä keskenään riitelystä vähän rakentavampiin linjauksiin.
     
    tinareki, Elky70 ja sbc350 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!