Aspenin syt puola

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pietu0ne, 6.10.2009.

  1. pietu0ne

    pietu0ne 1st gear

    3.7 Aspenin puola alkoi vittuilemaan eikä anna tulia välillä. Mistä kannattas uutta osaa tiedustella? Sitä vaan että käviskö jonkun muun auton puola ja jos niin minkä?
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Periaatteessa mikä tahansa ilman etuvastuksia oleva normaali sytytyspuola käy.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Paitti jos on "lean burn" sytkäsysteemit olemassa ja edelleen käytössä?
    sellaanen kauhiankokoonen mötikkä putsarin kyljessä.
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse ainakin kerran kävin yhdestä tien vieressä olevasta talosta lainaamassa pihalla seisovasta kiinalaisen raadosta puolan...
    Tosin ois tunnin seisomisen jälkeen taas käynnistynyt paikollaan olevallakin(kunnes puola jäähtyy), mutta kun oli niin v...n kylmä että olis itsekkin jäätynyt...
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mulla on bilteman "sininen" toiminu ihan moitteettomasti. Etuvastuksen tietysti otin pois.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onko kärjetön sytytys? Ilmeisesti on. Täsmennetään nyt vielä, että tietenkin tulipellissä oleva 4-napainen alkuperäinen etuvastus tulee säilyttää. Elikkä minkä tahansa tarvikepuolan voi laittaa alkuperäisen tilalle, mutta puolan mukana mahdollisesti tulevaa etuvastusta ei tarvita.

    Siinä ajassa, missä kiinalaisiin puoliin on tullut vaikka mitä vikaa kärähtämisistä liitinten lohkeamisiin, alkuperäinen Mopar-puola näyttää edelleenkin pelaavan Aspenissa.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kutvos Aspenissa EI moista ole...
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    ...ja vaikka olisikin, puola olisi samanlainen.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mihin tuo etuvastuksen poistamistarve perustuu?
    Eikö autoissa olekkaan enää sellaisia puolia jotka antavat startatessa paremman kipinän toimiessaan silloin suoraan akkujännitteellä ja normiajossa tavallisen kipinän kun jännite on jotain 10V luokassa.
    Jos tällaista noin 10V käyttöjännitteen puolaa käyttää ilman etuvastusta, kuluttaa se liikaa ensiöpiirin virtaa ja kuumenee liikaa. Voi tulla ongelmia sytysmodulin kestämisen kanssa ja kärkimallisissa kärkien ennenaikaista palamista.

    Puola ei kuulemma ole ollenkaan sellainen pömpeli että antaisi paremman kipinän suuremmalla ensiöpiirin jännitteellä jos se on mitoitettu toimimaan matalammalla jännitteellä.

    Startatessa akun jännite on jotain 10v luokkaa, siihen perustuu esivastuspuolan järkevyys. Silloin jännite on suuunnilleen sama starttivaiheessa ja moottorin käydessä.
    Esivastukseton puola on mitoitettu siten, että se toimii hvyin 12-14V jännitteellä, mutta kehnommin 10V jännitteellä.

    vai olenko ihan kuutamolla tässä puola-asiassa?
     
  10. GoGoRocker

    GoGoRocker Gearhead

    Dart center / Pori

    Jarmo Hiljanen 026480269

    tualta löytyypi!

    Olkaa hyvä!
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Nii siis onhan siinä autossa oma etuvastus (tulipellissä, 2 tai 4 napainen), mutta joissakin tarvike puolissa on vastus ruuvattu valmiiksi puolan liittimiin kiinni.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sorry, ymmärsin väärin, luulin että juuri sen orkkis esivastuksen poistamisesta oli kyse.
     
  13. pietu0ne

    pietu0ne 1st gear

    Kiitos auttajille paljon! Uusi puola löyty ja on tilattu. Eikä ollu mahottoman kalliskaan.
     

Kerro tästä muillekin!