Voiko imusarjan tehdä pellistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ahto, 12.7.2011.

  1. Ahto

    Ahto Gearhead

    Tyhmä kysymys, mutta eipä ole koskaan tarvinnut aikaisemmin miettiä: voiko tuollaisen ahtamattoman koneen imusarjan tehdä pellistä/teräksestä? Vai kumajaako se niin pirusti, ettei kannata? Vai mikä siinä on syynä, että kaikki ne on aina alumiinisia?

    Kyllähän sellaisen voi tehdä alumiinistakin, mutta onhan tuo teräksen hitsailu huomattavasti helpompaa.

    -Ahto
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    voi tehä.
    alu on paljon kevyempää.
     
  3. Ahto

    Ahto Gearhead

    Joo, Googlen perusteella sain kans sellasen kuvan, että voi teoriassa. Toi keveyshän se toki on hyvä puoli (pelti-imusarjan joutuu tukemaan), mutta eipä materiaalin vahvuuskaan tarvi kovin suuri olla, kun ei siinä ole kuin moottorin oma alipaine. Tehdäänhän imusarjoja muovistakin.

    Mutta kuten tiedämme, peltinen pakosarja säksättää enemmän kuin valurautainen, joten alkaakohan tuollainen peltinen imusarja sitten kumista ja resonoida enemmän kuin järjellä tajuaisi. Noh, pitää kokeilla, ja jos ei toimi, niin sitten alumiinista uus. :)
     
  4. chevy.

    chevy. 1st gear

    Onko pelkkä keveys ainut syy käyttää alumiittiä? olen hiljaa mielessäni pitänyt syynä myös sen hyvää lämmönjohtavuutta, eli että ei kuumenis kuten peltinen ja gaso/ilma saatais vileempinä pyttyihin
     
  5. Ahto

    Ahto Gearhead

    Näin ihan perusfysiikalla ajattelisin, että varsinainen lämmönjohtokyky ei ole kaikkein olennaisin. Sehän vaan kertoo, että kuinka nopeasti lämpö siirtyy mootorista imusarjan puolelle. Tässä puheena olevien aineiden lämmönjohtavuuksia:

    Alumiini: noin 240 W/(K*m) [wattia per kelvin kertaa metri)
    Musta teräs: noin 60 W/(K*m)
    Muovi: noin 0,5 W/(K*m)

    Luulisin, että alumiinilla edullinen tekijä on sen pinnan epätasaisuus (valujäljet), jotka lisäävät haihtumispinta-alaa yllättävän paljon. Eli jäähdytysteho on kiiltävää osaa parempi. Muovihan ei alunperinkään johda sitä lämpöä itseensä, joten sitä ei tarvitse haihduttaakaan.

    Joten tässä tarkastelussa sileä (tai sileä pintakäsitelty) teräs johtaa lämpöä melko hyvin, mutta haihduttaa sitä melko huonosti. Eli siten tässä olisi jotain perää. Vai?
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joskus +10v sitten tein imusarjan tuplille mustasta, muuten toimiva ratkaisu mut rupes ruostumaan imukanavista. Bensa, ilma ja lämpötilan muutoksista johtuva kosteus aiheuttaa sen, sama ilmiö on tankin kanssa. Siksi ei ole hyvä tehdä niitä mustasta.
     
  7. Ahto

    Ahto Gearhead

    Entäs jos se esimerkiksi keltapassivoisi? Tai pinnottaisi jollain pakosarjan keraamisella pinnoitusaineella (okei, kallista, mutta teoriassa)?
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    hitsaat sihe lämmitys putken(siis vesikierron moottorista) sisäälle ,tahi kylkeen kiiine, niin ei jäähy!! muuten voit tehdä vaikka kuin ohuest peltiputkest, mut jäätymine o ainut ongelma!!
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Teoriassa: Joo vois hyvinkin toimia mut sit taas on jo helpompi/halvempi tehdä alsasta.

    Siis minulla kierti jäähdytysneste normaalisti imusarjan kautta mut ei auttanut ruostumiseen. Jäätyminen ei ollut ongelma.

    Nykyjäänhän löytyy alutiggejä melkein jokaiselta... :lol:
     
  10. Ahto

    Ahto Gearhead

    Varmaan siellä Lappeenrannassa joo, mutta ei täällä meillä. :p

    No mutta, voihan sen tehdä niinkin, että tekee ensin pellistä sellasen mitotusmallin ja katsoo, miten se toimii. Jos pitää muuttaa kanavien mitoitusta tai muuta, niin tekee sen sitten vielä protovaiheessa. Ja sitten kun on tyytyväinen, niin alumiinista tai mistä lie köykämiinistä se lopullinen.
     
  11. Ahto

    Ahto Gearhead

  12. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Onhan niitä valurauta imareitakin ollut jo autoilun ensi metreiltä. Auto tehdas hakee yleensä parhaan vaihtoehdon tuotantokustannuksella ja muilla ominaisuuksilla.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No joo, löytyy meilt muuten totakin ja en kyl rupeis sillä IKINÄ tekemään mitään em. juttua.

    Kerro et mihin ole sunnitelemassa imaria ja millaista?
     
  14. Ahto

    Ahto Gearhead

    Sinänsä kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia tosta Technoweldistä on. Ei tämän takia, vaan ihan yleisen mielenkiinnon.

    Ja siis omatekoinen imusarja siksi, kun pitäisi kaasarikoneese muuttaa ruiskulle. Teoriassa muokattu kaasarin sarjakin kävisi, mutta siihen tarvittaisiin mm. reiät suuttimille sinne loppupäähän. Ja onhan ne ruiskun imuputket yleensä paljon pidemmät, koska kaasuttimen sijoittelu ei ole rajoitteena (pituuteen on kai joku resonanssiin eli seisovaan aaltoliikkeseen perustuva laskentakaavakin olemassa).

    Kyseessä on suora kuusisylinterinen ei-amerikkalainen moottori. Kyseiseen moottoriperheeseen on olemassa valmiita ruiskuimusarjojakin, mutta ne eivät mahdu tähän Streed Rod -sovellukseen joko sivusuunnassa tai sitten yläsuunnassa (menee joko kyljestä ulos tai osuu kannatinrautaan). Että siksi tuli mieleen omatekoinen, sopivilla mitoilla varustettu imusarja.
     
  15. Ahto

    Ahto Gearhead

    Joo, tarkemmin ajatellen niin varmaan onkin. Tosin valurauta ja teräspelti ovat ominaisuuksiltansa aika erilaisia, esimerkiksi tuo resonanssi (eli ääni ja muu värähtely) on mustassa pellissä paljon suurempaa. Ja varmaan muutkin ominaisuudet, eli lämmönjohto, haihdutus ja sellaiset.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Äkkiä tulee mieleen et ottas koneen oman imarin, katkaisis imuputket ja muuttas ne autoon sopiviksi. Suutinpesät on helppo juttu tehdä.

    Tota technoweldiä olen kokeillut moneen paikkaan, muutamalla eri tavalla ja se ei niin luotettavaa ole et sillä imaria rupeisin tekemään, varsinkin kun ON :lol: tig tallissa. Kyllä sillä jotain "juottaa" mut ajatus on tässäkin parempi kuin itse tulos. Ehkä en vaan osaa lukea/ käyttää...

    Jokainen imari on aina jotenkin päin kompromissi joten sen kanssa ei ehkä kannata tuskailla liikaa.
     
  17. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

  18. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Tee happosesta tai rosterista niin ei pitäs ainakaan ruoste olla kiusana. Tossa ei varmaankaan mitään polttoaineen pisaroitumis ongelmiakaan pitäis tulla kun on ruisku.
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  20. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Talleissa sittenkin tapahtuu. Komia imusarja.
     

Kerro tästä muillekin!