Ohjauskulmien säätö silmämääräisesti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja virta, 24.12.2017.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ite aina verrannut vanhaa ja uutta raidepäätä irrallaan, helpoin laittaa ne tasaiselle pystyyn pallonivelen pohjakupit vastakkain, helposti näkee onko korkeuseroa.
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Niinpä,usein se ostettu raidepää on erilainen kun alkuperäinen kun motonetistä ostaa sen halvimman.Sitten ei auta kierrosten laskeminen,mitata täytyisi mutta kunnon mitan saaminen ei niin helppoa.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika usein se merkki osakin on erilaienen, ainakin eurooppalaiset valmistajat tuntuu kilpailuttavan alihankkijoita ja samalla osanumerolla tulee eri valmistajan osia marmori tiskiltäkin.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    7


    Tossa tasan minuutin kohdalla näkyy miten se kierre syntyy siihen raitetangon päähän, tosta sitten arpomaan et kaikki kierteet lähtee samassa asteessa jos kierroksia laskemalla voidaan säätää auraus
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    No jos nyt joku haluaa miettiä Tota asiaa niin ei sillä Oo merkitystä mistä kohti se kierre alkaa. Sitä vanhaa lukitus mutteria vasten sen voi pyörittää. Mutta kun se nivel ei ole saman pituinen kuitenkaan niin ainut Konsti on mitata ja säätää ne kulmat. 4 pyöräsuuntaus on helpoin ja varmin tie.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä ne saat TODELLA lähellä oikeaa kun laitat uuden ja vanhan vierekkäin ja pyörität sen lukitusmutturin samalle kohalle...
    Ei se rakettitiedettä ole niitä kotikonstein kohille saada.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    no mikä nyt on kenenkin todella lähellä. pyrin itse ohjearvoihin. ja kun on muutakin kun pelkkä etuauraus.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pari kertaa kasattuani jonkun ajokin kaukana korjaamoista olen yrittänyt mitata jos milläkin keinoin auraukset edes sinnepäin. Jos ei ole ollut korjaamolla mittalaitteilla lopputuunauksessa 5mm heittoa haluttuun, niin usein on ollut vieläkin enemmän. Kyllä sen tiesi jo mennessä katsastukseen/säädöille, että pielessä on kun keskialueella on tunnoton ohjaus, eikä ratin kääntö vaikuta paljon mitenkään. Pitäisi päästä mittaamaan akselin/laakerin korkeudelta mutta kun siinä korkeudella ei ole näköyhteyttä, niin pitää kyhätä jos jonkin moisia apuvälineitä. Taipuisin käyttämään korjaamon hienoja vehkeitä ja rahathan säästyy kun ei mene kahta rengaskertaa testeissä...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Saatan olla yksinkertainen mutta miksei niitä kulmia voi säätää aina kun jotain alustan komponenttia vaihtaa?
    Jos huvittaa niin tulee aina renkaanvaihdossa katottua, muutama minuutti menee harpilla tohon tarkistuskseen. Säätö sitten tapaus erikseen, kuinka lähtee paikat auki jne.
    Harppihan on tämmönen rauta, joka on mittauskohdasta pyörän keskiön verran ilmassa:

    I_I

    Aja tonne auto sisään ja mittaa vanteen etureunoista ja sitten takareunoista, laske mittojen erotus ja sulla on millin sisään aurauskulmat tiedossa:rolleyes:
     
    valtope tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Edellyttäen, että harpin varsi on suora ja ulokkeet tarkasti kulmassa. Pitkät palaset tykkää mennä aina vähän mutkalle. Varmin silti varmaan helpoista manuaalimittavehkeistä, jos sellasen jaksais rakennella.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Harppia siirretään sen verran taakse/eteen että mittauspiste pysyy samassa kohdassa, näin valmistustoleranssit ei haittaa mittausta. Siis ensin vanteen etureuna ensin ja sitten takareunat.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Noissa vaan otettava huomioon Vanne heitto.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Totta, noinhan sekin virhe eliminoituu. Toiselle puolen vois vielä laittaa sen verran pitkän "piikin", että saa sen kiinni vanteeseen. Mittaus sit vaan yhdeltä puolen.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    Joskus olen niitä kierroksia raidetangonpäästä laskenut, kun olen vaihtanut pelkästään hammastangon suojakumin ja laittanut saman raidetangonpään takaisin. Ei edes ehkä liittynyt otsikkoon.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Noilla kaikilla pyöränkulmillä yritetään saada auto käyttäytymään hallittavasti.
    Loppujen lopuksi merkittävin juttu on se, miten paljon renkaaseen ladataan noilla kulmilla semmosta sivujännitystä, jotta ei auto tunnu vetelältä, ja reagoi heti ohjausliikkeisiin.
    Renkaan kulumisen, ja vierintävastuksen suhteen semmonen "turha" sivujännitys vain huonontaa tilannetta. Siksi itse en mittaa aurausta, vaan sitä, kuinka paljon se renkaan kulutuspinta yrittää siirtyä sivuttain, muutamalla renkaan kierroksella. Kun saa säädettyä semmosen tilanteen, jossa autoa mihin suuntaan tahansa siirrettäessä, ei tiehen osuva kulutuspinta pyri yhtään siirtymään sivusuunnassa, niin on ainakin V70:n sellainen ajaa, ettei tarvi rattia hinkata yhtään, vaan menee suoraan, kuin juna, ja rullaa vapaalla pitkään. Kääntyykin vain, kun kääntää rattia.
    Mittauksen voi helposti tehdä rullamitalla renkaan urasta, mahdollisimman läheltä lattiaa, tai asfalttia. Näillä mennään meillä. Laahauslauta on yksi sovellus tuohon teoriaan.
    Auraukasen mittaus vanteesta on vain yksi osuus pyöränkulmista. Se renkaasta tiehen siirtymä on se yhteistulos noista kaikista, ja minä mittaan vain sitä silloin, kun muut kulmat on tehty molemmille puolille samoiksi.
    Pätee myös sellaisissa, joisa esim. pystykallistumaa on muutettu. Auraukselle annetut ohjearvot eivät silloin enää päde.
    Kilpurissakin on hyvä tietää, koska se on nolla, ja sitten säätää tarpeen mukaan jompaan kumpaan suuntaan. Takapyörille sama juttu.
    Renkaan kosketuspisteen kautta tiehen ajotuntuma tulee. Kaikella muulla vaan tehdään se oikein tapahtuvaksi.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Etuvetoisissa vaan on monenlaisia variaatioita ripustuksissa et missä laitetaan auraukselle ja missä haritukselle. Suuntaus laitteessa on yleensä ohjearvot. Myös usein kysyy vannekokoa.
     
  17. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Ei ny millään pahalla mutta kyllä tuossa mitataan ja saadaan mittakin. Mutta ei tuolla ole mitään tekemistä aurauksen (tai harituksen) mittaamisen kanssa.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ei muuta, kuin että jos aurausta muuttaa, niin tuo renkaan sivuttainen jännityskin muuttuu. En osannu vissiin selittää niin, että kaikki olis ymmärtäny.
     
    Muokattu: 27.12.2017
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Voisiko mittaustapaa selventää tarkemmin?
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Me joskus tökättiin nuppineulat renkaan kuvioon, akselin korkeudelle. Ja mitattiin neulojen väli. Sit työnnettiin autoa niin että nuppineulat menee toiselle puolelle akselia, luonnollisesti yläkautta ja taas mitattiin neulojen väli. Näin sai aurauksen milleinä. Esim ennen nivelen vaihtoa. Ja sit sääti aurauksen samaan nivelen vaihdon jälkeen. Matalassa autossa haastavampaa kun ei pääse niin korkealta mittaamaan. Maastureissa onnistuu aika kivasti.

    Eno duunas sen ralliauton säätelyä varten sellasen kulmikkaan U:n muotoisen rautahässäkän neliöputkista jotka menee sisäkkäin ni saa säädettyä leveyttä ja mitattua aurauksen vanteen reunoista. 4d sedanin kuvailema harppi lienee samanlainen.

    ei toi oo rakettitiedettä vaikka sellaistakin siitä voi halutessaan tehdä.
     
    jorkat tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!