Rodin ja kustomin määritelmä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Anonymous, 15.5.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nimettömänä tämä aihe, ei kehtaa julkisesti myöntää tietämättömyyttä. Miten määritellään Hot-Rod? Entä Custom? Kustom Kemp? Lowriderin tiedän, se on matala, eri ku Off-Road vehkeet.
     
  2. cubic_inch

    cubic_inch 1st gear

    Rodien vuosmalliraja on 1948, eli täytyy olla vanhempi kun se.
     
  3. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Rodeissa vielä sen verran, että välttämättä kaikki rakennellut 48 ja vanhemmat ei mene Rodi nimen alle.. Niitäkin voi olla kustomeina.

    Eiköhän se aikalailla ole se tyyli. Lowriderit ja kustomit ovat tavallaan aika lähellä toisiaan, mutta kumminkin vähän eri juttuja. Itse ajattelisin niin, että lowriderit on prameampia ja elviksempiä. Siis, kustomit ovat ehkä vähän viileempiä pelejä. :wink:

    Vaikea tuota on tyhjentävästi mennä varmaan kenenkään rajaamaan. Uskoisin, että täältä löytyy varmasti asiantuntija tarkentamaan. :smile:
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Yhdelle tyylisuunnalle pitäisi keksiä nimi. Uudehkot autot jotka on rakennettu tavalla tai toisella, mutta konetta ei piristetä ja alustaa korkeintaan lasketaan, ei jäykistetä. On varmaan yhdelle sun toiselle tuunaajallekin tullut mieleen, että mihin niitä ilokaasusatseja tarvii, kun kaupungissa saa ajaa nykyään 30 km/h ja motarillakin vaan 120. Jos siinä olisi hydraulit, niin se olisi lowrider. mutta jos (ja kun) ei ole. Vai voiko esim. laskettua ja sheivattua sämpylä-Capricea tai vaikka Mazda 6:sta pitää kustomina?
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    taas tää ikuinen käden väänön aihe


    minä olen tullut siihen tulokseen että

    rodi on rodi eli ennen vuotta 48

    customi on customi esim sämpylät

    ja sitten nää euro/japski osasto on joko custom tai tunnig yleesä toi viimeksi mainittu

    ja niin päin pois mutta...

    entäs rodi henkeen rakennetut customit entäpä ne onko ne sitten pro-street tyyliä ?

    mitä hä?
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Custom: Lievemmin muutettu
    Kustom: Rankemmin muutettu

    Barris customoi aikoinaan sanan "Custom" muotoon "Kustom"
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Eli ???

    Ennen -48 jenkit ja -58 Eurot kun näyttää vielä noille .... Rodi

    Loput joko Kustom tai Custom riippuu kuinka rankalla kädellä on tehty

    Tuning jos on levitykset yms, hilut ja Shaved- tai mild, soft jotain tuning noille muille euro suuntauksille, etuliite suunnan mukaan

    Kaikkille toi etuliite jos on Euro ja jenkeille perinteiset, shaved, off road ...


    Eikös tämä ole riittävän sekavaa ????
    Kaikki luokat helv... mitä niillä tekee
    :-o :-o :-o
     
  8. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Mä olen ajatellu jotenkin noin et rodina voi pitää melkein mitä vain,jossa on "ulkonevat lokasuojat" eli vm:ssa varmaa jossain 50-luvun taitteess. Esimerkkinä euroissa vois mun mielestä tehä Peugeot 203sta,Ehkä Volvo PVstä,Kuplasta rodin, mut jenkeissä kyl aikasemmin.

    Sämpylät kuuluis c(k)ustomeihin aina 70-luvulle asti,riippuu vähän auton mallista.Kyl 70 amazonista voi tehä kustomin viel, mut joku saman ikäinen Belvedere tmv. kyl viittaa enemmän johonkin muskeliPROSTREET-aikakauteen...

    Oliko tämä nyt joku lopullinen sekoitus ja määritelmien solvaus,mut kukin ajattelee omalla tavallaan..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    What is a hot rod, anyway?
    by Grant MacLaren 314.569.2846
    The earliest hot rods were the result of an ingeniously simple idea: Take a vehicle that's cheap and readily available, cut it up to remove some weight, lower it and fit some fat tires. Soup up or swap out the engine. Open up the exhaust; maybe customize it and paint it a wild color. Using some ingenuity, an inexpensive vehicle coud be modified, made to perform better and look "cool." (Although the word "cool" was not yet in use.)

    There wasn't a prescribed set of rules. In fact, rules were meant to be broken. How come that simple formula has become so rigid and difficult today -- not to mention expensive? Hot rodding started out as kinda fun and easy going. Why can't it still be? Well, it can --


    The following letter appeared in the December, 2001 Street Rodder magazine:
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juuri näin :grin:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rodit ovat perinteisesti olleet näitä ennen 1948 valmistettuja jenkkejä,siis selvästi erottuvat lokkarit.Oikeaan rodiin ei saa asentaa 1950-lukua uudempia osia.Jos 32 Fordiin rakennetaan ruiskumoottori,moderni alusta,alumiinivanteet,se ei ole enää rodi vaan tuning.Sen paikkakin on gti magazinen sivuilla.piste.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä olen aivan varma että herralta löytyy tallista 32 lättäpäällä jne.piste.
     
  13. teppo

    teppo Gearhead

    herrat tarkoittanee rodilla nimenomaan street rodia, johon kuuluu -48 ja vanhempia malleja. Hot Rod taas on paljon laajempi käsite, joka pitää sisällään street rodien lisäksi myös uudempia autoja, jotka ovat rakennettu sleeperi tyylillä ylitehokkaiksi katuautoiksi kiihdytysautot esikuvinaan (pro street) tai myös rata-alusta käy, kunhan tekniikan ja suorituskyvyn kontrasti auton ulkonäköön on tarpeeksi suuri. Hot rod voi olla myös kilpa-auto.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai Pro Street Chevelle vaikka vm 70 on Hot Rod???!! Tai Classic Chevy-pro touring billet-yhdistelmä?????! TUSKIN!! EI IKINÄ!!!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsokaapa vaikka Hot Rod magazinessa esiteltyjä autoja. On siellä paljon muitakin kuin pre -48 autoja. Vaikka ei kyllä V8 makasiinissakaan kaikissa esitellyissä autoissa kyseistä konetta oo. Että enpä tiedä...
     
  16. Vicky55

    Vicky55 1st gear

    Hot Rod voi olla mikä vaan rakenneltu auto. Street Rod on ameriikan auto vm ennen 48, jota on rakenneltu ja siinä on erilliset lokasuojat. Euro rod on eurooppalainen rodattu auto. Custom tai kustom kuten sen kustomoitu nimitys menee on ikään katsomatta enemän koriltaan muotoiltu auto.
    Lowrider on alunperin koriltaan vakio, mutta alustaltaan rankasti laskettu. 50-luvulla he keksivät käyttää alustassa hydrauleita jotta maavaraa saatiin säädettyä. Lowrider on nykyään oma elämäntapa muoto jossa rakentelun rajat ovat haihtuneet.
     
  17. platuart

    platuart Gearhead

    Pienoismallijuttuja kun on tullut muutama järjestettyä, niin niissä luokat menevät seuraavasti:
    Street Rod: Ennen vuotta 48 valmistettu, muunneltu auto.
    Street Machine: No ne on ne siitä uudemmat muunnellut autot.
    Kustom: Korimuodoiltaan muunnellut autot (vuosimalliin katsomatta).
    Ja Stock on tietysti tehdasorginaali (vuosimalliin katsomatta).
    Sitten on noita kokeiluja niin ku Pro Street yms. Siinäkään ei ole vuosimallilla mitään väliä.

    Eiköhän juttu ole niin, että periaatteessa koko jenkkiharrastus on hotroddingia. Hot Rod-lehti, Popular Hot Rodding-lehti, Finnish Hot Rod Association ym. ym.
    Hot Rodin määritelmä riippuu siis siitä missä yhteydessä siitä puhutaan.
    Jos kyse on street rodeista, niihin voi lukeutua kymmeniä eri tyylejä. Rodi, niin kuin me täällä pohojosessa Euroopassa sanotaan, voi olla esim. nostalgia hot rod, pro street, hitech, billet, rat/rotta, sleeper, kustom (jopa), tuning(taitaa olla uusi nimitys hitekille) ja vaikka mitä... Ja onko sillä nyt mitään väliä?
    Omistaja kai nyt kuitenkin saa sanoa vehjettään miksi haluaa, tosin jokuhan voi olla eri mieltä.. ja sehän on kauheeta...
    Palatakseni taas pienoismalliasioihin, näyttelyissä rakentaja ilmoittaa mallinsa johonkin luokkaan, mutta järjestäjällä on oikeus siirtää se toiseen luokkaan, jos katsoo sen olevan väärässä paikassa. Mutta tässäkin mittakaavassa on usein taktikoinnin mahdollisuus jos rakentajalla on useampi malli ja saa osallistua vaikka vain kahdella per luokka kyseiseen häppeninkiin. Esim. `39 Chevy Delivery, rakennettu low rider-tyyliin; vuosimallin perusteella rodi, mutta voi laittaa kustomiinkin (jos jotakin korimuutoksia. niin noi lowriderit onkin aina ollut ongelma, kun rakentajat haluaisivat ne kustomiin eikä street machineen (vaikka joku Monte Carlo), mutta kun pelkkä maihinlasku ja jänskä maalaus ei tee kustomia... 1/1 mittakaavassakaan...
    Niin tai sitten gasser-Willys `40, rodiin vai racingiin (yleensä kyllä racingiin, kilpuri on aina kilpuri...jaa mutta entäs "katukilpurit"...?
    Chopattu `60 Impala, muutettu keula ja takapää, remmiahtimella, kavennettu taka-akseli, hirrrveeet tassut. Onko se nyt kustom, street machine vaiko pro street..??
    Näitä spekulointeja voisi jatkaa loputtomiin ja esimerkkejä on tuhansia.
    Mutta harrastetaan hotrottinkia ja ajellaan vehkeillämme. Ihmetellään sitten mitä ne ovat, jos joudutaan niitä johki Car Showhun viemään. Tai annetaan näyttelyjärjestäjän päättää, voi tulla hauskoja eroavaisuuksia paikkakuntien suhteen. Tukholmassa voi flakemaalattu erikoisvannestettu Vette olla Stock...
    PLATU
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä olen Platun kanssa samaa mieltä, että ei pidä ottaa näitä "luokkia" niin tiukasti tai vakavasti. Pääasia, että hottentotit on baanalla. Muodit ja trendit tulee ja menee ja joku on "alkuperäisempi" idea kuin toinen. So what !
    t. Jussi A.
     
  19. Vicky55

    Vicky55 1st gear

    Näinhän se on että luokka rajat hämärtyy koko ajan vaan enemän. Uusimpana rakentelu suuntauksena taitaa olla pro touring. Lisää pienoismalli jutskia keskustelu palstalle!
     
  20. Otto

    Otto Gearhead

    Juu, päivän kova sana taitaa olla Pro Touring ja rotta-rodit..? Kaksi ääripäätä, ainakin jos ajo-ominaisuksia vertaa..?
     

Kerro tästä muillekin!