Ohjelmavirhe!? AKE:n uusi järjestelmä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Moonshine, 20.11.2007.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kävin perjantaina konttorilla palveltavana ja sain kuin sainkin MB508 väliaikaiseen liikenteestä poistoon. Vanhat paperit lensi tiskin takana roskiin alta aika yksikön, mutta pyysin ne itselleni, jotta voin katsoa, onko tiedot samat. Sain samalla ohjeen ottaa tiskiltä esitteen, jossa kerrotaan mitä kaikkea uutta tietoa papereihin nyt tulee.

    Aikani noita papereita tavasin ja lähinnä pisti silmään se, että lomakkeen tekstit oli suomeksi ja ruotsiksi, auton tiedot taas on lomakkeella suomeksi ja englanniksi. Niin muuttuu maailma, saksalaisen auton suomalaiset paperit on nyt kolmella kielellä.

    Ensin näytti siltä, että rengaskoko on kadonnut kokonaan, ja ilmeisesti auton mukana pidettävä osassa sitä ei enää olekaan, mutta löytyihän se yhden paperin kulmasta, joskin vähän kuin samasta pötköstä valmistenumeron kanssa. Ilmeisesti ainut tieto, joka ei mihinkään tullut, oli ensimmäisen rekisteröinnin päivä ja elokuun lapsesta tuli täten nolla kautta nolla rekisteröity.

    Kysyin tiskillä, että ilmottaako konttori muutokset vakuutusyhtiöön ja kuulemma tieto menee kuin vettä vaan ja vakuutukset katkee ennen kuin vekselit lankee. No, bonusten optimoinnin vuoksi tulin illemmalla soittaneeksi vakuutusyhtiöönkin, joskus iltaviiden ja -kuuden välillä. Eipä sitten tule yllätyksenä sieläkään, kun siihen mennessä ei ilmeisesti ollut tullut mitään tietoa AKEn kautta, mutta perille meni puhelimella, kiittelivät oikein yhteydenotosta. Kyllä tuntui kivalta.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Kävin viime perjantaina kaverin kanssa merkkaamaan 35" pyörille luvat katsastuskonttorilla ja satuin näkemään sen uuden ATJ:n käyttöliittymän.
    Katoin vähän aikaa että mitä ihmettä, milläs vuosituhannella sitä elellään. Monta miljardia menny tommoseen kuraan.
    Ohjelman toimivuus oli todella hidasta, ohjelman käyttöliittymä oli kuin suoraan 10 vuoden takaa. Samalla nauratti ja itketti.

    Katsastusinsinöörin sanoin (merkatessa renkaita): "että tää on oikeasti perseestä tää ohjelma"
    :rotfl:
     
  3. RT3

    RT3 1st gear

    Tänään tuli toisen auton lappu, ei mennyt kuin vähän reilu kuukausi.
    Mallimerkintä on hävinnyt, ja nykyään joutuu rahtaamaan lisäsivua mukana, jotta poliiseillekin selviää, että auto on saksalainen. Tämäkin olisi vältetty, jos rengaskoko olisi laitettu sille varattuun ruutuun, eikä lisätietoihin.
    Jatketaan, kun toisen auton laput tulevat (kumma viive vaikka samalla kertaa ilmoitin molemmat). Täytyy sitten käydä vaatimassa oikeita lappuja konttorilla.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä ne laput on oikeita. AKE:n uusi systeemi on erhtymätön ja ne vanhassa otteessa ollut väärät tiedot on nyt vaan korjattu oikeiksi. Ja turhat tiedot poistettu.
     
  5. Nykyjärjestelmä ei muuten tunne erikseen ajoneuvoluokkien samoja rekisteritunnuksia. Eli kun myin viime viikolla ton STW Aspenin Alteredmaqille, niin siirtolupa meinasi tulla johonkin japsimopoon, jossa oli sama tunnus.
    Uudesta järjestelmästä ei löytynyt enää autoa, joka oli kuukautta aikaisemmin poistettu rekisteristä. Nyt ei voi saada enää samaa kilpeä/tunnusta takas, vaikka sitä ei missään autossa olekaan, kun se on siinä mopossa.
    Aika paljon nimittäin näkyy noita N-alkusia kilpiä muissakin ajoneuvoissa kuin jenkkiautoissa. Voi tulla yllärinä monelle, joka haluaa jossain vaiheessa takas ne legendaariset 70-luvulla käyttöön tulleet lyhkäset N-kilvet, eikä niitä enää saa, kun jonkun traktorissa, moottorikelkassa tai vaikka trukissa on sama tunnus.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Oliko tossa kysymys moposta ja siis mopokilvestä. Jos mopolla tarkoitit moottoripyörää, niin silloin on tapahtunut joskus pahemman luokan kämmi, sillä vanhalla systeemilläkään moottoripyörän ja auton tunnukset eivät voineet olla samat.
     
  7. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Väärin. Vajaa kymmenen vuotta sitten omistamani moottoripyörän rekisterinumerolla löytyi myös Triumph Herald -merkkinen auto. Ja tämän hetkisen pyörän kilpeä kantaa myös eräs korinvaihtodusteri. Ja olipa vuosia sitten edesmenneen Lankisen Matin työvanissa kilpi VEE-2 ja H-D:ssa sama vaikka pyörässä ei saisi kolmea kirjainta edes olla.

    Nämä aiheuttaa aina metkoja tilanteita v-yhtiössä, tämän viimeisimmän kohdalla otin jopa selvää missä Dusteri majailee. Olis se ollut reteetä kun pihassa olis kaksi ajoneuvoa samalla kilvellä.

    Eli eri ajoneuvoluokissa on täysin mahdollista olla sama rekisterinumero.
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Minä sain maahantuonnin yhteydessä manguttua semmosen vanhan ABC-12 mallisen kilven, ILMAN sitä Eu-merkkiä.

    Kyllä tuntu hyvältä. 8)
     
  9. Niinpä, eli kun uusi systeemi ei tunne eroja ajoneuvoluokille, niin hauskaa on vielä luvassa moneen otteeseen. Saattaa olla niin, että kun joku tekee väliaikaisen rekisteristäpoiston VEE-2 kv Dusteriin, niin se H-D on sen jälkeen väliaikaisesti poistettu.
     
  10. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    jup. eli tuttu täti paikallisella konttorilla kysyi: "ai sä olet ostanu moottoripyörän!" kun kävin rekkarinumerolla puuhakilpiä hakemassa.

    sanoin, että kyllä mä ihan nelipyöräisestä kapineesta kauppaa hieroin...

    no, täti siihen, että mahtasko löytyä vanhasta järjestelmästä ja totesi vielä, että onneksi eivät olleet herrat johtajat VIELÄ vanhaa järjestelmää sulkeneet. olis voinu olla selittelemistä polliisille aspenin ratissa: "on tää prätkä!"
    :rotfl:

    ja moitiskellessani systeemiä kohtalaisen kekkos-brezneviläiseksi, täti myönsi asian. mutta minkäs se sille tekee. niin se taitaa aika useilla työmailla olla, että duunarin on vain nieltävä ne päällystön ääliömäisyydet. sääli vain, että nää aken ääliöimiset vaikuttaa muihinkin kuin pelkästään työntekijöihin... :-?
     
  11. spad

    spad Gearhead

    Siis mitä, sehän ON kymmenen vuoden takaa! Myöhästyi vaan 7 vuotta.

    Itseäni nauratti kun 20 vuotta vanha tuotannonohjausjärjestelmä pieksi suorituskyvyssä ja ominaisuuksissa upouuden järjestelmän entisessä duunissa. Uudempi pyöri about 20 kertaa nopeammalla koneella ja about 1/10-osalla työmassasta mitä vanha systeemi...

    On se tietotekniikka hienoa - sanoo järjestelmäasiantuntija :lol:
     
  12. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Sama vika noitakin järjestelmiä nykyään jo vaivaa, kuin M$:n viritelmiä...

    Ei keksitä enää oikeasti hyödyllisiä ja tarpeellisia parannuksia, niin lisätään sitä tyhjänpäiväistä tauhkaa, että päästään mainostamaan uutta versiota, joka menee asioita ymmärtämättömille kuin häkä päähän...

    Pitää äkkiä uusia kaikki järjestelmät, etteivät vain kaveripiirissä pääse naureskelemaan vanhoista ohjelmista... :odroll:
     
  13. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Tämän saman jutun mäkin oon kuullu. Siinä oliski oikeen pommi jos sen teköövät :mad: :mad:
     
  14. TEKELE

    TEKELE Gearhead

    Pyöritääs vähän offtopicin puolella munkin osalta:
    Juu mullakin on ollut c-kadetissa kerran siirtoluvat jotka myönnettiin ihan BigWheelsissä mukanaoloa varten. Taisi "esittely" lukea tosiaan käyttötarkoituksessa, ajoreitiksi sain tuolloin koko Pieksämäen ja silloisen Pieksänmaan kunnat. Ne hakemukset kannattaa oikeesti täyttää siististi (ja todenmukaisesti, koska harrasteajoneuvotapahtuma/-näyttely on mielestäni ihan käypä peruste tuolle esittelylle [joka perjantai-illan p*llurallit ja muut vastaavat "Nakkikioskin Natikat" jotka järjestetään yli 52 kertaa vuodessa ei ehkä tietty välttämättä ole tulkittavaksi harrasteajoneuvotapahtumaksi/-näyttelyksi]).

    Mä oon aina täyttänyt ne lappuset tietokoneella netissä ja sit vaan tulostanut ja allekirjoittanut. Helpottaa kummasti tarrojen saantia jos siitä lapusta saa tiskin takana jotain tolkkua ilman että pitää käydä apteekissa luetuttamassa :wink:
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kyllä systeemeissä eronsa on. Perjantaina illalla ilmoitin vakuutusyhtiön palvelunumeroon bonusmuutoksista ja seisonnasta ja maanantaina oli etanapostissa tullut vakuutusyhtiön kuittaus. Että kyllä sähköinen tiedonvälitys voi olla nopeetakin nykyään.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Siirtokilpien myönätmisen tiukkuudessa lienee jonkin verran vaihtelua konttoreittain. Itse olen kerran saanut siirtokilvat juhannukseksi välille Järvenpää - Virtasalmi ja perusteluna oli säätöajo. Konttorin likka ei edes tajunnut kysyä mitä tämmöinen säätöajo oikein on ja kait siihen jotain olis pystynyt runoilemaan, jos olisi kysynyt.
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Siirtokilpien myöntämisessä voi olla eroa eri virkailijallakin. Viime kesänä piti hakea siirtokilpiä kaikkineen kolme kertaa, kahteen autoon. Ensimmäisellä kertaa kaikki meni helposti, paperiin vain kylät joiden välillä autoa siirrellään. Toisella kertaa piti kirjoittaa kylien nimien lisäksi tarkka reitti, ja täsmällisesti siirron syy ja viimeiselle päivälle piti pistää ajo katsastukseen. Kolmannella kertaa kelpasi taas, kun kirjoitteli kylien nimet ja täti sanoi, ettei katsastuspäivälle mitään kilpiä tarvi, kun on aika tilattu.

    Konttori oli sama, mä olin sama, auto vaihtui välillä, mutta niin vaihtui täti tiskin takanakin. Jotkut ottaa työn työnä, toiset taas pitävät työtään varsin tärkeenä.

    Vaikka kyllähän mulle joskus vanhoina hyvinä aikoina tiskitäti sanoi, että nimismies on kieltänyt antamasta siirtokilpiä montaa kertaa peräkkäin. Mä silloin sanoin sille, että missäs se nimismies on, mä kysyn suoraan siltä, miksi niitä kilpiä ei toista kertaa saa, notta kai siihen joku pykälä on siihenkin. Ei tarvinnut nimismiehen kanssa jutella, eikä sen jälkeen laskettu kertoja.
     
  18. lake ender

    lake ender Gearhead

    En jaksanut lukea kaikkia juttuja, että jos tästä oli jo kerrottu, niin olkoot.

    Tilasin vanhalla kantakortilla mustat kilvet autoon. Oli vapaana, mikä tietysti oli edellytys tilaukselle.
    4 viikon päästä soittelin konttorille, että jokohan...ja sieltä löyty.
    Eiku kilpiä hakemaan ja ilmotusosallahan se muutos tehdään. Autohan on tietty väiaikaisesti poistettu kilvistä, että verot katkes.
    Noo...tuo hieno systeemihän ei ymmärrä sitä ,että auto on poistettu liikenteestä (kilpiä ei kuitenkaan ole palautettu) ja sen tunnus halutaan vaihtaa, jolloin vanhat kilvet palautetaan ja uudet tulee tilalle.
    Muutoksen se järjestelmä antoi kuitenkin tehdä, mutta eipä ne akessakaan osanneet sanoa meneekö se noin oikein.... Antoivat vaan lakimiehen nimen, jolle voi sitte valittaa jos jotain käpyä kävi :odroll:
    Uuden otteen ja kilvet kuiteskin sain. Typy vaan naureskeli, kun sanoin pitäväni vanhan otteen ihan varmuuden vuoksi....
    Niin ja 13€ kiitos.....(17€ kilpimaksun lisäksi)
     
  19. -BUICK-

    -BUICK- 1st gear

    kuulin aika kummallisen jutun tänään tuosta uudesta systeemistä.
    kaveri pisti tänään auton seisontaan, sai konttorilta jonkun uuden rekisteröintitodistuksen. kaveri oli katsastanut auton juuri, tuli korjauskehotus vääränvärisistä parkeista, ei mitään leima silti lappuun ja näemme taas vuoden päästä.
    ja nyt tossa uudessa lapussa oli lukenut jotain että korjauskehoitukset: ajovalot, väärä väri ja perässä että korjattava 30.11.2007 mennessä.
    mitäs tuo nyt on tarkoittavinaan?
    ja sitten tämä oli paras, huomautukset ja erikoisehdot kohdassa: auton valmistusmaa USA :rotfl:
     
  20. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kävin tänään rekisteröimässä vasta ostamani Chevy Vanin omiin nimiini. Vähän arvelutti kun olin tätäkin ketjua lukenut...

    Naureskeltiin yhdessä konttorin likan kanssa että mitähän sieltä printteristä mahtaa tulla mutta tällä kertaa kävi sitten vissiin tuuri. Otteessa näkyy lisäpenkit, maininta punaisista takavilkuista ja kauppanimenäkin on Chevy Van 20 - sama mikä ennen mallin kohdalla.

    Lisää tietoakin tuli verrattuna edelliseen otteeseen. Nyt on oma maininta väliseinässä olevasta ikkunasta ja vetopainotkin saatiin tällä kertaa otteeseen - vanhassa niitä ei ollut.

    Ei vissiin tarvii lotota viikonloppuna :rotfl: ...
     

Kerro tästä muillekin!