Ram Van 1989 ja nopeusmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Juola, 11.3.2008.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Hei!

    Ongelmana tällä kertaa nopeusmittari. Mulla on siis tämä '89 B250 rotke, jossa on vielä vanhanaikainen vaijerisysteemi tuossa mittarissa: laatikosta lähtee pitkä vaijeri konepellin alle nopeusanturiin, ja siitä vielä pätkä vaijeri mittarin taakse. Vaiva on sikäli vanha, että jo pari vuotta sitten hajosi anturi. Samoihin aikoihin alkoi viisari nykimään. Anturi vaihdettiin, mutta nykiminen jäi. Sitten vaihtoon meni ensin se pitkä vaijeri, ja pian tuon jälkeen rapsahti poikki ylempikin vaijeri. Nyt on siis (suht) uutta vaijeria ja anturia ollut autossa tovin. Viisarin holtiton heiluminen väheni alkuun, mutta ei missään vaiheessa poistunut kokonaan.

    Tilanne on nykyään se, että hyvänä päivänä ajelee satoja kilometrejä, ja mittari näyttää nopeuden tarkasti. Toisena päivänä voi 50 km ajon jälkeen alkaa viisari heilumaan... ensin vähän, sitten aina vain vauhdikkaammin tuollaista +/- 10 km ainakin, niin ettei todellakaan pysty enää siitä vauhtia lukemaan. Pienemmillä nopeuksilla tästä on välillä ollut myös harmia, kun ei auto tiedä laittaakko od:tä tahi turbiinilukkoa päälle vaiko ei? Siinä on sitten jo kierroslukumittarikin ihmeissään!

    Vaijerit pitäis olla hyvässä rasvassa, ja anturin jäykkyyttä ensin epäilin, mutta en enää oikein sitäkään. Nykiminen EI ala kylmällä autolla heti, vaan vasta kun on jonkin matkaa alettu (eikä siis aina silloinkaan!). Kun Viisari heiluu, kuuluu mittarista myös rasittava rapina koko ajan.

    Eli aivan kuin lämpeneminen vaikuttaisi asiaan?

    Muita huomioita: liikkeelle lähtiessä mittari näyttää heräävän vasta kun kakkonen kytkeytyy päälle!? Onko siinä jotain järkeä, vai kuuluuko asiaan? Eli kun vaihde vaihtuu, viisari nytkähtää liikkeelle ja alkaa näyttämään vauhtia näin ollen sieltä 20km/h kohdalta. Normipäivinä heiluminen keskittyy sinne alle 60 nopeuksiin, siitä yli viisari tasaantuu ja rapina lakkaa. Hyvinä päivinä ei heilu missään, huonoina saa ajaa vaikka kuinka kovaa ja sen +/- 10km/h heiluu joka vaiheessa.

    Mieleen tuli, että voisiko syy olla siellä LAATIKOSSA? Vaijerihan menee sinne laatikon (A500) kylkeen, ja näyttäisi olevan jotenkin auki ruuvattava tämäkin kohta... eli uskallanko avata? Mitä sieltä löytyy / pitäisi löytyä? Jonkinlaista siipipyörää tai muuta hyrrää, joka sen vaijerin laittaa pyörimään? Jos siellä on loppuun kuluneita liikkuvia osia, niin saako varaosa-/tarvikekaupasta uusia? Ja saanko laatikkoöljyt syliini, jos tuota vaijerinkoloa alan sorkkimaan?

    Jotkut teistä kuitenkin ovat sinnekin kurkkineet, niin auttakaa tolloa!

    Kiitos taas!
     
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    tulee sieltä ehkä pikkusen öljyä. se tötsä mihin vaijeri tulee vaihdelaatikossa, on epäkesko,voisko olla väärässä asennossa
     
  3. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Katso ennen avaamista, missä asennossa se on. Ja putsaile ympäristö ylimääräisestä liasta. Sieltä löytyy hammasratas, jonka hampaiden lukumäärä kannattaa laskea ja varmistaa sitten, että se kansi on oikeassa asennossa kiinnilaitettaessa.

    Oisko tuosta rattaasta vähitellen aika jättämässä? Siihen pitää löytää samalla hammastuksella oleva ratas, muuten heittää mittari. Tosin tasaisesti :)
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    Kiitos molemmille! Täytyypä tutkia kun seuraavan kerran ajan auton talliin rasvamontun päälle.

    Mistäs niitä sopivia hammasrattaita sitten saa, jos sellaisen vaihto eteen tulee? Puranko vanhan herätyskellon?

    ... ai niin: ja väitin, että viisari heilahtaa vasta kun vaihtaa kakkosen päälle - ja siltä se on todella vaikuttanut - mutta tänä aamuna kun töihin lähdin, niin ehti pikkasen jo nollasta osoitin kohota ENNEN kuin kerkesi vaihdetta vaihtamaan...!
     
  5. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    http://www.transmissioncenter.org/speed ... d_jeep.htm

    Tuolta katselin jo valmiiksi, kun itselläni oli ongelmia mittarin toiminnan kanssa, mutta syyksi osoittautui mysteeriovinkkeliosa, jota ei löydy varaosaluettelosta. Heivasin sen mäkeen ja tein oikean Moparkytkennän vaijerille ja taas toimii.
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    No on siinä monenlaista ratasta. Kiitos linkistä!
     

Kerro tästä muillekin!