outo pumppu tai joku 307:ssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JukkaK, 22.4.2008.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    tuli ostettua ´86 caprice saastevehkeillä ja huomasin tuossa koneessa olevan joku oudon näköinen pumppu tai joku hihnalla toimiva laite. se siis sijaitsee edestä katsottuna lähes keskellä konetta noin kaasarin korkuudella eli ilmastoinin kompuraa ym. korkeammalla. siinä näyttää hihnapyörä aivan moottoripyörän magneetolta...? pari johtoa siihen tulee ja joku letkukin siinä tais kiinni olla...

    auttakaa tyhymää :poff:
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    äkkikseltään kuulostas ilmapumpulta
     
  3. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Hirveesti tuo kuvailu kuulostaa ilmastoinnin kompuralta, sen hihnapyörää voisi kuvailla magneeton näköseks ja siihen tulee letku (vai kaks) ja kaks sähköjohtoo. Ainoo että 307 koneessa tämä kompura on hantin puolella eikä keskellä. Kompuran allahan on ilmapumppu.

    Saisko kuvaa tästä laitteesta?
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juuri tuota minäkin ajattelin....
    Siis tämä "uudempi" malli on juuri tuollainen, kun se vanhempi kompura olikin enemmän startin näköinen... (todella kauan sitten)..
     
  5. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    tuossa olis pari kuvaa siitä http://jukka.galleria.fi/kuvat/Caprice+stw/Kuva+018.jpg ja http://jukka.galleria.fi/kuvat/Caprice+stw/Kuva+019.jpg. ei se nyt ihan keskellä konetta ollutkaan :rotfl:

    sitten olis pari kuvaa lisää joissa on irtonaisia letkuja vailla paikkaa, ekassa letku lähtee punaisella merkatusta boxista josta lähtee useampi letku, pää ylettää kuvassa näkyvälle bensansuodattimelle saakka http://jukka.galleria.fi/kuvat/Caprice+stw/Kuva+020.jpg
    sitten toisella puolella konetta tuolta alemmalta pumpulta lähtee kaksi letkua, kumpikin irti... http://jukka.galleria.fi/kuvat/Caprice+stw/Kuva+021.jpg

    autoa hakiessa ei muuten ollut hihnaa ollenkaan kummallakaan kuvissa näkyvillä pumpuilla, mahtaako vaikuttaa käyntiin tuo kun ilmapumppu ei pelitä?
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Toi Harrisoni on ilmastoinnin kompura, ja se pienempi siellä alempana lienee saastelaitteisiin kuuluva ilmapumppu.
     
  7. Stance

    Stance Gearhead

    ^Näyttää ah niin ihanasti suomipojan virittämälle 307:lle! Kromiputsari ja paljon irtonaisia letkun päitä. :lol:

    Ilmastoinnin kompura on se päällimmäinen ja sen alla ilmapumppu. Ilmapumpun pois jättäminen ei vaikuta käyntiin. Sillä pyritään pääsemään kylmällä koneella mahdollisimman pieniin päästöihin.

    Punaisella ruksilla merkkaamasi boksi tuossa kuvassa on EGR:n solenoidi.
     
  8. jkga

    jkga 3rd gear

    Taitaa olla saastelaitteet poistettu käytöstä...
    Ainakin "mekaaninen" kaasari on laitettu.......
    Palaako service engine keltainen valo ollenkaan???
    Onkohan koko tietsikka otettu käytöstä??
    Jos pelkkä kaasari vaihdettu muttei jakajaa, niin varmasti voi käydä ihmeellisesti....


    Jari
     
  9. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Joo siltä vähän vaikuttais että saastelaitteet on otettu pois. mites tuon katalysaattorin kanssa kun sitäkään tuossa ei ole (ei edes paikkaa sille putkistossa) ja papereissa on merkintä katista voiko tuon ikäisen auton muutoskatsastaa "pois vähäpäästö papereista" vai onko se pakollinen jo tämmöisessä?? tunnu olevan muuta kuin vikaa tuon auton tekniikassa :mad: jakajana siinä on ihan normi HEI jakaja jossa puola siis kannessa itsessään. niin ja ei tuo S-E valokaan siinä mielestäni pala missään vaiheessa... :pinup:
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vähäpäästöisen auton muutoskatsastuksesta lienee ollut 87543 keskustelua kautta historian, mutta ei oikein olla päästy yksimielisyyteen. Asia lienee niin, että jos papereiden mukaan auto on vähäpäästöinen, niin sitä ei saa muutettua pois. Asia kannattaa varmistaa katsastusmieheltä. Jos löytyy sellainen kuka katsastaa vähäpäästöisyydet pois, niin sinne vain. Joskus olen kuullut, että 1983 on jokin raja jollekin katin tai vähäpäästöisyyden pakollisuudelle, mutta tämä perustuu ainoastaan mututietoon.

    Tuo onkin mielenkiintoista. Autosi on siis papereiden mukaan väpäpäästöinen, mutta minkäänlaisia katteja ei ole missään?
     
  11. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Joo se on aika outo homma, vielä kun putki näyttää olevan auton alkuperäinen istuvuuden sekä ruosteen perusteella. missäs muuten näissä katti yleensä sijaitsee? viissiin kuitenkin mahdollisimman lähellä pakosarjoja...? sit vielä huomasin rekisteriotetta lukiessani ettei missään lue mainintaa vähäpäästöisyydestä, erikoisehdoissa lukee ainoastaan "katalysaattori." penkkien sun muiden ehtojen lisäksi. :rotfl:
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Katti on yleensä siinä apumiehen alla... Siis pohjankin alapuolella :rotfl:
    Kyllä ilman muita saatelaitteita menee läpi jos on säädöissään, mutta tuo katti kun on semmoinen näkyvä juttu, niin voi siitä tulla hylky/ huomautus jos puuttuu...
    Vai olisiko ihan peräti "oikea" vaimennin jätetty pois, ja sen tilalla katti??
     
  13. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    niin tiedä siitä sitten... kun tietäis että minkä näkönen se alkuperäinen katti on...? tarvikekatit kyllä aina tunnistaa mitä ovat. tuossa vehkeessä kuitenkin eka äikkäri? on siinä juuri ennen takasillan ylitystä ja jos katalysaattori olis sinne asti sijoitettu niin ei se kylmällä moottorilla ainakaan mitään auta :rotfl:
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No en minäkään ole varma millainen se olisi alkuperäine katti, mutta luulen että noissa kaikissa katti-vehkeissä on ollut alkuperäinen (koska kaikissa samanlainen ollut)...
    Eli oisko noin puolimetriä pitkä, litteähkö, <=> (tuon muotoinen).
    Niin ja siihen tulee noin puolentuuman putki johon ilmapumpulta tulee ilmaa...
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Heh. Noinhan tuo on.
    Ihan of topikkina kun katsoo tuota edellisen omistajan suorittamaa "viritystä, joka kulminoituu 2" kromiputsariin, joka ei tuo mitään lisäarvoa orgis pannuun verrattuna, mitä nyt kaasutin bonarina jäätyy pakkasella.. Ja kone kiskoo lämpintä ilmaa kesällä konehuoneesta, eikä kylmäätuulipellin luota..

    Niin monikohan systeemien poisrepijä erehtyy ilmapumpun ja ilmastointikompuran välillä? Monikohan neropatti on poistanut jotain ihan muuta- "saastelaitteena" - tietämättä todella mitä poisti ? Selittäisi monen ladon reunalla seisovan farkun kohtalon..
    Ne takavuosien harrastelehtien autojutut, jotka alkoivat lähes aina "saastelaitteiden poistamisella" lie tehneet paljon hallaa. Lähes joka jutussa kiskottiin jopa PCV-systeemit pois "saastelaitteina".. Monikohan koneremppa senkin takia, että kampikammion tuuletus hässittiin "virittämisenä" on saatu aikaan?
     
  16. jake81

    jake81 Gearhead

    tohon katti asiaan... jos otteessa lukee että auto on varustettu katilla mutta missään ei lue mitään vähäpäästöisyydestä niin silloin katin tarvii löytyä auton alta mutta ei tarvi toimia... näin leima konna kertoi kun asiaa kyselin tosin hieman vaivaantuneena!! :lol:
     
  17. mawe

    mawe Gearhead

    mä oon kuullu tarinan pickiksestä jonka otteessa luki katti ja se riitti ku oli autossa leimalla vaikkei ollu putkessa tai edes alla vaan lavalla. :D
     
  18. jake81

    jake81 Gearhead

    heh... no aina parempi mitä kauempana pako putkesta se mailman lopun keksintö on!! :lol:
     

Kerro tästä muillekin!