Slant ennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Shit-O-matic, 30.5.2008.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ei löytyny haulla selkeää vastausta eli '76 vuotisen slantin sytytysennakko kiitos?
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Hämärä muistikuva: Alkuun 8-12 astetta tyhyjäkäynnillä, kaikki mukana kierroksilla sitte 45-55 astetta? Jos krapisee niin sitte vähentelee tai jos ei krapise, voi vähä lisätäkin... Alipainemittarilla näkee kans hyvin missä kohtaa on hyvä.
     
  3. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    5..........25-29
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Ja vanhassa slantissa säädetään sitten korvakuulolta. Se astemerkki kampuran pyörässä ei ole enää paikallaan vanhassa koneessa!!! On nääs semmonen hieno värinänvaimenninjutska.
    Belvederessä meni miljuuna astetta liikaa ennakolle kun lampun kanssa sääti, sitten puhelinsoiton ja uuden kaasarin jälkeen korvakuulolla.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Alipainemittarilla ja korvalla menee kohilleen...

    Tyhjäkaynnillä korkein vakaa vacuumi ja jos nakuttelee tms korvalla hienosäätö :)
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Korvakuulolla käynti maukkaimmilleen ja siitä jokunen aste myöhäseen ja jos nypyttää pintakaasulla ajaessa tai nakuttaa vedättäessä niin pikkasen sitten myöhästää lisää.

    Alipainesäätimen otat sellaisesta lähdöstä jossa ei ole imua tyhjäkäynnillä, muuten joutuu perusennakon säätämään kovin myöhäselle ettei nyi(potki vastaan) konejarruissa kun alipaineet on suuret.
     
  7. petro_din

    petro_din Gearhead

    mitä mää oon lukenu ni ainaki '73 dartille sanotaan jotta kärettömällä 0 astetta, +- 2 astetta !
    sitten josson kärjet niin 2 astetta ennakkoa ja taas kerran +-2 astetta!
    että siihen nollan lähelle niin toiminnee, ainakin itellä käyneet noin parhaiten..
    tämä ilman alipaine ennakkoa..
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Joo näin jos jakaja saa tyhjäkäynnilläkin jatkuvan alipaineen ja jakaja on tommoisella ennakkokurvilla.

    Uudemmissahan tehtaan jäljiltä pitää kaasun olla hieman painettuna jotta alipaine tulee sytkälle, lähinnä typen oksidijuttuja.

    Aspeniin 225 annetaan perus 12 deg ja tosiaan alip.kello ei silloin vedä joten on samantekevää onko letku liitettynä vaiko ei kun säätö suoritetaan.
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onko alipainesäätimessä mitään hienosäätömahdollisuuksia, vai onko ainoastaan bolt-on? Vaihdoin säätimen uuteen, koska vanha oli puhki. Tuntuu olevan todella jäykkä jousi siellä säätimessä. Imemällä kokeilemalla hädin tuskin liikahtaa, ja en edes polta tupakkaa.

    Jotenkin vaikuttaa, ettei säädin toimisi ensinkään. Lampulla katsottaessa ennakko nousee 10 -> 25 aika hitaasti. Jonkinasteista rykimistä on myös havaittavissa kun kaasua käävtää nopeasti. Aivan kuin alipainesäädin ei olisi pelissä ollenkaan, ainoastaan keskipako. Alipaineet tulee säätimelle aivan kuten kuuluukin.
     
  10. kotr

    kotr 3rd gear

    Släntti käy samallalailla säävöt miten hyvänsä :rotfl:

    No ei,mutta ei oo niin asteen päälle...
     
  11. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Oletko ihan varma tuosta oikein tulemisesta? Tuo hitaasti nouseminen vaikuttaa kovasti siltä, että alipaineesi tulee jonkin viivepiirin kautta.
    Ja sen säätimen voi testata tuuppimalla sitä letkua johonkin alipainelähtöön jossa on täysi alipaine, sen muistaakseni pitääkin olla niin jäykkä että ei sitä imeskelemällä testailla.

    Ja ne kirjoissa olevat 0 tai 2 astetta tjsp ennakot on niitä kirjoista löytyviä, mutta tehdas on mitoittanut ne noin USAn lakien vaatimien päästöjen (katalysaattorit jne) takia. Kuulinkin tuossa joskus 80-luvun lopussa tai 90-luvun lopussa eräältä Aspenin omistajalta (itselläni oli silloin Plymouth) aika hupaisan jutun: Hän oli vienyt Aspeninsa merkkihuoltoon sytytyksen ja seoksen säätöön, olivat jättäneet tekemättä kun ohje käski käyttää propaania eikä heillä ollut. Eivät siis merkkihuollossa tajunneet, että sitä propaania tarvitaan USAssa katalysaattorin takia, tuolla miehellä oli suomiauto jossa ei tietenkään katalysaattoreita.

    Säädä se ennakko jonnekin 5 - 10 asteen tienoille letkun ollessa irti, ja vedä se letku sitten suoraan siihen kaasuttimen kyljessä olevaan liittimeen.
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Olen varma tulemisesta.

    Kaasutin on Holley 1920 1bbl. Dual stage power valvella. PCV-lähtö moottorin puolella. Mittasin alipainesäätimen liittimestä alipainemittarilla. Vacuumi nousee huippuarvoonsa heti kun kaasuläppä aukeaa. Nuo viivepiirit kuulostaa enemmän uudemmilta saasteajan jutuilta.

    No tottakai. Silleenhän sen saa helpoiten testattua kun laittaa normaaliin alipainelähtöön, enpä tuota tajunnut kokeilla. Huono puoli on se, että auton yksi ainoa manifold vacuum -liitin on PCV:n 5/16" liitin, joka on 3 kertaa isompi kuin alipainesäätimen liitin, siksi ei ole tullut testattua. Mutta onhan noita muitakin autoja pihassa tai sitten rakennetaan sovituskappale, no problem.

    Eli sitten voisi testata sellaista, että tekisi oksan siitä PCV-letkusta alipainesäätimelle. Ohjekirjat tosiaan antaa 5 astetta perusennakoksi. Moottori toimii oikeastaan samalla tavalla 5-15 perusennakolla kun olen kokeillut. Siitä isommalla on havaittavissa nykimistä tasakaasulla.

    Toinen vika kaasuttimessa on vuotava läppäakseli. Korjataan talven aikana. Samoin lienee syytä tarkistaa ja putsailla virranjakaja, niin näkee että liikkuuko siellä edes alipainesäätimen käyttämä pohjalevy. Kärjet, kansi, pyörijä, tulpat ja johdot uusittu syksyllä 2007.
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Palataanpas vanhaan aiheeseen vielä. Tuli purettua jakaja täysin osiin ja todettua, että ainakin keskipakosäätimen jousiin oli tehty omia virityksiä. Laitettu hävinneiden jousien tilalle aivan vääränlaisia. Tuon jos korjaisi ensiksi niin katsotaanpa sitten uudestaan.

    Ulkomaan foorumit tiesivät sellaista, että alipainesäätimessä voisi olla kuusiokoloruuvi sisällä, josta säädetään herkkyyttä. Tarvikesäätimessä ei ainakaan sellaista ole. Sen verran jäykkä on, että imemällä saa juuri ja juuri pohjaan. Näyttää olevan tuo säätöalue aika pieni, eli kampi liikkuu vain muutaman millin sisäänpäin kunnes ottaa rajoittimeen kiinni.

    Jakoketju tuli myös vaihdettua. Vanha oli vähän löysempi kuin uusi, mutta kuitenkin sallitun rajoissa.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jatketaanpas monologia.

    Jatkokysymyksenä edelliseen: Uusia mekaanisen säätimen jousia etsiessäni ei oikein ole tahtonut löytyä kutosen jousia. Eikä oikein mitään muutakaan faktaa koko säätimeen liittyen. Vastaan on tullut katalogeista ja netistä ainoastaan löysempiä Advance Curve Kit -sarjoja, mutta nämä eivät nyt ole sitä mitä etsin. Haluaisin alkuperäisen tai vastaavalla tavalla toimivan systeemin.

    Lieneekö kutosen jousilla kovin suuri ero kasin jakajassa käytettyihin jousiin? Jos jollakulla olisi V8:n jakajia kaapissa irrallaan niin olisin kiitollinen kuvista ja jousien mitoista.
     

Kerro tästä muillekin!